بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷
تیر آخر سهم‌های دولتی بر پیکر بی‌جان تامین‌مالی؛

"تزویر" چهره استقلال و پرسپولیس روی تابلوی فرابورس

مبلغ برآورد افزایش سرمایه هر یک از این دو باشگاه ۳۵۰ میلیارد تومان بوده و تخمین زده شده در افزایش سرمایه هر یک از این باشگاه ها، ۳ میلیون نفر شرکت کنند. بدین ترتیب هر نفر باید سرمایه‌گذاری تقریبا ۱۱۰ هزار تومانی انجام دهد.
کد خبر : ۲۵۵۴۰۲

استقلال و پرسپولیس/فدایی

به گزارش بورس نیوز، چند هفته ای است که بحث ورود سرخابی‌ها به بازار سرمایه داغ است. بعد از حواشی فراوان، چند شب قبل مدیرعامل فرابورس ایران در توییتی اعلام کرد که  درج سرخابی‌ها در بازار سرمایه مشروط به رفع شروع پنجگانه خواهد بود.

استقلال و پرسپولیس/فدایی

استقلال و پرسپولیس/فدایی

بعد از آن بود که حسین قربانزاده رئیس سازمان خصوصی سازی اظهار کرد چنانچه تا ۱۵ اسفند ماه پرسپولیس و استقلال وارد بازار سرمایه نشوند، استعفا خواهد داد!


بیشتر بخوانید: گام به گام با سیاه‌چاله مالی استقلال و پرسپولیس


روز گدشته اما، ورزش ۳ با انتشار تصویر نامه رسمی شرکت فرابورس ایران برای واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، نشان داد به رغم تمامی ابهامات و انتقادات، ورود سرخابی ها به بازار سرمایه از رگ‌ گردن به این بازار نزدیک تر است!
همه مردم در این مرحله می توانند، در روز گشایش نماد دو باشگاه که 15 اسفند مصادف با سوم شعبان و روز میلاد امام حسین (ع) خواهد بود، سهامدار این دو باشگاه شوند.

استقلال و پرسپولیس/فدایی

بر اساس شنیده های موثق بورس نیوز، یکشنبه شب مجوز افزایش سرمایه سرخابی‌ها از محل صرف سهام توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شده است.

روی این مجوز افزایش سرمایه باید دو کار انجام شود. اقدام اول، تشکیل هیات واگذاری جهت تایید این افزایش سرمایه است که روز گذشته هیات واگذاری هم تشکیل شده است.

دومین اقدام هم اینکه همچون هر شرکتی که مجوز افزایش سرمایه دریافت میکند، باید مجمع فوق العاده برگزار کرده و این افزایش سرمایه را تصویب کند. بعد از تصویب افزایش سرمایه در مجمع نیز باید آگهی پذیره نویسی که شامل قیمت و تاریخ پذیره نویسی است، توسط اداره ثبت شرکتها ثبت شود. بعد از آن پذیره نویسی افزایش سرمایه آغاز می گردد.

یکی دیگر از شروط پنجگانه تعیین تکلیف مالکیت دو‌ ورزشگاه مرغوبکار و شهید گمنام و کمپ مرحوم ناصر حجازی بود و باید به این دو باشگاه منتقل شود. ظاهر طبق مصوبه سال گذشته هیات وزیران، این دارایی‌ها به استقلال پرسپولیس واگذار شده، مشروط بر آنکه پرسپولیس و استقلال تا دی ماه ۱۴۰۰ در بازار سرمایه عرضه شوند. تنها مشکل فعلی تمدید مصوبه هیئت وزیران است که وزارت ورزش می بایست به دنبال تمدید این مصوبه باشد تا این دارایی ها مسترد شود.

لازم به ذکر است که دو باشگاه پرسپولیس و استقلال بعد از تمدید مصوبه هیئت وزیران، می‌تواند روی دو ورزشگاه شهید گمنام و ورزشگاه مرغوبکار افزایش‌سرمایه انجام دهند!

هر سهامدار، ۱۱۰ هزارتومان باید کمک کند!

مبلغ برآورد افزایش سرمایه هر یک از این دو باشگاه ۳۵۰ میلیارد تومان بوده و تخمین زده شده در افزایش سرمایه هر یک از این باشگاه ها، ۳ میلیون نفر شرکت کنند. بدین ترتیب هر نفر باید سرمایه‌گذاری تقریبا ۱۱۰ هزار تومانی انجام دهد.

طبق ادعای برخی دوستان در وزارت ورزش، مشارکت‌کنندگان در این افزایش سرمایه عمدتاً طرفداران و هوادارانی هستند که نه به قصد سرمایه گذاری، بلکه به قصد حمایت از تیم محبوب خود اقدام به پرداخت این مبلغ و شرکت در این افزایش سرمایه خواهند کرد.


بیشتر بخوانید: خصوصی‌سازی و بورس؛ قانون گل زده در خانه حریف ...


به همین دلیل، ایرادات و اشکالات صورتهای مالی برای خریداران فاقد اهمیت است!

دلیل عرضه این دو باشگاه در تابلوی نارنجی بازار پایه فرابورس هم این بوده که این دو باشگاه، نه شرایط درج در تابلوی زرد را دارند و نه شرایط درج در تابلوی قرمز! طبق مقررات بازار پایه، شرکت‌هایی که از صورت های مالی شفاف تر و ریسک‌های کمتری برخوردارند، در تابلو زرد درج شده و شرکت های مشکل دار و پر ریسک و مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت هم در تابلوی قرمز درج نماد می‌شوند. سایر شرکت‌هایی که مشمول هیچ یک از این دو تابلو نمی شوند در تابلوی نارنجی درج می‌شوند.

به هر حال چنین به نظر می‌رسد که  استقلال و پرسپولیس ظرف چند روز آینده رسماً وارد بازار سرمایه می‌شوند و باید دید ورود سرخابی‌ها به این بازار، شور و نشاط به همراه خواهد داشت یا ریسک‌های این بازار را تشدید خواهد کرد.

و تیر آخر به بازارسرمایه ...

استقلال و پرسپولیس/فدایی

اهالی مدیریتی بازارسرمایه، این تصمیم مدیریتی شما و فرآینده درج و عرضه عرضه استقلال و پرسپولیس ماند به یادگار.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
خصوصی‌سازی و بورس؛ قانون گل زده در خانه حریف ...
چالش قانونی ورود استقلال و پرسپولیس در استودیو بورس‌نیوز بررسی شد؛

خصوصی‌سازی و بورس؛ قانون گل زده در خانه حریف ...

جنگ زرگری "من عرضه کردم" در زیرمجموعه وزارت اقتصاد؛

گام به گام با سیاه‌چاله مالی استقلال و پرسپولیس

در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

سرخابی‌ها باید صورت مالی خود را شفاف کنند

ابهام قیمت‌گذاری عرضه‌اولیه سرخابی‌ها
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

ابهام قیمت‌گذاری عرضه‌اولیه سرخابی‌ها

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
کی اخه اینارو میخره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸
سردبیر محترم بورس نیوز لطفا در مورد پشت پرده و اجبار بورس به عرضه سرخابی ها که فاقد شرایط اولیه ورود به بورس هستند و فقط برای تحمیل ضرر بیشتر به سهامداران بورس در حال برنامه ریزی است تحقیق و افشاگری کرده و مانع عرضه این دوباشگاه و ایجاد متضررین بیشتر در بورس شوید.با تشکر