بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تشریح شد؛

تاثیر بحران‌های سیاسی بر قیمت نفت و گاز

احتمال تشدید تنش ها بین روسیه و اوکراین، بیش از آنکه بازار جهانی نفت را تحت تاثیر قرار دهد، بازار جهانی گاز را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
کد خبر : ۲۵۴۵۴۶

تاثیر بحران های سیاسی در فضای بین المللی بر قیمت نفت و گاز

به گزارش بورس‌نیوز، قیمت نفت تحت تاثیر تشدید نگرانی‌ها نسبت به حمله نظامی روسیه به اوکراین، معاملات روز جمعه را با ۳ درصد افزایش به پایان برد و رکورد ۷ ساله جدیدی را شکست. بازار انرژی جهان هم اینک تحت تاثیر نگرانی ها درباره میزان عرضه نفت قرار گرفته است.

قیمت نفت برنت دریای شمال با ۳.۳ درصد افزایش، به ۹۴ دلار و ۴۴ سنت در هر بشکه و نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با ۳.۶ درصد افزایش، ۹۳ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه رسیده است.

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی هم پیش بینی کرده در سال جاری میلادی تقاضای جهانی برای نفت خام ۳.۲ میلیون بشکه در روز افزایش داشته باشد و به رکورد تاریخی ۱۰۰.۶ میلیون بشکه در روز برسد. افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی می تواند بازار سرمایه ما را هم تحت تاثیر قرار دهد؛ چرا که با افزایش درآمدهای نفتی، فشار کسری بودجه کمتری بر دوش بازار سرمایه سنگینی خواهد کرد.

محمدعلی خطیبی کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص پیش بینی قیمت نفت تحت تاثیر احتمال تشدید تنش ها بین روسیه و اوکراین بیان کرد: بازار جهانی نفت تحت تاثیر برخی عوامل اقتصادی از جمله عرضه و تقاضا و همچنین برخی از عوامل ژئوپلیتیک همچون بحث تنش‌ها بین روسیه و اوکراین؛ تهاجم یمن به تاسیسات نفتی امارات و عربستان و همچنین احتمال توافق و رفع تحریم ها علیه ایران و بازگشت ایران به بازار نفت مواجه است که هر یک از این اتفاقات موجب نوسان در بازار نفت خواهد شد‌.

وی ادامه داد: معتقدم احتمال تشدید تنش ها بین روسیه و اوکراین، بیش از آنکه بازار جهانی نفت را تحت تاثیر قرار دهد، بازار جهانی گاز را تحت تاثیر قرار خواهد داد. با توجه به آنکه روسیه نقش قابل توجهی در تامین گاز اروپا دارد و کشورهای اروپایی هم با حمایت آمریکا در حال حمایت از اوکراین هستند، ممکن است روسیه به تلافی این قضیه به عنوان اهرمی برای اعمال فشار بر کشورهای اروپایی، اقدام افزایش قیمت گاز خود کند و افزایش قیمت گاز در بازارهای جهانی نیز قیمت سایر حامل‌های انرژی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

نماینده سابق ایران در اوپک تصریح کرد: ضمن اینکه این روزها بازار جهانی نفت فقط دغدغه احتمال تشکیل تنش‌ها بین روسیه و اوکراین را ندارد و هرگونه تهاجم یمن به تاسیسات نفتی امارات و عربستان، عرضه نفت را تحت تاثیر قرار داده و به تبع آن قیمت ها را افزایش خواهد داد.

خطیبی اضافه کرد: پیش بینی افزایش قیمت نفت تا ۱۰۰ دلار شده است؛ ولی به هر حال قیمت نفت بستگی به پارامترهای اقتصادی و غیر اقتصادی خواهد داشت و باید دید چه سناریویی اتفاق خواهد افتاد.

این کارشناس حوزه انرژی در رابطه با تاثیر افزایش قیمت جهانی نفت و گاز بر اقتصاد ایران اظهار کرد: به هر حال بخش قابل توجهی از درآمدهای ارزی ایران وابسته به فروش نفت است. ضمن اینکه به چند کشور هم صادرات گاز داریم و درآمد حاصل از صادرات گاز، اگرچه کمتر از درآمدهای نفتی است؛ اما به هر حال رقم با اهمیتی است‌. بنابراین حتی با فرض تداوم تحریم ها، در صورت افزایش قیمت جهانی نفت، احتمال افزایش تقاضای خرید نفت از ایران هم بیشتر خواهد شد. البته که طبیعی است افزایش قیمت جهانی نفت و گاز درآمد کشورهای صادرکننده را بالا خواهد برد.

خطیبی در خاتمه در پاسخ به این سوال که چنانچه بازار جهانی نفت، دغدغه احتمال تشدید تنش ها بین روسیه و اوکراین یا یمن و کشورهای عربی را نداشته باشد قیمت نفت تا چه میزان کاهش خواهد یافت، گفت: در صورت کمرنگ تر شدن تاثیر عوامل سیاسی بر بازار نفت، عوامل اقتصادی بازار نفت را تحت تاثیر قرار خواهد داد و قیمت نفت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد. با توجه به رشد تقاضای نفت در بازارهای جهانی، قیمت جهانی نفت حتی با فرض برقراری آرامش در فضای سیاسی بین الملل، در محدوده ۷۰ تا ۸۰ دلار تثبیت شده و کاهش بیش از این نخواهد داشت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
یک تحلیلگر بازار نفت در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"نفت" ۱۰۰ دلاری می شود

ارسال نظر