بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سیگنال "شستا" به سهامداران

سیگنال
صندوق های بازنشستگی و حقوقی های بزرگی که نیاز به تامین مالی در پایان سال دارند، می توانند با عرضه مدیریت شده سهم در ۳ ماه پایانی سال، فشار فروش ناگهانی در نماد ایجاد نکنند. ضمن اینکه این حقوقی ها می توانند بخشی از عرضه های خود را بصورت تهاتری درون مجموعه خود انجام دهند تا هم نقدینگی لازم برای پرداخت های پایان سال حقوقی ها تامین شود و هم دود این عرضه ها به چشم سهامداران حقیقی نرود.
کد خبر : ۲۵۵۴۶۹

انتقادی به حقوقی ها و راهکاری برای تامین مالی آخر سال شان!

به گزارش بورس نیوز، بازگشایی "شستا" و بعد از آن فروش سنگین حقوقی های این سهم، انتقاداتی به همراه داشت.

البته که این رفتار حقوقی‌ها، در گذشته بارها تکرار شده و در چنین مواقعی، حقوقی‌ها مدعی نیز هستند که باید تامین نقدینگی کنند و چاره‌ای جز فروش ندارند.

حال آنکه از نگاه خیلی از سهامداران خرد، عرضه آبشاری حقوقی‌ها، قیمت سهم‌ها را به سمت پایین سوق می‌دهد و نه فقط به ضرر سهامداران است، بلکه منافع ذینفعان (مثلا بازنشستگان و...) در نظر گرفته نمی شود.

انتقادی به حقوقی ها و راهکاری برای تامین مالی آخر سال شان!

فواد صلواتی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: همواره قیمت نمادها روی تابلوی معاملات توسط عرضه و تقاضا مشخص می شود و زمانی که عرضه بیش از تقاضا باشد، شاهد افت قیمت سهم ها خواهیم بود.

وی ادامه داد: نمادها به لحاظ بنیادی هر چه قدر که ارزنده بوده و شرایط خوبی داشته باشد، وقتی حقوقی‌های بزرگ و بازارگردان‌های سهم، اقدام به عرضه سنگین در نماد کنند، شاهد عقب‌نشینی خریداران و منفی شدن نماد خواهیم بود‌.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: حالا اگر سهمی وضعیت بنیادی و سودآوری مطلوبی نداشته باشد، اگر این عرضه‌ها صورت بگیرد، کمرشکن خواهد بود؛ چراکه در این سهم‌ها تقاضای کمتری از سوی حقیقی‌ها و حقوقی‌های کوچک بازار خواهیم داشت و روی تابلو شاهد رِنج منفی و کاهش قیمت سهم ها خواهیم بود‌.

وی افزود: همواره نسبت به عرضه های سنگین حقوقی ها، انتقاد داشته‌ایم و اگر حقیقی‌ها در بازار سرمایه نباشند، حقوقی‌های بزرگ از محل معاملات سهام، سودی نخواهند کرد.

صلواتی تصریح کرد: به عبارتی، سود معاملات حقوقی‌های بزرگ بازار در گرو حضور حقیقی‌ها است. در مقاطعی از سال بالاخص شهریورماه و اسفندماه، حقوقی ها با عرضه‌های سنگین به قصد تامین نقدینگی برای پرداخت حقوق بازنشستگان یا تسویه حساب و ... موجب سرکوب تقاضا و افت قیمت سهم می‌شوند. حال آنکه صندوق‌های بازنشستگی و حقوقی‌های بزرگی که نیاز به تامین مالی در پایان سال دارند، می توانند با عرضه مدیریت شده سهم در ۳ ماه پایانی سال، فشار فروش ناگهانی در نماد ایجاد نکنند.

وی اضافه کرد: ضمن آنکه این حقوقی‌ها می‌توانند بخشی از عرضه‌های خود را به‌صورت تهاتری درون مجموعه خود انجام دهند تا نقدینگی لازم برای پرداخت‌های پایان سال حقوقی‌ها تامین شود و دود این عرضه‌ها به چشم سهامداران حقیقی نرود.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: هر چقدر برای تامین نقدینگی در پایان سال، عرضه بیشتری صورت بگیرد، قیمت سهم‌ها افت سنگین‌تری متحمل خواهد شد و این وضعیت اصلا به نفع حقیقی‌ها نیست. علاوه بر این، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های بزرگ حقوقی، منابعی هم در صندوق‌های درآمد ثابت دارند که در هفته‌های پایانی سال، می‌توانند با ابطال یونیت‌های صندوق‌های درآمد ثابت یا واگذاری اوراق، تامین مالی کرده و فشار کمتری به بازار سهام تحمیل کنند.

صلواتی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع معتقدم در شرایطی که بازارسرمایه اوضاع مساعدی ندارد و به سبب ریزش قیمت سهام، حقیقی‌ها با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند، فشار فروش از سوی حقوقی‌ها که منجر به افت قیمت بیشتر سهام و از دست رفتن نقاط حمایت می شود، پسندیده نیست.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
اشتباهات استراتژیک معامله‌گران
یک کارشناس بازارهای مالی در گفت‌گو با بورس نیوز تشریح کرد:

اشتباهات استراتژیک معامله‌گران

فرصتی برای تحقق
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد؛

فرصتی برای تحقق "شعار اولیه" بازارسرمایه

پرنوسان و کم‌ریسک‌‌های
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد؛

پرنوسان و کم‌ریسک‌‌های "پتروشیمی" کدامند

۲سناریو قیمتی برای لنگر دلار
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

۲سناریو قیمتی برای لنگر دلار

ارسال نظر
نظرات بینندگان
فرزانه
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۱
ایا این امکان وجود نداره که حقوقی و حقیقی زاداط هم تقکیک کنید تا هز کدام در گروه خود فعالیت نمایند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۶
گیریم توی این دنیا ملت را فریب دادید وسرمایه ملت را غارت کردید وملت هم نتوانستند حق شان را از شما بگیرند . اون دنیا چی . آیا نخواهید مرد . خدالعنتتان کند تا کی می خواهید دروغ بگویید . فریب کاری کنید . دزدی وغارت واختلاس کنید . تاکی می خواهید ظلم وستم وجنایت وخیانت کنید . بی وجدانهای بی شرف خجالت بکشید . زندگی ومعیشت ما را نابود کردید . ما هم خانواده داریم ما هم زن وبچه داریم . گرانی وبیکاری از یک طرف واز طرف دیگه با وعده ووعید سرمایه زندگانی ما که ملک وطلای زن وبچه بود به بورس کشاندید ودزدید . شما که دم از اسلام وقرآن می زنید . دزدوفریبکاروخیانتکار ودروغگویی بیش نیستید . بی شرفهای دزد دنید وآخرت مردم را تباه کردید ازبسکه دزدی کردید ودروغ گفتید وخیانت کردید وظلم وجنایت کردید . دین وایمان ملت را هم نابود کردید . لعنت بر پدر مادرتون حرامزاده های دزد وخائن بعد از گذشت دوسال ۷۰ درصد از اصل پول را دزدیدید وبا احتساب فروش سایر سرمایه ها کل سرمایه مانابود شده . خدا لعنت کند بر پد ومادر کسانی که باعث وبانی اصلی این دزدی وجنایت وخیانت هستند . وخدا لعنت کند بر پدر ومادر اون کسانی که به فریاد دادخواهی ملت نرسیدند وبا دزدان همکاری کردند . لعنت بر پدر ومادرتون بی شرفها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۱
واقعا خجالت اوره بورس ایران