بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

آیا خبر توافق "بورس" را بهشت می‌کند!

آیا خبر توافق
ارزندگی می‌تواند بهانه‌ای برای رشد قیمت سهم‌ها باشد؛ اما در حال حاضر تعداد زیادی سهم‌های ارزنده در این بازار داریم که خریدار ندارند، چون انگیزه‌ای برای خرید وجود ندارد.
کد خبر : ۲۵۴۳۹۲

بورس در برزخ/آیا خبر توافق بازار سرمایه را بهشت سرمایه گذاران خواهد کرد

به گزارش بورس نیوز، این روز‌ها خوشبینی به رفع تحریم‌ها افزایش یافته؛ اما به نظر می‌رسد فعالان بازار سرمایه نگران افت احتمالی نرخ ارز در صورت رفع تحریم‌ها هستند.

مهدی ساسانی کارشناس بازار‌سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: نکته حائز اهمیت در بحث ارز آن است که بدانیم در صورت رفع تحریم‌ها، ورود ارز به کشور تسهیل گردد. فراموش نکنید در حال حاضر در لیست سیاه FATF قرار داریم و حتی در صورت رفع تحریم‌ها در کوتاه مدت نمی‌توان مراودات مالی را در سطح مورد نظر افزایش داد.

وی افزود:، حتی با فرض رفع تحریم‌ها و امکان گشایش مراودات مالی و همچنین رفع مشکلی به نام FATF، با توجه به آنکه دلار در بودجه ۱۴۰۱، ۲۳۰۰۰ تومان پیش بینی شده، نمی‌توان تصور کرد دلار در بازار آزاد قرار است به این نرخ نزدیک شود یا حتی از این نرخ پایین‌تر بیاید. می‌توان اینطور تحلیل کرد که با توجه به آن که دولت از کاهش نرخ ارز بیش از آنچه در بودجه پیش‌بینی شده، متضرر خواهد شد، بنابراین اجازه افت بیش از اندازه دلار را نخواهد داد و اگر هم در مقطعی دلار افت کند، تقاضا در بازار ارز آنقدر افزایش خواهد یافت که دوباره قیمت‌ها به سطوح بالاتر بازگردد. از این رو حتی با فرض توافق و رفع تحریم‌ها، بعید است که دلار به محدوده کمتر از ۲۴ الی ۲۵ هزار تومان برسد.

ساسانی در ادامه با اشاره به مشکل ناترازی ارزی اضافه کرد: در چند سال گذشته به سبب تحریم ها، با معضلی به نام ناترازی ارزی مواجه شده ایم و حتی در صورت کاهش نرخ ارز، دولت و صندوق‌ها باید خریدار باشند تا بتوانند این ناترازی را جبران کنند. علاوه بر این در دوران تحریم شرکت‌ها برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای ناتمام و تجهیز ماشین آلات و ورود مواد اولیه و... با محدودیت‌هایی مواجه بوده اند و در صورت رفع تحریم این فرصت را خواهند داشت که جهت نوسازی خطوط تولید اقدام کنند. این موضوع تقاضای بازار ارز را افزایش خواهد داد. با این تفاسیر، در صورت رفع تحریم‌ها و تسهیل ورود ارز به کشور، مصارف ارز نیز افزایش خواهد داشت و انتظار کاهش نرخ ارز بعد از رفع تحریم‌ها غیرمنطقی است.

ساسانی در رابطه با تأثیر رفع تحریم‌ها بر بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه ما متشکل از چند گروه از صنایع مختلف است. گروه اول، صنایعی هستند که در شرایط تحریم با محدودیت‌هایی در تولید و فروش خود مواجه شده بودند و با رفع تحریم‌ها این شرکت‌ها به مدار تولید و فروش بازگشته و شرایط بهتری را تجربه خواهند کرد. گروه دوم، صنایع صادرات محوری هستند که حتی در شرایط تحریم نیز، محصول خود را راهی بازار‌های صادراتی کرده‌اند؛ اما نباید فراموش کنیم که در شرایط تحریم این شرکت‌ها برای صادرات و بازگرداندن ارز به داخل کشور متحمل هزینه‌هایی شده و تخفیفاتی ارائه کرده‌اند که در صورت رفع تحریم‌ها، این تخفیفات و هزینه‌ها وجود نخواهد داشت. چنانچه نرخ ارز به محدوده کمتر از ۲۴ الی ۲۵ هزار تومان نرسد، این صنایع هم هیچ مشکلی پیش رو نخواهند داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: مشکل فعلی بازار سرمایه ما، تحریم‌ها یا نرخ ارز یا حتی وضعیت تولید و فروش و سودآوری شرکت‌ها نیست. در مورد بسیاری از صنایع شاهد آن هستیم که گزارش‌های بسیار مناسبی ارائه شده، اما قیمت سهم‌های رشدی نکرده است. بازار سرمایه ما در یک برزخ مالی_رفتاری گرفتار شده و کمبود نقدینگی این بازار را رنج می‌دهد. بی ثباتی در تصمیم گیری‌ها هم به مشکلات بازار سرمایه دامن زده است. برای مثال لایحه بودجه آذر ماه توسط دولت به مجلس ارائه شده و دولت و مجلس در اسفندماه قصد بررسی لایحه بودجه را دارد! این این فاصله برای سرمایه‌گذاران مطلوب نیست و فقط برزخی ایجاد کرده که سرمایه‌گذاران می‌دانند باید چطور سرمایه‌گذاری کنند.

