بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
بورس آرام در گرو مرتب درو کردن حقوقی‌ها/ شاخص‌کل به رشد درصدی رسید
بازار امروز بوی عیدی را برای سهامداران تداعی کرد که گویا قرار است دولت به‌آن نوید برجام را بدهد.
کد خبر : ۲۵۵۸۱۵

بورس آرام در گرو مرتب درو کردن حقوقی‌ها/ شاخص‌کل به رشد درصدی رسید

به گزارش بورس‌نیوز؛ امروز شاخص سبزپوش با استارت خودرویی‌ها و ورود پول هوشمند به این گروه آغاز شد و دیگر گروه‌ها مانند پالایش، هتل، بانک و حتی قندی‌ها میزبان نقدینگی بودند و در مقابل گروه شیمیایی، واسطه‌گری‌ها روند معکوس و خروج پول هوشمند را به خود گرفتند.

همانطور که در این چند روز بار‌ها اظهارکردیم که سهامداران حقیقی نباید اسیر بازی و هیجان بازیگران حقوقی شوند، نتیجه آن در این بخش مشخص می‌شود که پول هوشمند به مکانی دیگر رفته و نقدینگی حقیقی‌ها از گروه‌های سودساز خارج شده و به بخش برجامی بازار وارد شده است.

بر همین اساس باید گفت که سیگنال‌هایی مخربی که امروز در بازارسرمایه به سهامداران و حقیقی‌ها مخابره شد، از آن حکایت داشت که حقیقی‌ها بیشتر در زمین بازی هتل، خودرو و بانک بیشتر بازی کردند و می‌توان خروج نقدینگی عمده‌ای را از گروه شیمیایی، بیمه، و پالایش را کاملا مشاهده کرد.

پله‌ای که شاخص بر آن ایستاد

با نگاهی به تابلوی مرجع بازارسرمایه می‌توان مشاهده کرد که برخلاف ابتدای هفته، امروز شاخص قرمزپوش کار خود را به اتمام رساند و شاخص‌کل با افزایش ۱۱ هزار و ۷۷۹ واحدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۸۸ درصد رشد داشته و به پله یک میلیون و ۳۴۸ هزار واحدی نزول پیدا کرده است.

شاخص هم‌وزن نیز امروز گویای آن بود که با رشد یک هزار و ۴۲۷ واحدی نسبت به دیروز، رشد ۰.۶۹ درصدی بود.

نماد‌های تاثیرگذار امروز که شاخص را بدین گونه ترسیم کردند شامل "کچاد"، "شتران"، "پارسان"، "شپنا" و "شبندر" بود.

ولی اگر بخواهیم به پرتراکنش‌های بازار نگاه ویژه‌تری داشته باشیم، باید به سهم‌هایی مانند "شستا" با تعداد ۲۲,۲۶۰ معامله، "شتران" با تعداد ۱۹,۲۶۸ معامله، "شپنا" با تعداد ۱۶,۱۹۱ معامله، "خودرو" با تعداد ۱۵,۲۲۹ معامله، "شبندر" با تعداد ۱۳,۵۶۳ معامله، "خساپا" با تعداد ۸,۵۹۶ معامله و "فملی" با تعداد ۷,۰۷۹ معامله اشاره داشت.

مجموع ارزش معاملات امروز بازارسرمایه به ۴ هزار و ۴۷۲ میلیارد تومان رسید و این درحالی است که ارزش نقدی امروز بورس تهران بیش از ۳ هزار و ۲۹۱ میلیارد تومان حکایت می‌کرد.

امروز در بازارسرمایه ۷ میلیارد و ۵۰۴ هزار برگه سهم را در بیش از ۴۴۳ هزار معامله در خود به ثبت رساند.

برپایه این گزارش باید اشاره داشت که گروه‌های «فرآورده‌های نفتی» با حجم معامله ۶۱۲ میلیارد تومان، «خودرو» با حجم معامله ۳۷۵ میلیارد تومان،   «فلزات اساسی» به ارزش معامله ۳۶۵ میلیارد تومان، و «شیمیایی» با حجم معامله ۲۸۳ میلیاردتومان جزو لیدر‌های امروز بازارسرمایه بودند.

جریان نقدینگی و صف‌ها به کدام سمت و سو حرکت کرد

با نگاهی به وضعیت ورود و خروج نقدینگی امروز می‌توان دریافت که تعداد ۳۳۹ سهم در بخش مثبت قرار داشته و  تعداد ۱۰۳ سهم نیز جزو قفل در صف‌های خرید هستند که ارزش (۳۱۲.۳ میلیارد تومان) را دارند و از سوی دیگر، تعداد ۲۶۷ در بخش سرخ بازار حضور داشته که ۴۸ نماد در صف‌فروش ایستاده‌اند و ارزش آن نیز به (۱۴۰.۴ میلیارد تومان) می‌رسد.

برپایه این گزارش، ارزش صف خرید و ورود نقدینگی به تک‌سهم‌ها بیشتر واکنش نشان داده و نماد‌هایی مانند "غبشهر" به ارزش ۳۱,۷ میلیارد تومان، "وسالت" به ارزش ۲۱,۶ میلیارد تومان، "شلرد" به ارزش ۲۰,۶ میلیارد تومان، "۱۷,۵" به ارزش ۱۴،۴ میلیارد تومان و"جوین" به ارزش ۱۵,۸ میلیارد تومان، جزو ارزشمندترین‌های صف‌نشین سبزپوش بودند.

