بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

رفع تحریم، فرصتی برای انقلاب در خودرو

رفع تحریم، فرصتی برای انقلاب در خودرو
دنیا با یک انقلاب تکنولوژیک مواجه است و صنعت خودروی ما هم قصد ادامه بقا دارد، چاره ای جز تغییر پارادایم فکری و انقلاب تکنولوژیک نخواهد داشت.
کد خبر : ۲۵۴۴۸۲

رفع تحریم ها، فرصتی برای یک انقلاب در صنعت خودرو

به گزارش بورس نیوز، صنعت خودرو بیش از سایر صنایع از تحریم ها آسیب دید و حالا هم هر خبر مثبتی که احتمال توافق و رفع تحریم‌ها را تقویت کند، سهام خودرویی ها را با اقبال مواجه می‌کند. نکته اینجاست که به نظر می‌رسد با توجه به بدعهدی خودروسازان اروپایی بعد از تحریم های سال ۹۸، حتی در صورت رفع تحریم‌ها، خودروسازان ما تمایلی به همکاری با رنو و پژو و... نخواهند داشت و این بار، خودروسازان چینی هستند که جای اروپایی‌ها را خواهند گرفت!

مرتضی مصطفوی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: نکته اینجاست که در یکی دو سال گذشته با توجه به شرایط تحریم خودروسازان ما وابستگی بیشتری به چین پیدا کرده اند. قطعاً رفع تحریم ها، فرصتی برای تسهیل واردات قطعات و تجهیزات مورد نیاز خودروسازان خواهد بود و در سایه افزایش تیراژ تولید، وضعیت تولید و فروش و درآمد شرکت‌های خودروسازی هم بهبود خواهد یافت. البته اگر در صورت رفع تحریم‌ها، واردات خودرو هم آزاد شود، چه بسا خودروسازان قدرت رقابت با خودروهای وارداتی را نداشته باشند و برای فروش برخی محصولات خود در داخل کشور با مشکل مواجه شوند. بنابراین نمی توان با قاطعیت گفت رفع تحریم ها چه تاثیری بر سود و زیان خودرویی ها خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که "در صورت رفع تحریم ها، اگر خودروسازان این بار با شرکت های چینی همکاری های خود را تقویت کرده و به مونتاژ خودروهای چینی در داخل کشور بپردازند، چه اتفاقی رخ خواهد داد" گفت: تقویت همکاری شرکت های خودروسازی با شرکت های چینی، حتی اگر در مقطعی به صورت مونتاژکاری خودروهای چینی در داخل کشور باشد، تاثیر مثبت بر صورتهای مالی شرکت‌های خودروساز خواهد داشت. اما نکته اینجاست که مونتاژ خودرو های چینی به صورت مقطعی در صورتی برای صنعت خودروی ما فرصت محسوب می گردد که همراه با انتقال تکنولوژی به داخل کشور باشد و واحد R&D خودروسازان، در راستای داخلی‌سازی بخشی از قطعات این خودروها برنامه‌ریزی و تلاش کند تا احتمال تحریم دوباره صنعت خودرو در سال‌های بعد، چالشی برای صنعت خودروی ما نباشد. در مجموع معتقدم رفع تحریم ها در هر صورت، فرصتی طلایی برای صنعت خودروی ما خواهد بود که اثر مثبتی هم بر صورت‌های مالی و کاهش زیان خودروسازان داشته و از منظر سهامداری، اتفاق مثبتی خواهد بود.

مصطفوی اضافه کرد: همچنین در نظر داشته باشید خودروسازان بخش خصوصی در حال حاضر شرایط به مراتب بهتری نسبت به دو خودروساز بزرگ کشور دارند و چه بسا در صورت رفع تحریم ها و توسعه محصولات خودروسازان خصوصی، دو خودروساز بزرگ ما با چالش رقابت هم روبرو شوند. خودروسازان بخش خصوصی کمتر با چالش قیمت‌گذاری دستوری محصولات دست و پنجه نرم می‌کنند و ضمناً با توجه به آنکه نگاه مدیران شرکت‌های خودروسازی خصوصی نگاه بنگاه‌داری است و در تمامی فرآیندهای تولید انتصاب و انتخاب مدیران و... منافع بنگاه تولیدی لحاظ می گردد، همچون دو شرکت بزرگ خودروسازی درگیر زیان نیستند.

