بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
رئیس بازاریابی و فروش "شپنا" در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

باران مبارک بر سر پالایشی‌ها

باران مبارک بر سر پالایشی‌ها
به سبب افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی و نیز افزایش کرک اسپرد محصولات پالایشی، می توان پیش بینی کرد سود عملیاتی پالایشی ها، رشد معناداری نسبت به ماه‌های قبل خواهد داشت.
کد خبر : ۲۵۵۰۶۰

باران اتفاقات مبارک بر سر صنعت پالایشی

به گزارش بورس نیوز، نفت خام به حدود ۱۰۰ دلار رسیده که در ۷ سال گذشته هرگز نفت به چنین قیمت‌هایی نرسیده بود.

ابراهیم کاویانی پور رئیس بازاریابی و فروش شرکت پالایش نفت اصفهان در گفت‌وگو با بورس نیوز در تحلیل بازار نفت بیان کرد: افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی، دو دلیل عمده دارد. دلیل اول وضعیت بنیادی اقتصاد جهانی و افزایش تقاضا و دلیل دوم مسائل سیاسی بالاخص تنش های روسیه و اوکراین است.

وی افزود: اگر درگیری‌های روسیه و اوکراین کاهش یابد، نفت ۹۰ الی ۱۰۰ دلاری در بازارهای جهانی منطقی است؛ اما در صورت تداوم تنش های بین روسیه و اوکراین، می‌توان منتظر عبور نفت از محدوده ۱۰۰ دلاری بود.

کاویانی پور در رابطه با تاثیر احیای برجام و بازگشت ایران به بازار نفت روی قیمت های جهانی اظهار کرد: در صورت توافق و احیای برجام، در کوتاه مدت میزان افزایش حجم تولید نفت ایران احتمالا چندان زیاد نخواهد بود. البته احیای برجام و بازگشت ایران به بازارهای صادراتی از لحاظ روانی روی بازارهای جهانی تاثیر گذار است و شاید اندکی کاهش قیمت نفت را در پی داشته باشد. ولی به هر حال در نظر داشته باشید که حتی قبل از شروع درگیری ها بین روسیه و اوکراین، پیش‌بینی نفت ۹۰ الی ۱۰۰ دلاری شده بود و با چنین شرایطی، ایران هم امکان فروش نفت با قیمت بالاتر را داشته و افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی روی درآمدهای صادراتی ایران هم اثر مثبتی بر جای خواهد گذاشت.

باران اتفاقات مبارک بر سر صنعت پالایشی

وی در ادامه در خصوص تاثیر افزایش قیمت نفت خام بر سودآوری پالایشی ها گفت: بازار نفت خام و بازار فرآورده های نفتی به لحاظ تاثیر پذیری از عوامل بیرونی، دو بازار کاملاً مجزا هستند. هر یک از فرآورده های نفتی هم به فراخور تقاضای آن فرآورده، در بازارهای جهانی قیمت خاص خود را دارند.

رئیس بازاریابی و فروش "شپنا" اضافه کرد: در حال حاضر در بازارهای جهانی، تقاضای فرآورده های نفتی نیز رشد داشته و کرک اسپرد اکثر فرآورده‌های نفتی بسیار بهتر از نسبت های ۶ ماه پیش است. بدین ترتیب حاشیه سود شرکت های پالایشی نسبت به قبل افزایش یافته و اگرچه به سبب افزایش قیمت نفت خام، قیمت تمام شده تولید محصولات و فرآورده های پالایشی هم افزایش داشته، اما با توجه به افزایش کرک اسپرت و نیز افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی در بازارهای جهانی، شرکت‌های پالایشی امکان تحقق سود های ریالی بسیار مناسب تری نسبت به ماه های قبل را خواهند داشت.

وی تاکید کرد: در نظر داشته باشید که اگر کرک اسپرد یک فرآورده نفتی به عنوان مثال ۱۰ درصد باشد، ۱۰ درصد فرآورده‌ ای که ۱۰۰ دلار عرضه می‌شود به لحاظ ریالی مبلغ بالاتری از ۱۰ درصد فرآورده ای است که ۵۰ دلار قیمت دارد. در نتیجه به سبب افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی و نیز افزایش کرک اسپرد محصولات پالایشی، می توان پیش بینی کرد سود عملیاتی پالایشی ها، رشد معناداری نسبت به ماه‌های قبل خواهد داشت.

کاویانی پور در ادامه با اشاره به احتمال توافق و احیای برجام در روزهای آتی اظهار کرد: توافق احتمالی و احیای برجام نیز اثر مثبتی بر عملکرد شرکت‌های پالایشی خواهد داشت. چرا که حتی اگر توافق احتمالی منجر به کاهش نرخ ارز و رسیدن دلار به حدود ۲۳ هزار تومان شود، بازهم تاثیر افزایش قیمت و کرک اسپرد فرآورده های نفتی بر سودآوری شرکت‌های پالایشی به مراتب پررنگ‌تر از تأثیر کاهش نرخ ارز خواهد بود ضمن اینکه توافق احتمالی هم آثار و برکات زیادی برای صنعت پالایش خواهد داشت. رفع تحریم‌ها قطعاً هزینه اجرای پروژه ها در شرکت های پالایشی را کاهش خواهد داد. تسهیل فرآیند نقل و انتقال ارز از جمله اتفاقات مبارکی است که می تواند در نتیجه رفع تحریم ها برای صنعت پالایشی و بسیاری از صنایع دیگر رخ دهد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

اراده‌ای برای سبز شدن "بورس" نیست

نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تشریح شد؛

تاثیر بحران‌های سیاسی بر قیمت نفت و گاز

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
بورس اینجا و خود ریسی جمهور و اعضای دولت از جمله م.ر جز ...ترین اشخاص دنیا هستند و بورس هم فقط با دستکاری و دستوری داره انجام میشه که کثیف ترین بورس دنیاست