بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

گره زدن پرتفو به مذاکرات؛ اشتباهی استراتژیک

گره زدن پرتفو به مذاکرات؛ اشتباهی استراتژیک
معتقدم نباید به توافق و احیای برجام، وزن زیادی داد؛ چه با فرض توافق چه فرض عدم توافق، سهم‌های دلاری و ریالی ارزنده‌ای در بازارسرمایه وجود دارد که می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای یک سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت باشند.
کد خبر : ۲۵۵۴۵۵

گره زدن پرتفوی به مذاکرات؛ اشتباه استراتژیک معامله گران

به گزارش بورس نیوز با وجود آنکه نفت برنت به ۱۱۲ دلار رسیده، بازار سرمایه ما اما، همچنان واکنش مثبت آنچنانی به سهم های وابسته به قیمت نفت نشان نمی دهد و امروز هم با ۴۰۰ نماد منفی، بازار سرمایه به معاملات خود پایان داد.

نکته عجیب در رفتار فعالان بازار سرمایه این است که نسبت به هر خبری، چه مثبت و چه منفی، خنثی شده اند و جز در جا زدن، حرکتی در این بازار مشاهده نمی شود.

 

حمید علماء کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: بازار سرمایه ما در حال حاضر با دو مانع اصلی برای حرکت مواجه است؛ بالا بودن نرخ بهره بانکی و نیز خوش بینی مفرط آثار برجام.

وی افزود: هنوز مشخص نیست آیا توافقی شکل خواهد گرفت یا نه؛ ولی حتی با فرض توافق، بعید است که اتفاق چندان با اهمیتی در اقتصاد ما رخ دهد و دلار به کمتر از ۲۴ هزار تومان برسد. انتظارات اکثر مردم ما از توافق، انتظارات واهی و بسیار خوش‌بینانه‌ای است که احتمالاً محقق نخواهد شد.

علماءبا اشاره به اینکه توافق احتمالی و احیای برجام معجزه اقتصاد ما نخواهد بود تصریح کرد: با دلار ۲۴ هزار تومانی هم منطقی نیست که تمام گروه های بازار سرمایه واکنش منفی نشان دهند.

وی ادامه داد: بخشی از بازارسرمایه در سال ۹۹ رشد غیرمنطقی داشت و بعد از سقوط ۱۸ ماهه این بازار قیمت این سهم‌ها به قیمت‌های سال ۹۸ و حتی پایین‌تر برگشت اما؛ در مقابل شرکت‌های هم هستند که عملکرد خوبی داشته و سودهای مناسبی محقق کرده‌اند و ریزش کمتری هم تجربه کرده‌اند.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: منطقی نیست که با فرض توافق و احیای برجام، سهم‌های بنیادی بازار که نسبت‌های P/E پایین دارند، با فشار فروش مواجه شوند؛ اقتصاد بر پایه سیاست‌های انقباضی اداره می‌شود و کمبود نقدینگی موجب شده بازارسرمایه تحرک کافی نداشته باشد؛ دلیل درجازدن های مکرر بازار سرمایه، همین است.

علماء در خاتمه در معرفی صنایع برتر برای سرمایه‌گذاری گفت: معتقدم نباید به توافق و احیای برجام، وزن زیادی داد؛ چه با فرض توافق چه فرض عدم توافق، سهم‌های دلاری و ریالی ارزنده‌ای در بازارسرمایه وجود دارد که می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای یک سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت باشند.

وی گفت: فارغ از بحث توافق، بهتر است عملکرد و سودآوری شرکت‌ها مدنظر قرار بگیرد و بر مبنای تحلیل شرکت‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری شود. عده‌ای از تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه معتقدند که برخی گروه‌های بازار سرمایه از جمله خودرویی‌ها و بانک‌ها در صورت توافق، صنایع پیشرو بازار سرمایه خواهد بود اما؛ با توجه به شرایط گروه خودرویی و همچنین وضعیت بانک‌های کشور تحت تاثیر نرخ بهره بالا، بعید است که حتی در صورت توافق این گروه‌ها در کوتاه مدت با تحول خاصی مواجه شوند‌.

علماء در پایان افزود: بهتر است سرمایه‌گذاران به جای انتخاب سهم بر مبنای تحلیل های این چنینی، صورت‌های مالی و عملکرد شرکت‌ها را مبنای تصمیم‌گیری‌های خود قرار دهند. ضمن اینکه با توجه به جنگ روسیه و اوکراین شخصاً معتقدم احتمالاً توافق به تعویق خواهد افتاد!

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بورس و روند خنثی و رکودی در اسفند
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

بورس و روند خنثی و رکودی در اسفند

اشتباهات استراتژیک معامله‌گران
یک کارشناس بازارهای مالی در گفت‌گو با بورس نیوز تشریح کرد:

اشتباهات استراتژیک معامله‌گران

فرصتی برای تحقق
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد؛

فرصتی برای تحقق "شعار اولیه" بازارسرمایه

پرنوسان و کم‌ریسک‌‌های
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد؛

پرنوسان و کم‌ریسک‌‌های "پتروشیمی" کدامند

ارسال نظر