بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

دوشیده شدن شرکت‌های سودده بورسی

قانون گذاران مجلس به نوعی سرمایه شرکت‌های سودده را می‌دوشند و می‌توان گفت زیان ساختن در اقتصاد، برگ برنده است.
کد خبر : ۲۵۳۶۳۹

تأمین بودجه عمومی از جیب شرکت‌های سودده

ابوالفضل لطفی مدیر سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در گفت‌وگو با بورس نیوز، در خصوص گزارش شرکت‌ها بیان کرد: به نظر می‌رسد گزارش شرکت‌ها تأثیر مثبت و یا منفی در روند بازار نگذاشته چراکه جو بی‌اعتمادی در بورس حاکم شده و مردم اطمینان خود را در این حوزه از دست داده اند.


بیشتر بخوانید: فرش قرمز بورس در انتظار خریدار


لطفی اذعان کرد: بازار هر روز یک منفی ۵ درصدی دارد، یعنی دامنه نوسان در سهم برگشت ۵ درصد است. در واقع زمانی که بازار در روند عادی قرار گرفته، در روز فقط ۵ درصد از سرمایه هر سهم از بین می‌رود؛ اما زمانی که روند نزولی باشد، ممکن است سرمایه بیشتری از دست برود؛ بنابراین دلیل اصلی موقعیت فعلی بازار ترس سرمایه گذاران بوده و ربطی به گزارش‌ها و یا اتفاقات دیگر ندارد.

وی ادامه داد: همچنین اکثر فروشنده‌ها حقیقی بوده و زمانی که سهامدار، سهم خود را رو به بالا حمایت می‌کند، حقیقی‌ها شروع به فروش می‌کنند. این عملکرد نشان می‌دهد ترسی بر بازار حاکم شده که تا حمایت از سهمی صورت می‌گیرد، فروش آن افزایش می‌یابد؛ بنابراین تا زمانی که اعتماد مردم و سرمایه گذاران به بازار جلب نشود، وضعیت کنونی ادامه خواهد یافت.

لطفی در اشاره به شیوه قانون‌گذاری در اقتصاد مطرح کرد: با توجه به شرایط می‌توان گفت سرمایه‌گذاران به بازار، نهاد‌های نظارتی و قانون‌گذاران اعتماد ندارند؛ در واقع در مجلس تصمیم‌گیری‌های مختلفی نظیر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و سوخت صنایع می‌شود و به نظر می‌رسد، اهمیت چندانی به بازار نشان داده نمی‌شود؛ در حال حاضر وضعیت به‌گونه‌ای شده که دولت از جیب شرکت‌ها، بدون اینکه کسی متوجه شود، بودجه عمومی را تأمین می‌کند.

لطفی اظهار کرد: قانون‌گذار مجلس دید کلانی به شرکت‌های سودده داشته و کاری با شرکت‌های زیان‌ده ندارد؛ یعنی اگر شرکتی سوددهی مناسب و خوبی داشته باشد، به جای اینکه تشویق به ادامه کار شود، باید در ازای آن مبلغ ساخت مسجد، استادیوم، جاده خاکی و ... را بدهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در واقع قانون‌گذاران مجلس به نوعی سرمایه شرکت‌های سودده را می‌دوشند و می‌توان گفت زیان ساختن در اقتصاد، برگ برنده است؛ اگر این روند ادامه یابد، تمام شرکت‌ها به وضعیت ایران خودرو و سایپا دچار می‌شوند که مسلما با چنین شرایطی، کسی به فکر سرمایه گذاری در بورس نمی‌افتد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
افت حاشیه سود، تمام دغدغه
یک کارشناس صنعت پتروشیمی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

افت حاشیه سود، تمام دغدغه "پتروشیمی" نیست!

جیب «صندوق توسعه ملی» زوری ندارد
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

جیب «صندوق توسعه ملی» زوری ندارد

چهره
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

چهره "پوکر فیس" بورس مقابل شفافیت دولتی ...

ارسال نظر
نظرات بینندگان
بازنشسته
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
یه مشت .دزد همه جا رحنه کردن