بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
بازگشایی نمادهای
در روش واگذاری از طریق «افزایش سرمایه از محل صرف سهام» آورده سرمایه‌گذاران (سهامداران) پس از پایان پذیره نویسی تا زمان مفتوح شدن دوباره نماد به دلیل اجرایی شدن فرآیند افزایش سرمایه، بلوکه می‌شود. پیش‌بینی می‌شود این موضوع چندین ماه به طول انجامد.
کد خبر : ۲۵۵۵۳۶

سرخابی ها+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، یکشنبه هفته جاری ضمن مفتوح شدن نماد دو باشگاه پرطرفدار و محبوب پایتخت یعنی پرسپولیس و استقلال در فرابورس، پذیره نویسی آن‌ها نیز انجام خواهد شد.



با توجه به اینکه شیوه واگذاری این دو باشگاه از طریق «افزایش سرمایه از محل صرف سهام» است پس از پایان پذیره‌نویسی سرمایه گذاران باید منتظر انجام فرآیند افزایش سرمایه که امری زمانبر و در اکثر اوقات چندین ماهه است بنشینند.

این یعنی آورده‌های سرمایه‌گذاران در این مدت با پایان پذیره نویسی بلوکه می‌شود و این موضوع تا نهایی شدن فرآیند افزایش سرمایه ادامه خواهد داشت.

بنا بر این گزارش، شرکت فرابورس ایران دوشنبه هفته جاری اطلاعیه درج دو شرکت فرهنگی و ورزشی استقلال و پرسپولیس را در بازار پایه و تابلوی نارنجی با نماد‌های "پرسپولیس" و "استقلال" اعلام کرد.

همچنین پس از این سروش خواجه حق‌وردی، معاون نظارت بازار در نامه‌ای آنی از مدیران عامل شرکت‌های کارگزاری عضو فرابورس درخواست کرد که خود را برای پذیره‌نویسی سرخابی‌ها آماده کنند. در این نامه آمده است: «با عنایت به درج شرکت‌های استقلال و پرسپولیس و نیز پذیره‌نویسی قریب الوقوع سهام شرکت‌های مذکور (احتمالا در روز یکشنبه ۱۵ اسفندماه) خواهشمند است با توجه به احتمال حضور مشارکت کنندگان متعدد اقدامات لازم در خصوص عدم بروز مشکل در کسب وکاری و نیز زیرساخت‌های فنی را مبذول فرمایید.»

افزایش سرمایه از محل صرف سهام

در این روش، شرکت سهام خود را از طریق پذیره‌نویسی و با قیمتی بیش از قیمت اسمی در بازار به فروش می‌رساند. سپس تفاوت حاصل از قیمت فروش و قیمت اسمی را یا به حساب اندوخته منتقل می‌کند یا در ازای آن، به سهامداران سابق شرکت، سهام جایزه تخصیص می‌دهد.

افزایش سرمایه به روش صرف سهام به دو نوع با حفظ حق تقدم و سلب حق تقدم انجام می‌شود که در موضوع این دو باشگاه قرار است نوع دوم اجرایی شود. افزایش سرمایه با سلب حق تقدم به معنای افزایش سرمایه با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی شرکت و عرضه عمومی سهام جدید در بازار سرمایه است.

به عبارت دیگر، در این روش اولویتی برای سهامداران فعلی برای شرکت در افزایش سرمایه وجود ندارد و سهام جدید، از طریق پذیره‌نویسی در مدت کوتاهی در بازار به فروش می‌رسد.

در توضیح افزایش سرمایه از محل صرف سهام باید گفت اگر شرکت اندوخته یا سود انباشته‌ای نداشته باشد که بخواهد از آن محل افزایش سرمایه دهد، می‌تواند از محل آورده نقدی سهامداران و با قیمتی بالاتر از قیمت اسمی سهم اقدام به افزایش سرمایه کند.

مهم‌ترین مؤلفه افزایش سرمایه به شیوه صرف سهام، تمایل سهام‌دار اصلی شرکت است. در شرکت‌هایی که درصد سهام مدیریتی متزلزل است، سهام‌دار اصلی نگران از دست دادن کنترل شرکت است. اگر سهام‌دار اصلی برنامه‌ای برای مشارکت در افزایش سرمایه نداشته باشد، درصد سهام مدیریتی وی کاهش‌یافته و احتمالاً کنترل شرکت را از دست خواهد داد.

زمانی افزایش سرمایه با صرف سهام موفق است که شرایط بازار، صنعت و شرکت از دیدگاه سرمایه‌گذاران مثبت باشد و به عبارت دیگر بازار پررونق باشد. اگر بازار دارای رکود یا روند نزولی بوده و دورنمای مثبتی برای آن متصور نباشد، برنامه افزایش سرمایه با موفقیت ناچیزی همراه است. درنتیجه شرط موفقیت در این شیوه، وجود چشم‌انداز مثبت برای بازار و سهام شرکت است. البته در فقره پرسپولیس و استقلال با توجه به وجود طرفداران متعدد این مورد صدق نمی‌کند و در هر شرایط این دو نماد خریدار خواهند داشت.

نکته قابل توجه اینجاست که بهره‌گیری از گزاره خصوصی سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در ۱۵ اسفندماه اشتباه است و صرفا قرار است به اندازه ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزش این دو باشگاه از طریق افزایش سرمایه از محل صرف سهام واگذار شود و در نهایت پس از انجام این فرآیند هم مدیریت و هم مالکیت سرخآبی‌ها در اختیار دولت خواهد ماند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
تیر آخر سهم‌های دولتی بر پیکر بی‌جان تامین‌مالی؛

"تزویر" چهره استقلال و پرسپولیس روی تابلوی فرابورس

خصوصی‌سازی و بورس؛ قانون گل زده در خانه حریف ...
چالش قانونی ورود استقلال و پرسپولیس در استودیو بورس‌نیوز بررسی شد؛

خصوصی‌سازی و بورس؛ قانون گل زده در خانه حریف ...

جنگ زرگری "من عرضه کردم" در زیرمجموعه وزارت اقتصاد؛

گام به گام با سیاه‌چاله مالی استقلال و پرسپولیس

ارسال نظر