بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ آبان ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۱
کد خبر : ۲۵۵۲۹
تعداد کشتی های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در انتهای سال مالی 88-89 به 169فروند کشتی با ظرفیت 5 میلیون و 765 هزار تن خواهد رسید.

به گزارش بورس نیوز به نقل از مانا ، محمد حسین داجمر رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت که صبح امروز برگزار شد به تحولات بازار حمل و نقل وتجارت جهانی اشاره کرد و افزود : بحران مالی جهانی و کاهش شاخص بالتیک (BDI )در سال 2009 باعث شد تجارت جهانی با مشکلات جدی مواجه شود به طوری که در شش ماهه اول سال 2009 میلادی تجارت جهانی با حدود 10 درصد کاهش همراه بود.

وی گفت:بسیاری از شرکت های بزرگ جهان در این شرایط با کاهش شدید درآمد ، سقوط قیمت انواع کشتی ، اختلال در خطوط اعتباری و برهم خوردن قراردادهای ساخت مواجه شدند.

داجمر به کاهش شاخص BDI اشاره کرد و گفت: از آنجا که بیشترین تاثیرات کاهش مربوط به کشتی های کیپ سایز بوده است با توجه به اینکه کشتی های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از نوع کیپ سایز نیست در حال حاضر در وضعیت مطلوبی به سر می بریم.

وی ادامه داد : تاثیرات بحران جهانی بر شرکت های بزرگ کشتیرانی جهانی بسیار مضاعف بوده است به طوری که تعدادی از این شرکت ها با ورشکستگی و زیان های قطعی مواجه شدند.

مدیر عامل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران گفت : کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال مالی 87-88 با مسئله تحریم و پدیده دزدی دریایی مواجه شد به طوری که با اجرای طرح محافظت از شناورهای عبوری ناوگان در منطقه خلیج عدن با همکاری نیروهای مسلح و استقرار دو فروند از کشتی های ناوگان در این منطقه هزینه هایی را متحمل شد.

وی گفت : در حال حاضر با اعزام دو فروند کشتی به این منطقه این مشکل نیز مدیریت شده است.
رئیس هیئت مدیره كشتيراني جمهوري اسلامي ايران خاطر نشان کرد : مجموع ناوگان و ظرفیت گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تا پایان سال مالی گذشته (87- 88)به 139 فروند کشتی با ظرفیت بیش از 5 میلیون تن رسید .

مدیر عامل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران گفت : علاوه بر این در سال مالی گذشته ضمن خروج و اسقاط سه فروند کشتی ، 9 فروند کشتی جدید فله بر و سه فروند کشتی کانتینر بر وارد ناوگان این شرکت شد.

وی به برنامه های توسعه ناوگان كشتيراني جمهوري اسلامي ايران اشاره کرد و افزود: قراردادساخت 85 فروند کشتی در سال مالی گذشته امضا شد که تاکنون از این تعداد 31 فروند تحویل شده و درحال فعالیت است.

به گفته وی از این تعداد 20 فروند متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و 11 فروند مربوط به شرکت های تابعه است.

داجمر گفت : در حال حاضر 160 فروند کشتی با ظرفیت 5 میلیون و 176 هزار تن در اختیار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت : با روندی که پیش بینی کرده ایم در انتهای سال مالی 88-89 تعداد کشتی های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به 169فروند کشتی با ظرفیت 5 میلیون و 765 هزار تن می رسد که حدود 114 هزارتن آن مربوط به ظرفیت کشتی های کانتینری است.

به گفته مدیر عامل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران متوسط سن ناوگان این شرکت هم اکنون به 14.43 سال رسیده است که با متوسط سن ناوگان با شرکت های تابعه به 13.71 می رسد.

وی در ادامه به حمل بار توسط گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال مالی گذشته اشاره کرد و گفت : در سال 87-88 میزان حمل بار توسط این گروه به 30 میلیون و 394 هزار تن رسید که این تناژ نسبت به سال قبل با 4.2 درصد افزایش مواجه شده است .

مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اضافه شدن خط جدیدکانتینری جدید به خطوط این شرکت افزود : در سال جاری خط کانتینری آسیا به اروپا راه اندازی شد.

مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت : از سوی دیگر خطوط منظم فیدری بین بنادر دریای مدیترانه برقرار شده است و این در حالی است که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توانست به رغم تحریم ها و محدودیت های شدید بین المللی؛ یک خط مستقیم حمل حمل و نقل کانتینر را سال گذشته در کریدور آسیا به اروپا راه اندازی کند.

داجمر در پایان به موفقیت های عمده امور کانتینری كشتيراني جمهوري اسلامي ايران در سال مالی 87-88 و انتخاب این شرکت به ریاست اتحادیه IRA اشاره کرد و افزود: با توجه به رکود شدید در بازار حمل و نقل محصولات کانتینری در سطح جهان ، تلاش شد ضمن حفظ سهم بازار در مسیرهای موجود و حضور در بازارهای جدید، میزان حمل بار نیز افزایش یابد که این مهم نیز محقق شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر