بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
کد خبر : ۲۵۵۴۶۸

شاخص هفتگی

به گزارش بورس‌نیوز، بازارسرمایه پس از تعطیلی یک‌روزه در هفته، معمولا روندی متعادل را از خود به نمایش می‌گذارد و بازیگران حرفه‌ای بازار نیز سعی می‌کنند که از دور به تابلوی شاخص نگاه کنند اما؛ در آخرین روز این هفته بازارسرمایه پس از ۶۶ روز میزبان بمب اقتصادی بازارسرمایه یا به‌قولی دیگر عالیجناب "شستا" بود که از قفس، رهاسازی شد که این شرکت از این جهت حائز اهمیت است که شرکت‌های تابع آن نزدیک به ۱۷ درصد ارزش بازار در بازارسرمایه را تشکیل می‌دهند بنابراین آن چالش مانکن بازیگران اصلی که آخر هفته‌ها بیشتر نظاره‌گر هستند، سریعا تمام شد و مانند روز نخست هر هفته، سریعا پای استیشن آمدند و نتیجه این بازگشایی، ریزش شاخص در دقایق نهایی و سرخی شاخص کل بود.

نوسان‌های هفتگی تابلوی بورس

با نگاهی دقیق‌تر می‌توان حتی به این نکته رسیده که امروز نتیجه شرایط کلی بازار آرام بود و روند دادوستد‌های هفتگی نیز گواه از این موضوع بود که تابلوی شاخص کماکان رمق ندارد و فراموش نکنید که وضعیت فعلی بی‌میلی بورسی‌ها را به روز‌های انتهایی سال یعنی اسفندماه گره نزنیم چراکه جوی نقدینگی همیشگی اسفندماه، در سال ۱۴۰۰ جاری نیست.

در ابتدای گزارش پیش‌گشایش این هفته، عنوان شد که سهامداران باید در انتظار بورسی متعادل باشند اما؛ نرخ نفت می‌تواند جیب دولت را پُر پول‌تر کند و چشم طمع و کارت‌بازی دولت در بخش اوراق را کمرنگ‌تر کند!

برپایه این گزارش هفتگی، دلار که در ابتدای هفته روند حرکتی خود را به میانه‌های ۲۶ هزارتومانی آغاز کرده بود، پیش‌بینی شده بود که شاید بر کف ۲۶ هزار تومان تاچ هم داشته باشد، ولی زور اهالی کوچه ارباب جمشید به دولتی‌ها بیشتر می‌چربد.

البته شرایط جنگی روسیه و اوکراین و تاثیرگذاری آن بر اقتصاد کشور به‌خصوص آینده حوزه گاز و کامودیتی‌ها، نیز تاثیرگذار لحظه‌ای نداشته اما؛ باید در آینده بیشتر سهم‌های این حوزه‌ها را مورد نقد و واکاوی قرار داد اما؛ نباید از این نکته گذشت که حمله روسیه به اوکراین.

فارغ از تبعات سیاسی آن، برای اقتصاد جهانی نیز که در حال حاضر کشمکش با مواردی همچون تورم بالا، اختلالات زنجیره تامین و درگیری با شیوع گاه و بی‌گاه ویروس کرونا بوده، ریسک‌های تازه‌ای را بر تمام بازار‌های جهانی تحمیل خواهد کرد.

شاخص بورس ایران از نگاه هفتگی

شاخص هفتگی

با نگاهی به روند شاخص‌کل می‌توان به این نکته رسیده که بورس با آنکه افت ۵ هزار واحدی را در ابتدای هفته به ثبت رساند، یکشنبه را با شیب کمتری شاخص‌کل را نزولی دید اما؛ از دوشنبه روند دومینویی ریزش شاخص کل تغییر جهت داد و اگر عملکرد نامیمون و خودخواهانه حقوقی‌های شستا و البته خبر‌های برجامی که چهارشنبه به تن بازار نمی‌نشست، امروز نیز فرمان بازار میل به سرخی پیدا نمی‌کرد.

