بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
خوب‌ها و بد‌های صندوق‌ها را بشناسید/ پذیرایی از ۳,۷همت نقدینگی
ارزش کل صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام در هفته منتهی به ۱۵ بهمن ۱۴۰۰، برابر با ۵۱ هزار و ۹۰ میلیارد تومان شد و ارزش این صندوق‌ها در مقایسه با هفته گذشته با ورود نقدینگی همراه بود و شاهد آن هستیم که ۳ هزار و ۷۰۹ میلیارد تومان به دارایی صندوق‌ها اضافه شد.
کد خبر : ۲۵۴۱۹۹

خوب‌ها و بد‌های صندوق‌ها را بشناسید/ پذیرایی از ۳,۷ همت نقدینگی

به گزارش گروه مطالعات بورس‌نیوز، در این گزارش به بررسی نوسانات ارزش و بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام پرداخته‌شده است.

از جمله عناصر اصلی جدول زیر می‌توان به آخرین ارزش صندوق‌ها، بازدهی ماهیانه و بازدهی یک‌ساله آن‌ها اشاره کرد.

ارزش کل صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام در هفته منتهی به ۱۵ بهمن ۱۴۰۰، برابر با ۵۱ هزار و ۹۰ میلیارد تومان شد و ارزش این صندوق‌ها در مقایسه با هفته گذشته با ورود نقدینگی همراه بود و شاهد آن هستیم که ۳ هزار و ۷۰۹ میلیارد تومان به دارایی صندوق‌ها اضافه شد.

خوب‌ها و بد‌های صندوق‌ها را بشناسید/ پذیرایی از ۳,۷ همت نقدینگیخوب‌ها و بد‌های صندوق‌ها را بشناسید/ پذیرایی از ۳,۷ همت نقدینگیخوب‌ها و بد‌های صندوق‌ها را بشناسید/ پذیرایی از ۳,۷ همت نقدینگیخوب‌ها و بد‌های صندوق‌ها را بشناسید/ پذیرایی از ۳,۷ همت نقدینگی

تنها یک صندوق رنگ سبز داشت

صندوق «واسطه گری مالی یکم» با عملکرد ۱۲.۸ درصد مثبت با مدیریت "تامین سرمایه بانک مسکن" در صدر لیست بهترین‌ها قرار داشت و پس از آن، صندوق «مشترک سینا» با عملکرد ۱۱.۶۷ درصد منفی با مدیریت "سبدگردان سینا" و صندوق «همیان سپهر» با عملکرد ۱۰.۸۹ درصد منفی با مدیریت "تامین سرمایه سپهر" به‌عنوان بهترین عملکرد‌ها جای گرفته بودند.

همچنین، ضعیف‌ترین بازدهی هفتگی را هم صندوق «مشترک نو اندیشان» با ۰.۶۳ درصد منفی تحت مدیریت "کارگزاری نواندیشان بازارسرمایه" به خود اختصاص داد؛ در رتبه‌های بعدی این صندوق‌ها نیز می‌توان به صندوق‌های «راهبرد ممتاز ابن سینا» با ۰.۲۲ درصد منفی تحت مدیریت "مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر" و صندوق «اوج دماوند» با ۰.۹۵ درصد مثبت تحت مدیریت "تامین سرمایه دماوند" اشاره کرد.

۳ کماندار سبزپوش در عملکرد ماهانه دیده شد

در پایه این گزارش می‌توان اشاره داشت که در بررسی ماهانه این صندوق‌ها تعداد ۲ صندوق دیگر به جمع سبزپوش‌ها اضافه شد تا مجموع عملکرد ماهانه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام به ۳ برسد.

صندوق «مشترک دماسنج» با عملکرد ۹.۲۳ درصد مثبت با مدیریت "سبدگردن آرتین" در صدر لیست ماهانه نشسته و صندوق «پالایشی یکم» با عملکرد ۴.۱۳ درصد مثبت با مدیریت "تامین سرمایه نوین" در جایگاه بعدی قرار دارد و آخرین سبزپوش نیز صندوق «واسطه گری مالی یکم» با عملکرد ۱.۳۶ درصد مثبت با مدیریت "تامین سرمایه بانک مسکن حضور دارند.

با نگاهی به ضعیف‌ترین‌های این گروه صندوق‌ها در بخش ماهانه باید اشاره کرد که صندوق «مشترک کارگزاری بانک ملی ایران» با ۱۲.۳۵ درصد منفی تحت مدیریت "کارگزاری بانک ملی ایران" به خود اختصاص داد؛ در رتبه‌های بعدی این صندوق‌ها نیز می‌توان به صندوق «آوای سهام کیان» با ۱۱.۴۶ درصد منفی تحت مدیریت "مشاور سرمایه گذاری پرتو آفتاب کیان" و صندوق «مشترک توسعه ملی» با ۱۰.۹۳ درصد منفی تحت مدیریت "کارگزاری بانک ملی ایران" به ترتیب قعرنشینان ماهانه نام گرفته‌اند.

در سه ماه عملکرد صندوق‌ها؛ یک سبز پوش!

با نگاهی به بازه سه ماهه صندوق‌ها نیز می‌توان دریافت که در صدر این لیست تنها یک صندوق سبزپوش وجود داشت و صندوق «سهام ویستا» با عملکرد ۱.۷۲ درصد مثبت تحت مدیریت "سبدگردان ویستا" جای گرفته بود.

در انتهای جدول سه ماهه نیز می‌توان به  صندوق «مشترک افق» با ۱۶.۲۶ درصد منفی تحت مدیریت "سبدگردان سرمایه و دانش"، صندوق «آوای سهام کیان» با ۱۵.۵۶ درصد منفی تحت مدیریت "مشاور سرمایه گذاری پرتو آفتاب کیان" و صندوق «بانک توسعه تعاون» با ۱۴.۰۴ درصد منفی تحت مدیریت "کارگزاری بانک رفاه کارگران" حضور دارند.

«واسطه گری مالی یکم» و «صندوق بانک دی»، کماکان جزو قعرنشین‌ها سالانه

در یک سال منتهی به ۱۵ بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ بهترین عملکرد سالیانه را صندوق «پالایشی یکم» تحت مدیریت "تامین سرمایه نوین" و «مشترک پیشتاز» تحت مدیریت "سبدگردان مفید" به ترتیب با ۳۳.۵۵ و ۳۰.۲۱ درصد بازدهی مثبت به خود اختصاص داده‌اند.

صندوق‌های «بانک دی» و «واسطه گری مالی یکم» نیز به ترتیب با ۲۸.۵۲ و ۲۱.۹۷ درصد بازدهی منفی، ضعیف‌ترین بازدهی‌های یک‌ساله را داشته‌اند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر