بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

زجرکش‌کردن سهامدار با اصرار بر سیاستی غلط

زجرکش‌کردن سهامدار با اصرار بر سیاستی غلط
محدودیت دامنه نوسان، نوعی قیمت گذاری دستوری و ام الفساد بازار سرمایه بوده و اگر قصد مبارزه با ام الفساد بازار سرمایه را داریم، قبل از هر کاری باید اقدام به افزایش دامنه نوسان معاملات کرد.
کد خبر : ۲۵۴۵۶۱

زجرکش کردن سهامداران با اصرار بر یک سیاست غلط

به گزارش بورس نیوز، بعد از چراغ سبز رئیس سازمان بورس به تغییر دامنه نوسان معاملات، انتظار برخی فعالان بازار سرمایه، اقدامی جدی در این زمینه است.

عباسعلی حقانی نسب رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: بازار سرمایه ما در این سال ها با ۳ محدودیت توقف نماد، حجم مبنا و دامنه نوسان مواجه بوده و می توان گفت این ۳ محدودیت به نوعی ترمزی برای بازار سرمایه بوده اند. البته موضوع توقف نمادها، با دستورالعمل افشای فوری اطلاعات و حذف پیش بینی سود به نوعی مرتفع شده و در حال حاضر توقف نمادها خیلی کمتر از قبل شده است‌. (مگر آنکه مشکل خاصی در اطلاعات شرکت‌ها وجود داشته باشد که منجر به توقف طولانی‌مدت نمادها گردد.) از بین دو موضوع حجم مبنا و دامنه نوسان، معتقدم دامنه نوسان از اهمیت بیشتری برخوردار است و اتفاقا حجم مبنا شاید اهرمی برای مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار باشد تا به نوعی از زیر بار حذف دامنه نوسان شانه خالی کنند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: موافق حذف دامنه نوسان معاملات در بازار سرمایه نیستم اما‌ معتقدم دامنه نوسان معاملات باید به تدریج افزایش یابد و علاوه بر این افزایش، باید تدابیری اندیشیده تا دامنه نوسان معاملات داینامیک و پویا باشد.‌ مثلاً شرایطی فراهم کرد که اگر نمادی درگیر صف خرید یا فروش شد، به طور اتوماتیک دامنه نوسان به ۲ برابر آنچه در حالت عادی اجرایی می گردد، افزایش یابد. مثلاً اگر قرار است دامنه نوسان را به ۱۰ یا ۱۵ درصد برسانیم، سازوکاری فراهم شود که در صورت تشکیل صف خرید و فروش در نمادها، این دامنه به ۲۰ یا ۳۰ درصد افزایش یابد.

حقانی نسب اظهارکرد: محدودیت دامنه نوسان، نوعی قیمت گذاری دستوری و ام الفساد بازار سرمایه بوده و اگر قصد مبارزه با ام الفساد بازار سرمایه را داریم، قبل از هر کاری باید اقدام به افزایش دامنه نوسان معاملات کرد.

وی با اشاره به برخی تبعات دامنه نوسان برای بازار سرمایه، گفت:‌ اولین عارضه وجود دامنه نوسان پایین در بازار سرمایه، فراهم کردن زمینه برای شکل‌گیری صف‌های خرید و فروش است. این صف های خرید و فروش عملاً به سهامداران خرد، که اتفاقاً بخش قابل توجهی از آنها را افراد کم تجربه تر تشکیل می دهد، سیگنال غلط می دهد تا هیجان در بازار تشدید شده و رفتارهای گله ای افزایش یابد.

این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: علاوه بر این، دامنه نوسان امکان دستکاری در بازار سرمایه را افزایش می دهد و عده‌ای با ارائه اطلاعات نادرست یا تحلیل های نادرست، اقدام به گمراه کردن فعالان بازار سرمایه کرده و صف‌های خرید و فروش شکل می‌دهند.‌

وی افزود: وجود محدودیتی به نام دامنه نوسان در بازار سرمایه ما موجب توسعه فرهنگ کوتاه مدت نگری در بازار سرمایه شده و چه بسیار سهامدارانی که با علم به عدم ارزندگی سهم ها، فقط به طمع نوسانگیری در صف های خرید و فروش اقدام به ورود در سهم می کنند.