نوسان‌های هفتگی تابلوی بورس

  • شنبه 7 اسفندماه : شاخص کل با افت ۵۵۱۳ واحدی به عدد ۱.۲۸۲.۷۹۶ رسید. شاخص هم وزن با افت ۷۹۸ واحدی به عدد ۳۲۹.۵۰۹ رسید.
  • یکشنبه 8 اسفندماه: شاخص کل با افت ۳۵۷۲ واحدی به عدد ۱.۲۷۹.۲۹۸ رسید. شاخص هم وزن با رشد ۱۲۷۴ واحدی به عدد ۳۳۰.۷۹۲ رسید.
  • دوشنبه 9 اسفندماه: شاخص کل با رشد ۲۵۸۰ واحدی به عدد ۱.۲۸۱.۸۷۲ رسید. شاخص هم وزن با رشد ۳۱۵۱ واحدی به عدد ۳۳۳.۹۵۰ رسید.
  • چهارشنبه 11 اسفندماه: شاخص کل با افت ۷۸۰ واحدی به عدد ۱.۲۸۱.۱۵۲ رسید. شاخص هم وزن با رشد ۲۰۸ واحدی به عدد ۳۳۴.۱۵۶ رسید.

شاخص هفتگی

نوید بهبود شرایط و سبزی شاخص‌کل، شاید در نمودار شاخص‌ها به‌خصوص بخش هم‌وزن کامل مشهود بوده زیرا روند سبز این شاخص (به‌غیر از روز نخست هفته) گواه بر این موضوع بود که بازار دیگر در کمای معاملات و قفل بزرگ بر معاملات سهم‌ها نیست و می‌توان جوی نقدینگی هر چند کم را در بازار مشاهده کرد.

همانطور که از عملکرد تعدد معاملات نیز مشخص است، بازارسرمایه به سوی استقبال گام برداشته اما؛ پیچ فلکه عرضه‌های شرکت‌های بزرگ یا به‌اصطلاح غول بازار با حجم‌هایی که نشان از دستکاری را می‌دهند، اجازه صعود را از معاملگران سلب می‌کنند و سکوت ناظر نیز بیش از پیش این سیگنال را به بازار تلقین می‌کند که هنوز وقت بورس‌بازی نیست.

ورود و خروج نقدینگی حقیقی‌ها

نوسان‌های هفتگی تابلوی بورس

نکته‌جالبی که در بررسی ورود حقیقی‌ها به چشم می‌خورد جدا از تک‌سهم‌های گذرا در بازارسرمایه، حضور سهامداران در سهم‌های کامودیتی محور و البته فولادی است و خروج نقدینگی را همانطور که مشاهده می‌کنید، بیشتر به ترتیب از سوی سهم‌های بانکی، خودرو و پالایشی‌ها رقم زده شده است.

نوسان‌های هفتگی تابلوی بورس

بررسی اخبار موثر روزهای معاملاتی در هفته‌ای که گذشت 

شنبه - 7 اسفند

همانطور که در ابتدای مطلب نیز اشاره شد، کاهش ارزش دلار و تاچ کف 26 هزارتومانی برای بازارسرمایه‌ای که همیشه با یک غوره سردی می‌کند اخبار دلسردکننده‌ای بود مخصوصا اگر چاشنی این بازار، روند و اخباری درخصوص احیای برجام باشد. و در این روز هم جدالی بین طرفداران سهم های ریالی و سهم های دلاری بودیم به جهت اثر این قیمت در روند قیمت سهم.

بسیاری از سهامداران در ابتدای هفته با ترس وارد رینگ معاملات بازارسرمایه شدند ولی تنها افراد خوشحال از معاملات گروه پیش‌روی برجامی یعنی «خودرو، بانک، بیمه و حتی حمل‌ونقلی‌ها» بودند ولی شاید نکته جالب توجه آنجاست که گروه برجامی‌ها نیز تاثیری در رشد شاخص نداشتند و تزریق خبر کاهش سود بانکی نیز نتوانست موتور بورسی‌ها را شارژ کند.

