بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

بورس چه زمانی از حالت فرسایشی خارج می‌شود

بورس چه زمانی از حالت فرسایشی خارج می‌شود
باید سعی کرد تا برخی چیز‌ها نظیر حجم مبنا و دامنه نوسان را به دلیل نداشتن کارکرد منطقی حذف کرد.
کد خبر : ۲۵۵۲۶۲

لزوم حذف دامنه نوسان بدلیل نداشتن کارکرد منطقی

روزبه شریعتی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، مطرح کرد: با وجود اینکه اقتصاد کشور و حدود ۹۰درصد سهامداران دولتی بوده، به‌گونه‌ای که برای مواد اولیه و نرخ فروش قیمت‌گذاری می‌کند اما؛ حداقل باید سعی کرد تا برخی چیز‌ها نظیر حجم مبنا و دامنه نوسان را به دلیل نداشتن کارکرد منطقی حذف کرد.


بیشتر بخوانید: حذف کامل دامنه نوسان به هیچ عنوان اجرایی نیست


شریعتی ادامه داد: البته این اتفاق نباید ناگهانی باشد و ابتدا می‌توان روی برخی نماد‌های بزرگ این کار را انجام داد که در این راستا مدتی دامنه‌نوسان به تدریج افزایش پیدا کرده و حتی می‌توان برای آن برنامه زمان‌بندی نوشت؛ بنابراین می‌توان گفت این مسیر در نهایت منجر به خروج بازار سرمایه از حالت فرسایشی خواهد شد.

وی در اشاره به جنگ روسیه و اوکراین گفت: در حال حاضر بازار‌های اروپایی، کامودیتی و حتی بازار روسیه که درگیر جنگ شده، تنش و شوک منفی و مثبت را به سرعت نشان داده و پس از آنالیز ابعاد اقتصادی و تحریم ها، ریکاوری شدند. در نهایت این اصل، باید هدف نهایی برای حذف دامنه نوسان باشد.

لزوم حذف دامنه نوسان بدلیل نداشتن کارکرد منطقی

کارشناس بازار در رابطه با موضوع برجام اذعان کرد: بسته به ابعاد سیاسی و اقتصادی کشور اگر توافقات منجر به ورود سرمایه ۵۰۰ میلیارد دلاری، آزادشدن پول‌های بلوکه، جذب سرمایه گذار و توسعه زیرساخت‌ها شود، تمامی صنایع بورسی از این موقعیت سود خواهند برد. همچنین بازار پس از رفع تنش‌های سیاسی، گشایش و ارتباط اقتصادی با کشور‌های بزرگ دنیا به وضعیت بهتری می‌رسد.

شریعتی در پایان خاطرنشان کرد: اگر تحریم‌ها فقط محدود شوند و بتوان یک میلیون بشکه نفت مازاد بر مقدار قبلی فروخت، نمی‌توان گفت صنایع بورسی در تمامی گروه‌ها سود می‌برند. در این صورت فقط برای صنایع آسیب دیده از تحریم نظیر بانک، خودروسازی، حمل و نقل و بیمه منفعت خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"الگوریتم"، شانس سرخطی زدن نیست

«معاملات الگوریتمی» انصاف را زیر سوال برد!
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

«معاملات الگوریتمی» انصاف را زیر سوال برد!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
هر موقع این دزدا سرنگون بشن بورس هم رشد میکنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
همش حرف مفت می زنن نمیشه و وقتش نیست یا حالا درست نیست یا کم کم باید دامنه برداشته شود اخرش هم منتظر میشن تا اب ها از اسیاب بی افته و اخرش هم همین اش و همین کاسه 24 سال است سهامداران همین مزخرافات را راجع به حذف دامنه نوشان شنیدن و ادامه خواهد داشت جالبه همه هم قبول دارن دامنه نوسان مشکل اصلی بورس است ولی با این حالا حل نشدنی خواهد ماند و کسی هم حق ندارد مشکل را حل کند چون هزاران مشکل در مشکل الکی و بی سر وته و بی منطق برای حذف دامنه نوسان می اورن و فقط امروز فردا می کنن و اخرش هم با یک جمله بچه بازی و احمقانه دامنه نوسان را سمبل می کنن