حقانی نسب اضافه کرد: همچنین دامنه نوسان محدود، فرصتی برای رانت سرخطی در بازار سرمایه است. ضمن اینکه محدودیت دامنه نوسان، فاتحه تحلیل در بازار سرمایه ما را خوانده و بازار سرمایه را از تحلیل پذیری دور کرده است. اتفاقات سال ۹۹ در بازار سرمایه ناشی از همین شرایط بود.‌ دامنه نوسان معاملات باید به گونه‌ای تغییر کند که سرمایه گذارانی که دانش مالی اندک داشته و شناخت کمتری از این بازار دارند، از سرمایه گذاری های کوتاه مدت و رفتارهای توده وار بپرهیزند.

رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف تصریح کرد: در ۱۸ ماه گذشته سهامداران را زجرکش کرده‌ایم و به دلیل اصرار بر همین سیاست غلط محدودیت دامنه نوسان، بی‌اعتمادی در این بازار را تعمیق بخشیده ایم.‌ دامنه نوسان محدود و پایین موجب شده در روزهای مثبت، هیجان مثبت شکل گرفته و سهم بیش از ارزش واقعی قیمت داشته باشد و در منفی های بازار، هیجان منفی موجب افت بیش از اندازه سهم ها گردد. البته به نظر می‌رسد با توجه به آنکه محدودیت دامنه نوسان موجب افزایش حجم معاملات کوتاه مدت شده، برخی نهادهای مالی و بورس ها از این وضعیت منتفع شده و تمایلی به افزایش دامنه نوسان نداشته باشند.‌

وی گفت: روسای سازمان باید اگر قصد اصلاح ساختار بازار سرمایه و افزایش شفافیت و عدالت در این بازار را دارند، نسبت به افزایش دامنه نوسان معاملات اقدام کنند. متاسفانه نه فقط در این سال‌ها در این زمینه اتفاقی رخ نداده که حتی در مقاطعی شاهد محدودیت بیشتر دامنه نوسان هم بوده ایم.

حقانی نسب در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد شرایط فعلی، مناسب‌ترین زمان برای افزایش دامنه نوسان باشد.‌ اکثر سهم ها به کف قیمتی رسیده و‌رفع برخی ابهامات در لایحه بودجه شرایط مطلوبی برای افزایش دامنه نوسان معاملات فراهم کرده است.‌ امیدواریم مدیران بازار سرمایه تا قبل از پایان سال جاری به نوعی تصمیم گیری کنند که حداقل این سیگنال به بازار سرمایه داده شود که قصد جدی برای افزایش دامنه نوسان دارند.‌در گام اول می توان در اسفندماه، ۲ الی ۳ درصد به دامنه نوسان مثبت_منفی ۵ درصدی اضافه کرد و سال آینده مراحل بعدی افزایش دامنه نوسان را به مرحله اجرا درآورد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
فرصتی برای کاهش هزینه های صنایع
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

فرصتی برای کاهش هزینه های صنایع

قفل صف‌ها؛ ضربه‌ای کاری به روح بورس
بورس نیوز در گفت‌وگو با یک مدیر سرمایه‌گذاری بررسی کرد؛

قفل صف‌ها؛ ضربه‌ای کاری به روح بورس

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تصمیم‌گیری پشت درهای بسته، ممنوع

حذف دامنه نوسان معاملات به روش حراج تک قیمتی
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

حذف دامنه نوسان معاملات به روش حراج تک قیمتی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷
شما که همه اینها رو میدونی پس چرا با حذف محدودیت دامنه نوسان مخالفی ؟؟؟؟
آخه آقای کارشناس محترم ... تمام این مفاسدی که گفتی، زاده نفس محدودیت دامنه نوسان است، نه مقدار محدودیت دامنه !
نابود باد حکومت دزدا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
سالهاست ...میزنه ولی بهانه دولت و وزیر است.
علی بالا
Germany
شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۴
خودتون خسته نشدید با این حرفا
قیمت سهام رسیده به صفر بعد شما هر روز یه نظر میدید
واقعا خجالت بکشید