بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

سرخابی‌ها، شمشیر دو لبه بازار سرمایه

سرخابی‌ها، شمشیر دو لبه بازار سرمایه
عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان گفت: در مورد استقلال و پرسپولیس، هیچ یک از این تحلیل‌ها جذابیت ایجاد نمی‌کند که بتواند موجب مقبولیت سهام این دو باشگاه برای سرمایه‌گذاران شود. به عنوان مثال بعید می‌دانم صندوق‌های سرمایه گذاری در شرایط فعلی بازار تمایلی به سرمایه‌گذاری روی سرخابی‌ها داشته باشند.
کد خبر : ۲۵۴۹۳۹

سرخابی ها، شمشیر دو لبه بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، دو تیم فوتبال مطرح پایتخت در راه ورود به بازار سرمایه هستند. ورود استقلال و پرسپولیس به بازار سرمایه، از نظر برخی کارشناسان و تحلیلگران می‌تواند رونق در بازار ایجاد کرده و سرمایه‌گذاران جدیدی را جذب این بازار کند اما؛ بسیاری موافق ورود سرخابی‌ها در شرایط فعلی بازار سرمایه نیستند و معتقدند وضعیت بازار سرمایه می‌تواند تحت تاثیر قرار بگیرد.

از سوی دیگر، وضعیت صورت‌های مالی و ارزش‌گذاری این دو تیم نیز با ابهامات و انتقاداتی مواجه است. البته در روز‌های اخیر، عده‌ای از چهره‌های غیر بورسی هم در این مورد اظهار نظر کرده و مردم را تشویق به خرید سهام سرخابی‌ها کرده‌اند.

سرخابی ها، شمشیر دو لبه بازار سرمایه

مهدی افنانی عضو هیئت مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: آنچه در ارزش‌گذاری دو تیم پرسپولیس و استقلال مشهود بوده، بیشتر‌مربوط به ارزش‌گذاری برند این دو تیم است و در صورت‌های مالی این دو تیم جذابیت خاصی که بتواند در کوتاه مدت، نویدبخش احتمال به سود رسیدن این دو تیم باشد و سرمایه‌گذاران را ترغیب به خرید سهام این دو باشگاه کند، مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: نمی‌توان طرفداران این دو تیم را در ارزش گذاری سهام لحاظ کرد اما؛ در ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها، روشی وجود دارد که بر اساس آن، وجود طرفداران می‌تواند در محاسبه ارزش برند لحاظ کرد.

عضو هیئت مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان تصریح کرد: در نظر داشته باشید که فعالان بازار سرمایه از جمله صندوق ها، شرکت‌های سرمایه گذاری، حقوقی‌های بزرگ و حتی سهامداران خرد جهت خرید و فروش‌های خود، روشی از جمله تحلیل تکنیکال و بنیادی و بررسی نسبت‌های مالی و... دارند و بر اساس همین تحلیل، اقدام به معامله می‌کنند.

وی اظهارکرد: در مورد استقلال و پرسپولیس، هیچ یک از این تحلیل‌ها جذابیت ایجاد نمی‌کند که بتواند موجب مقبولیت سهام این دو باشگاه برای سرمایه‌گذاران شود. به عنوان مثال بعید می‌دانم صندوق‌های سرمایه گذاری در شرایط فعلی بازار تمایلی به سرمایه‌گذاری روی سرخابی‌ها داشته باشند.

افنانی اضافه کرد: البته عده‌ای اعتقاد دارند که سرمایه گذاران خارج از بازار سرمایه جذب بازار سرمایه شده و روی این دو تیم سرمایه‌گذاری خواهند کرد؛ بنابراین شاید هواداران، اشخاصی که قصد نفوذ به هیات مدیره این باشگاه‌ها را دارند و شاید هم عده‌ای که به دنبال برخی بازی‌های سیاسی هستند، منابع جدیدی وارد بازار سرمایه کرده تا روی استقلال یا پرسپولیس سرمایه‌گذاری کند.

این فعال سرمایه با اشاره به اینکه در این صورت اگر حواشی این دو باشگاه به درستی مدیریت شود، تاکید کرد:  ورود استقلال و پرسپولیس به بازار سرمایه می‌تواند روی کلیت بازار سرمایه هم اثر مثبتی بر جای گذارد ضمن آنکه اگر قرار باشد حواشی سرخابی‌ها منجر به ابهامات مکرر و توقف‌های طولانی مدت نماد این دو باشگاه شود، نه تنها جذابیتی برای سرمایه‌گذاران نخواهد داشت که شاید حتی از مقبولیت بازار سرمایه بکاهد.

وی ادامه داد: در مجموع ورود سرخابی‌ها به بازار سرمایه را شمشیری دو لبه ارزیابی می‌کنم که به همان نسبت که می‌تواند موجب شور و نشاط این بازار شود، ممکن است ریسک‌هایی هم به همراه داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با اظهار نظر‌های عده‌ای از چهره‌های غیر بورسی در مورد ورود سرخابی‌ها به بازار سرمایه، اظهار کرد: البته که این رفتار مسبوق به سابقه است و در گذشته هم ارکان مختلف نظام و چهره‌های سیاسی و ... در مورد بازار سرمایه اظهار نظر کرده اند و مردم را به بازار سرمایه فراخوانده اند و در نهایت مشکل ساز شده اند!

وی گفت: معتقدم اظهار نظر اشخاص غیر مرتبط به بازار سرمایه، که مجوز سیگنال دهی هم ندارند، در خصوص وضعیت بازار سرمایه، نه‌تن‌ها اخلاقی نیست، بلکه به لحاظ قوانین و مقررات بازار سرمایه هم اشکال دارد یا تخلف محسوب می‌گردد.

افنانی در پایان خاطرنشان کرد: طبق قوانین هیچ شخصی بدون مجوز، حق دادن سیگنال خرید سهمی خاص و ترغیب مردم به خرید یا فروش را ندارد. اما مادامی که به قوانین و مقررات بازار سرمایه پایبند نباشیم و اشخاصی از بیرون بازار سرمایه در مورد این بازار اظهار نظر کرده و مردم را ترغیب و تشویق به خرید یا فروش سهم می‌کنند و با آن برخوردی صورت نگیرد، این شرایط تکرار پذیر خواهد بود. ضمن اینکه به نظر می‌رسد عده‌ای بیرون از بازارسرمایه، سعی دارند با ایجاد برخی حواشی مردم را ترغیب به خرید سهام سرخابی‌ها کنند. به هر حال استقلال و پرسپولیس هم از منظر بازار سرمایه نماد محسوب می‌شوند و هرگونه اظهار نظر در مورد این دو نماد، یا سایر موارد باید بر اساس مقررات این بازار باشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ابهامات سرخابی‌ها؛ استقلال ۳۰، پرسپولیس ۲۷
بورس‌نیوز گزارش حسابرسی سرخابی‌ها را منتشر کرد؛

ابهامات سرخابی‌ها؛ استقلال ۳۰، پرسپولیس ۲۷

عرضه‌اولیه اسفند محرک خروج بیشتر نقدینگی
مدیرعامل کارگزاری بهین پویا در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

عرضه‌اولیه اسفند محرک خروج بیشتر نقدینگی

ارسال نظر