این کارشناس صنعت خودرو، رفع تحریم‌ها را فرصتی طلایی پیش روی صنعت خودروسازی خودرو کشور دانست و اظهار کرد: رفع تحریم‌ها می‌تواند فرصتی طلایی برای خودروسازان ما باشد تا انقلابی در صنعت خودرو شکل گرفته و شرایط خودروسازان ما تغییر کند. مشروط بر آنکه پارادایم فکری نظام سیاست گذاری ما تغییر کرده و انقلاب اطلاعاتی و تکنولوژیک را بپذیرد. خودروسازان ما می‌توانند در صورت رفع تحریم ها به سمت جهش در تولید همراه با انتقال تکنولوژی حرکت کنند.

وی افزود: در چنین شرایطی حتی اگر خودروسازان ما در مقطعی مونتاژکار خودروهای خارجی باشند، به شرط انتقال تکنولوژی، می توانند به تدریج خود را ارتقا داده و عقب ماندگی قبلی را با تاکتیک جدید جبران کنند. صنعت خودروی ما سال‌هاست که به نوعی در جا زده و از خودروسازان بزرگ دنیا عقب مانده است. با این روال خودروسازان بزرگ ما همواره دونده ای هستند که به سبب ضعف تکنولوژی، از سایر رقبا عقب مانده اند.

مصطفوی اضافه کرد: انتقال تکنولوژی تولید خودروهای برقی به کشور قطعاً برای صنعت خودروی ما تحول بزرگ محسوب می‌شود که می تواند این صنعت را از شرایطی که سالهاست درگیر آن شده، رهایی بخشد. با توجه به شرایط کشور و آلودگی هوا و... تولید خودروی برقی ضرورتی است که نمی توان آن را نادیده گرفت. ضمن اینکه تولید خودروی برقی، فرصتی برای صادرات هم به خودروسازان ما خواهد داد. کافی است بخشی از ظرفیت صنعت خودروسازی کشور به تولید خودروهای برقی اختصاص یابد و به تدریج زیرساخت های لازم برای تولید این محصول نیز فراهم گردد.

این کارشناس خودرویی، تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی صنعت خودروی ما این است که در حالی که خودروسازی در دنیا به سمت تولید خودروهای برقی، هوشمند سازی، تولید خودروهای پرنده و... حرکت کرده اند، یک تفکر سنتی بر صنعت خودروی ما حاکم بوده که اصرار بر تولید محصولات کم کیفیت بنزینی داشته و به خاطر همین تفکر سنتی، سالهاست تولید کننده محصولاتی همچون خانواده پراید و تیبا هستیم. رفع تحریم ها، فرصتی برای تغییر پارادایم فکری سیاست گذاران در صنعت خودرو و انقلاب در این صنعت خواهد بود. حتما این تغییر پارادایم با مخالفت ها و مقاومت هایی مواجه خواهد شد.

مصطفوی در پایان گفت: ولی به یاد داشته باشید که فعالیت بسیاری از استارت آپ ها هم با مقاومت‌ها و مخالفت هایی همراه بود. اما باید بپذیریم که نظام فکری دنیا عوض شده و همانطور که در مقطعی، انقلاب صنعتی موجب یک تحول اساسی در سطح دنیا شد، امروز هم دنیا با یک انقلاب تکنولوژیک مواجه است و صنعت خودروی ما هم قصد ادامه بقا دارد، چاره ای جز تغییر پارادایم فکری و انقلاب تکنولوژیک نخواهد داشت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
«وعده‌های پوچ» مقصر اصلی وضعیت
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

«وعده‌های پوچ» مقصر اصلی وضعیت "بورس"

«عزت و اقتدار ملی» حلقه گمشده خودروسازان
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس تشریح کرد:

«عزت و اقتدار ملی» حلقه گمشده خودروسازان

ارسال نظر