بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
نایب رئیس هیات مدیره سازمان بورس؛

در هفته پایانی سال دامنه نوسان تغییر نمی کند

نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در یک هفته پایانی سال هیچ اتفاق و تغییری در دامنه نوسان رخ نمی‌دهد و به احتمال زیاد درصد در نظر گفته شده از سال ١٤٠١ اجرایی خواهد شد.
کد خبر : ۲۵۵۸۱۳

دامنه نوسان+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، محسن خدابخش، نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص آخرین تصمیمات اتخاذ شده در زمینه تغییر دامنه نوسان اظهار کرد: اینکه عنوان می‌شود دامنه نوسان در هیچ جای دنیا وجود ندارد، بحثی کاملا اشتباه است، بلکه در همه بازار‌های دنیا محدودیت و توقف‌هایی برای معاملات در نظر گرفته شده تا قیمت سهام شرکت‌ها بیشتر از میزان مشخص افت نکند.



وی افزود: در چند وقت گذشته شاهد ورود گسترده سهامداران خرد در بازار سرمایه ایران بودیم که باید در تصمیم گیری‌ها این مساله را هم مدنظر قرار بدهیم.

خدابخش تاکید کرد: سرمایه‌گذاران بیشتر از آنکه از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام به ورود غیرمستقیم در بازار کنند، علاقمند به ورود مستقیم در بازار سرمایه هستند که این موضوع خیلی مرسوم و حرفه‌ای نیست.

نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه متاسفانه سهامداران چنین تصوری دارند که کمک گرفتن از کارشناسان خبره بازار برای سرمایه‌گذاری بهتر در بورس اقدامی هزینه زا است، گفت: اکنون بازار سرمایه کشور وارد مسیری شده است که افراد زیادی با هر میزان سرمایه به این بازار ورود کرده‌اند؛ بنابراین این افراد با کوچک‌ترین اتفاقی به سرعت تحت تاثیر قرار می‌گیرند و شروع به رفتار‌ها و تصمیم گیری‌های لحظه‌ای در بازار می‌کنند.

خدابخش درخصوص افزایش دامنه نوسان بیان کرد: برخی معتقدند که دامنه نوسان همراه با کشور‌های دنیا به ٢٠ درصد تغییر پیدا کند، اما با توجه به اینکه بخش زیادی از بازار سرمایه ایران را افراد مبتدی تشکیل داده‌اند و شامل سهامداران خرد می‌شوند، این اقدام چندان با وضعیت بازار هماهنگ نیست و نمی‌توان به اجرای آن اقدام کرد.

نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: در کنار این مسایل ما معتقد به افزایش دامنه نوسان هستیم که این اتفاق باید به صورت تدریجی رخ دهد.

وی توضیح داد: تا زمانی که اقتصاد کشور قابلیت پیش‌بینی‌پذیری نداشته باشد؛ نمی‌توان دامنه نوسان را در اعداد بالا مانند ٢٠ درصد یا ٣٠ درصد افزایش داد؛ چراکه یکباره سهامداران تحت تاثیر تصمیمی مانند افزایش احتمالی قیمت گاز تا ٦٠ درصد متضرر می‌شوند و دارایی‌های خود را از دست خواهند داد.

خدابخش تاکید کرد: اگر بازار بتواند به شرایط ثبات بازگردد به طور حتم برنامه‌هایی را برای افزایش دامنه نوسان خواهیم داشت و آن‌ها را به مرحله اجرا می‌رسانیم.

نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: براساس تصمیمات اولیه اتخاذ شده قرار بر این است که دامنه نوسان تا ١٠ درصد تغییر کند.

وی با بیان اینکه این اقدام جزو برنامه‌های مدنظر سازمان بورس است و مقرر شده تا دامنه نوسان به صورت تدریجی و یک درصد یک درصد اضافه شود، گفت: این اتفاق به صورت فصلی انجام خواهد شد، اما در کل تغییر دامنه نوسان وابسته به شرایطی است که در هیات مدیریت مطرح و تصمیم گیری شود.

خدابخش عنوان کرد: در بازار سرمایه هیچ چیز قطعی و آزمایشگاهی نداریم، پس به هیچ عنوان نباید در تصمیم گیری‌ها به سرعت و بدون حساب کتاب قدم برداریم، بلکه باید به طور حتم خود را در تصمیم گیری‌ها جای هم خریدار و هم فروشنده و نحوه تفکر آن‌ها بگذاریم.

نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در یک هفته پایانی سال هیچ اتفاق و تغییری در دامنه نوسان رخ نمی‌دهد و به احتمال زیاد درصد در نظر گفته شده از سال ١٤٠١ اجرایی خواهد شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل شرکت بورس تهران در آیین رونمایی بزرگترین دیتاسنتر بورس تهران:

اولویت بورس تهران ارائه سرویس‌های دیجیتالی است

بورس و «دامنه‌نوسان»؛ حذف یا ادامه
کارشناس بازار سرمایه گفت:

بورس و «دامنه‌نوسان»؛ حذف یا ادامه

در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

درآمد‌های نفتی و فتیله اوراق فروشی دولت

ارسال نظر