نمادهایی همچون سیناد، تماوند، سامان، چفیبر، کرمان و فاذر بودند که بیشترین خروچ پول هوشمند را به ثبت رساندند البته مقام نخست بیشترین افت را باید به "بساما" تقدیم کرد.

از سوی دیگر نمادهای پرتراکنش روز نیز وبملت، خودرو، وتجارت، فزر، تجلی و فرابورس بودند.

 

یکشنبه - 8 اسفند

یکشنبه برای اهالی بازارسرمایه روز جذابی بود زیرا حقیقی‌ها یکی از ماشین‌های پارک پول را به زیر تابلوی بورس آوردند، چراکه خبری در خصوص «معافیت مالیاتی تسعیر نرخ ارز بانک‌ها» منتشر شد و با سیگنال‌های این موضوع، باید برای بیش از 47 میلیارد تومان پول نقدی که عمدتا از طریق بانک‌ها و موسسات اعتباری به بازارسرمایه بود، فرش قرمز پهن کرد.

ولی خبر منفی نیمه دوم بازار یکشنبه، همان شایعه دستکاری شاخص بود که شیرین‌کامی صبح را خراب کرد چراکه بورس بی‌اعتماد یا بهتر بگوییم سهامدار بی‌اعتماد به دولت، ظن دستکاری دولت و وزارت اقتصاد و شاخص‌سازی را رد نمی‌کنند و مجددا ترس به زیر تابلوی بازارسرمایه آمد.

بنابراین نباید از این نکته گذشت که سهامداران به‌سوی نمادهای دولتی یعنی پتروشیمی، فلزی، پالایشی و معدنی‌ها آنچنان گام برنمی‌دارند و با ترس بیشتری این سهم‌ها را در پرتفوی خود جای می‌دهند.

نمادهایی همچون کهرام، سپرمی، قپیرا، وپست، ثبات و فردا بیشترین خروچ پول هوشمند را به ثبت رساندند و از سوی دیگر نمادهای پرتراکنش روز نیز خودرو، وبملت، خساپا، فزر، تجلی و کرمان بودند.

دوشنبه - 9 اسفند

در روز پیش از تعطیلی و عید، یک خبر خوش از برجام به گوش بازار رسید و خبر پیش‌نویس توافق به‌گونه‌ای خوش‌بینی را به زیر تابلوی بازار آورد که شاخص‌کل تکان خورد!

بدور از اظهارنظرهای منفی که شاخص‌‌کل را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد، بسیاری از اهالی بازار معتقدند که برجامی که تاکنون پیش‌نویسی از آن رسانه‌ای نشده نباید بر شاخص‌کل ترسوی این روزهای بورس تاثیرگذار باشد.

نمادهایی همچون قشیر، خعمرا، فبیرا، ساذری، بنیرو و غشوکو بودند که بیشترین خروچ پول هوشمند را به ثبت رساندند البته مقام نخست بیشترین افت را هم باید به "قشیر" داد.

چهارشنبه - 11 اسفند

بازارسرمایه در معاملات امروز میزبان حضور ناخوانده و بدون اعلام عالیجناب بود و با وجود آنکه روز سبزی را آغاز کرده بود و اکثر سهامداران را خوش‌بین به پایان هفته کرده بود، این شستا بود که عبای سرخ را به‌تن بازار انداخت.

استقبال از شستا در زیر تابلوی بازار آنچنان که باید و شاید تصور میشد خوب نبود زیرا 50 میلیارد تومان برای آن حجم سفارش حقوقی‌ها واقعا نسخه‌ای شفابخش نبود و تنها، صبر 66 روزه را بی‌اثر کرد.