وی اضافه کرد: بازار سرمایه در قیمت‌های فعلی، قطعا ارزنده است؛ اما این ارزندگی به معنای رشد قیمت سهم‌ها نخواهد بود. بازار سرمایه در بلاتکلیفی به سر می‌برد و اگر این بلاتکلیفی و ابهامات بازار مرتفع گردد؛ ارزندگی می‌تواند بهانه‌ای برای رشد قیمت سهم‌ها باشد؛ اما در حال حاضر تعداد زیادی سهم‌های ارزنده در این بازار داریم که خریدار ندارند، چون انگیزه‌ای برای خرید وجود ندارد. شفاف شدن کلیات لایحه بودجه و مهمتر از آن رفع تحریم‌ها و روشن شدن چشم انداز اقتصادی کشور و همچنین ثبات تصمیم گیری‌های سیاست گذاران داخلی، بازار سرمایه ما را به تعادل خواهد رساند. اما مادامی که این اتفاقات رخ نداده باشد، نمی‌توان انتظار خاصی از این بازار داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
قفل صف‌ها؛ ضربه‌ای کاری به روح بورس
بورس نیوز در گفت‌وگو با یک مدیر سرمایه‌گذاری بررسی کرد؛

قفل صف‌ها؛ ضربه‌ای کاری به روح بورس

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تصمیم‌گیری پشت درهای بسته، ممنوع

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

«بورس و برجام» و یک امای بزرگ

وقتی دیواری کوتاه‌تر از الگوریتم نیست!
مدیر واحد الگوریتمی شرکت تحلیلگر امید در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

وقتی دیواری کوتاه‌تر از الگوریتم نیست!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
محرم صدرا مهر سرهنگ بازنشسته ناحا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۲
سلام همه فرمایشاتان بسیار عالی بود متاسفانه وضعیت بازار بورس بسیارناامید کننده شده وتبدل به کوره پول سوزی شده واگررانت خواری ها و.دست درازی ازجیب من که با اعتماد آقایان وارد بورس شدم ونابود شدم کارساز می شود نفرت وبدبینی ازبورس به اوج خود رسیده و چطور ازبورس خارج شوم با 80درصد زیان ،،شرمنده زن و بچه هایم هستم ننگ برایتان باد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
والا الان نزدیک دوسال نرخ دلا تاثیری رو بورس نداره 80 درصد سرمایه مردم نابود شد البته ب جیب دزدان رفت ک خدا نگذره ازشون امیدوارم ب بدترین شکل تقاص پس بدن اینا همش بهونه اس باز دو روز سبز میشه دوباره نامردها شروع ب نوسان گیری میکنن و پولها رو بال میکشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
والا الان نزدیک دوسال نرخ دلا تاثیری رو بورس نداره 80 درصد سرمایه مردم نابود شد البته ب جیب دزدان رفت ک خدا نگذره ازشون امیدوارم ب بدترین شکل تقاص پس بدن اینا همش بهونه اس باز دو روز سبز میشه دوباره نامردها شروع ب نوسان گیری میکنن و پولها رو بال میکشن
جلیل شاهی سقرلو
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷
دست اندرکاران ازبورس مخزنی درست کردندطوریکه سرمایه سهامداران حقیقی مثل آب باریکه ای کم کم به داخل مخزن مورد نظرسرازیرشده تااندازهای بتوانندازمحتوای مخزن برداشت کنند بدین نحو سهامداران حقیقی رابه روزسیاه میرسانندگاهی هم جلوشان دون میپاشندکه فکرکنند دیگه ازبورس دزدی نمیشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
اگه بذارن
اسماعیل
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
دلار به 30هزارتومن رسید بورس بهشت نرفت نفت 93دلاررسید بهشت نرفت بعدآنوقت برجام امضا بشه تحریمها برداشته بشه فروش نفت ایران آزاد بشه برسه 50دلارو دلار هم برسه به 20هزارتومن بورس بهشت میشه یا جهنمترمیشه؟