از سوی مقابل نیز جریان خروجی نقدینگی از سهم‌ها کماکان ادامه دارد؛ نماد‌های "انرژی ۱"، "غدشت"، "پارتا"، "سمایه" و "غشوکو" جزو نماد‌های غضب کرده نقدینگی هستند.

نقدینگی به کدام نماد‌ها رفت و آمد داشت

در مجموع می‌توان اینگونه بیان کرد که بازارسرمایه از ۹۴۴ میلیارد تومان پول هوشمند پذیرایی کرد و به میزان ۷۲۳ میلیارد تومان نیز خروج پول هوشمند در بازار ثبت شد و خروج نقدینگی (خرید حقوقی)  ۴۰ میلیارد تومانی را متاسفانه مشاهده کردیم.

"گنگین" ۲۲ میلیارد تومان، "شتران" ۱۶ میلیارد تومان، "خودرو" ۱۵ میلیارد تومان، "وبملت" ۱۲ میلیارد تومان، "فولاد" ۱۰ میلیارد تومان، "تنوین" ۸ میلیارد تومان، پترول ۸ میلیارد تومان، "تاپیکو" ۷ میلیارد تومان، "خگستر" ۶ میلیارد تومان و ... اشاره کرد.

معاملات بلوکی و کد به کد

نماد‌های "بخاور"، "وسپه"، "میدکو، "وصندوق"، "تماوند" و "ونوین" جزو نماد‌های بلوکی امروز بازار بودند و نماد‌های "پتایر" و "گنگین" در بخش کد به کد اشاره کرد.

حجم‌های مشکوک در روز متعادل بازارسرمایه

امروز نیز می‌توان در جست‌وجوی سهم‌های با حجم مشکوک گشت به نماد‌های "غبشهر" با صف خرید ۸۱.۴میلیونی (ارزش صف خرید ۱۸ میلیارد تومان)؛  "شلرد" با صف خرید ۲۴میلیونی (ارزش صف خرید ۲۵ میلیارد تومان)؛  "وسالت" با صف خرید ۴۲.۵میلیونی (ارزش صف خرید ۲۲.۶ میلیارد تومان)؛  "پتایر" با صف خرید ۱۳۸.۸میلیونی (ارزش صف خرید ۲۱ میلیارد تومان) و "غمارگ" با صف خرید ۸۱.۳میلیونی (ارزش صف خرید ۱۸ میلیارد تومان) اشاره کرد.

بهبود پساکرونا زیر تابلوی بورس

بازارسرمایه با رشدی که امروز از خود برجای گذاشت شاید به استقبال بهار رفته و این سبزی امروز نوید آن را می‌دهد که حقوقی‌ها بیش از این نمی‌خواهند که نقدینگی از زیر تابلوی بازارسرمایه خارج شود بنابراین اگر این بهبود ادامه یابد به تدریج می‌تواند موجب شکوفایی معاملات شود می‌توان انتظار داشت که گروه پالایشگاهی به خاطر بالا رفتن قابل توجه قیمت نفت جهانی بیش از این بتواند به سوی رشد گام‌های جدی بردارد و نوید سرآغاز مجدد صعود را بدهد.

خودرویی‌ها نیز که این روز‌ها در حال پوست‌اندازی هستند، رشد بسیاری خوبی از نقدینگی را امروز زیر پوست خود احساس کردند و می‌توان گفت که سهامداران با سرمایه‌گذاری بر این صنعت، ریسک بسیار بالایی را انجام دهند تا اگر با برگشت آقای باقری از وین خبر‌های خوشی به بازار تزریق شود، سهامداران امروز خودرویی‌ها از رشد هفته آینده جا نمانند.

باید دید هدف‌های مدت دارتر بازار سرمایه کجاست و با چه سرعتی می‌تواند به این تعادل‌ها دست یابد.

ولی سهامدارانی که برای هفته آینده کماکان ریسک را تابلوی احتیاط خود قرار داده‌اند باید نوید این موضوع را دارد که می‌توان به وضعیت فعلی بازارسرمایه دلگرم شد، زیرا سیگنال‌هایی که ما شنیده‌ایم، چنین نویدی را به بازار می‌دهد که حال بازار، به سوی بهبود پساکرونا می‌رود. چپ

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
حقوقی‌ها در لباس حقیقی‌ها/ رشد ۱,۵ درصدی شاخص کل
نیم نگاهی به بازارسرمایه ۱۶ اسفندماه؛

حقوقی‌ها در لباس حقیقی‌ها/ رشد ۱,۵ درصدی شاخص کل

فرش قرمز پالایشی‌ها برای نقدینگی
نیم نگاهی به بازارسرمایه ۱۵ اسفندماه؛

فرش قرمز پالایشی‌ها برای نقدینگی

نیم نگاهی به بازارسرمایه ۱۴اسفندماه؛

رشد ۱۷ هزارواحدی با تاثیر از کامودیتی‌ها

ارسال نظر