نمادهایی همچون وتعاون، فبیرا، خعمرا، کباده، وبسا، صایند نیز بیشترین خروچ پول هوشمند را از آن خود کردند.

ذره‌بینی بر صف‌نشینی

نوسان‌های هفتگی تابلوی بورس

با نگاهی به ارزش صف‌های خرید در طول هفته می‌توان به این نکته پی‌برد که یک هزار و ۴۴۴ میلیارد تومان نقدینگی برای سهم‌های حاضر در صف‌های ارزنده هزینه شده و از این حیث بازار روند نه‌چندان خوب بلکه روندی مطلوب را پشت سر گذاشته است.  

نوسان‌های هفتگی تابلوی بورس

اما از سوی دیگر، وزنه خروج نقدینگی از صف‌های فروش آنچنان به‌موازات ورود نقدینگی‌ها سنگین نبود و می‌توان مشاهده کرد که ۶۸۰ میلیاردتومان نقدینگی از صندوق‌ها خارج شده است و وزنه حقوقی‌ها در بخش خرید و فروش‌ها، ۷۶۴ میلیارد تومان به نفع صف‌های خرید بوده است.

بازارهای جهانی

درگیری روسیه و اوکراین برای هر کشور با هر عقیده‌ای که بد باشد اما؛ برای اقتصاد و بودجه ایران که بر پایه نفت و گاز بنا شده آنچنان نامطلوب نیست و می‌توان با رشد نرخ نفت که این روزها در ارتفاع 110 دلاری یاد ایام را به خیر می‌کند، برای بودجه کشور منافع زیادی را در برداشته باشد.

نمودار لحظه‌ای نفت نشان از یک صعود جذاب روی بشکه‌های نفت را دارد و نباید این احتمال را فراموش کرد که شاید همین قیمت نفت، زیر درگیری روسیه و نفت نم پس دهد و الو شعله‌های آتش جنگ روسیه و ناتو را درگیر کند و آنجاست که باید به فصل بره‌کشون نفتی‌ها خوش آمد بگوییم!

 

نوسان‌های هفتگی تابلوی بورس

قیمت طلا پس از ریزش شب گذشته، در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی تحت تاثیر بهبود ریسک پذیری پس از تلاش رئیس فدرال رزرو برای آرام کردن نگرانی‌ها نسبت به افزایش سریع نرخ‌های بهره، ثابت بود.

بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری ثابت بود و در ۱۹۲۶دلار ایستاد. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۱۹۲۸ دلار و ۹۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار شب گذشته ۲۱ دلار و ۵۰ سنت معادل ۱.۱ درصد کاهش یافت و در ۱۹۲۲ دلار و ۳۰ سنت بسته شد.

نوسان‌های هفتگی تابلوی بورس

 

در پایان باید عنوان کرد، خبرهایی که از حاشیه‌های وین و برجام ایران مخابره می‌شود می‌تواند امید به سرمایه‌گذاری و ثبات را به بازارگرداند و با بازگشت اعتماد به محیط سرمایه‌گذاری در تمام حوزه‌های صنعتی، طبیعتا بورسی‌ها نیز پول پارک شده خارج از بازار را مجددا به بورس می‌آورند زیرا ریسک بزرگ برجام و سایه سنگین ابهامات از فضای بازارسرمایه کنار زده می‌شود.

امیدواریم که با امضای توافقنامه جدید، تمام مجاری جابه‌جایی نقدینگی با سراسر دنیا به‌گونه‌ای گشایش یابد که دیگر جای بهانه‌گیری طرف‌های شرقی و غربی در پرداخت پول ایران نباشد زیرا حضور ایران به‌عنوان فروشنده بزرگ نفتی مستلزم بازگشت سرمایه به کشور است و عناوین افتخاری، آنچنان بدرد اقتصادی که نیازمند شدید نقدینگی است، نمی‌خورد.    

اشتراک گذاری :
ارسال نظر