بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
تامین مالی پروژه‌های پتروشیمی با روش‌های سنتی، شدنی نیست
مدیرعامل بانک تجارت با اشاره به طراحی زیستبوم تخصصی تامین مالی زنجیره تولید، از برنامه‌های ویژه این بانک برای تامین مالی صنعت پتروشیمی و جلوگیری از تورم خبر داد.
کد خبر : ۲۵۵۱۳۲

تامین مالی پروژه‌های پتروشیمی با روش‌های سنتی، شدنی نیست

به گزارش بورس نیوز، در نشست تخصصی تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های پتروشیمی از طریق سیستم بانکی که با حضور مدیران عامل بانک‌های تجارت، ملت، صادرات و شهر و همچنین مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و معاون مالی و سرمایه‌گذاری این گروه و همچنین محسن رضایی معاون اقتصادی رییس‌جمهور برگزار شد، چالش‌ها و فرصت‌های تامین مالی این صنعت از طریق نظام بانکی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.



هادی اخلاقی، مدیرعامل بانک تجارت در نشست تخصصی تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های پتروشیمی از طریق سیستم بانکی اظهارکرد: اخلاقی فیض، در این نشست تخصصی با بیان اینکه توسعه اقتصادی با توجه به حجم نقدینگی موجود امری بسیار بدیهی و ضروری است، گفت: این حجم از نقدینگی امکان افزایش بیش از پیش تورم را خواهد شد و ضرورت دارد بر اساس ظرفیت‌های موجود توسعه صنایع مختلف با رویکرد‌های تهاجمی دنبال شود، ضمن آنکه رشد نقدینگی در صورت نداشتن برنامه، موجب افزایش تورم خواهد شد.

مدیرعامل بانک تجارت با اشاره به تجربه جهانی بنا نهادن توسعه بر ظرفیت‌های اصلی کشور، اظهار داشت:صرف ‏نظر از تحریم‌ها و تعارضات در سطح بین المللی، رویکرد‌های تهاجمی و مخربی که بر علیه منابع ملی وجود ‏داشته، ظرفیت‌های بسیار گسترد‌های در داخل کشور بسیار گسترده است.

وی یکی از مهمترین ظرفیت‌های زیرساختی برای توسعه کشور را صنعت نفت، گاز و پتروشیمی خواند و گفت: این صنعت پیشران اقتصادی کشور است و باید بر آن تمرکز کرد، حضور متخصصین و مهندسین داخلی کشور و رقم خوردن موفقیت‌های صنعت پتروشیمی موجب غرور ملی مردم ایران است و در این مسیر، نظام بانکی به گواه آمار نقش بسزایی ایفا کرده و امروز بانک تجارت و دیگر بانک‌ها در زمینه ارائه روش‌های مختلف تامین مالی از جمله گشایش اعتبارات اسنادی ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای را به وجود آورده‌اند.

اخلاقی، جلوگیری از خام فروشی با توسعه صنایع میان دستی و بخصوص پایین دستی را یک ضرورت عنوان کرد و گفت: هنوز فاصله بسیار زیادی تا رسیدن به ظرفیت‌های کامل بهره‌برداری صنعت پتروشیمی داریم و این بخش نیاز به سرمایه‌گذاری و توسعه دارد.

وی با اشاره به نقش مهم تامین مالی در توسعه صنعت پتروشیمی، اظهار داشت: در این مسیر، صرفا بانک‌ها نباید به سود مجموعه خودشان نگاه کنند و توسعه این صنعت نیاز به حمایت مسنجم همه بانک‌ها دارد و البته رویکرد نیز تاکنون چنین بوده است، ضمن آنکه تامین مالی برای پروژه‌های پتروشیمی با رویکرد‌های سنتی و اینکه صرفا بحث تامین تسهیلات باشد، شدنی نیست و نظام بانکی باید ابزار‌هایی را فراهم ‏کند که این مجموعه‌ها بتوانند در فرآیند تولید، حداکثر ظرفیت را به ظهور برسانند.

اخلاقی با اشاره به سهم ۴۳ هزار میلیارد تومانی بانک تجارت در تامین مالی صورت گرفته در این صنعت در سال‌های اخیر، گفت: ۱۰ هزار میلیارد تومان این تامین مالی از طریق بازار سرمایه و مابقی به اشکال مختلف بوده است.

وی همچنین به ظرفیت ال سی بانک‌های تجارت و صادرات اشاره کرد و افزود: بیش از یک و نیم میلیارد یورو ظرفیت خارجی کشور برای این بخش وجود دارد و علاوه بر این با همراهی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در بخش نوظهور و دانش‌بنیان‌ها و صنایع پایین دستی فراتر از گذشته حضور خواهیم داشت، از جمله همکاری در تشکیل صندوق‌های خصوصی را برای فعالان این صنعت.

مدیرعامل بانک تجارت تصریح کرد: همکاران من در بانک تجارت در دو بخش پالایشی و پتروشیمی برای تامین مالی، تیم‌های تخصصی تدارک دیده‌اند که امیدواریم ظرفیت پیش بینی شده در سال آینده به دو برابر افزایش یابد.

اخلاقی با اشاره به اقدامات این بانک در در زمینه تامین مالی زنجیره تولید صنعت پتروشیمی، خاطر نشان کرد: بانک تجارت از طریق طراحی زیست‌بوم تخصصی تامین مالی، زنجیره تولید برنامه‌های فوق‌العاده‌ای را برای سال آینده مد نظر دارد که از این طریق تمامی مباحث مربوط به ذینفع واحد در تامین مالی نقدینگی رفع خواهد شد و ضمن توسعه صنعت معظم پتروشیمی همزمان از ایجاد تورم نیز جلوگیری خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر