بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

پاشنه آشیل توسعه صنعت فولاد

پاشنه آشیل توسعه صنعت فولاد
رئیس هیات مدیره شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: رفع تحریم‌ها، اثر مثبتی بر کاهش هزینه‌های حمل و نقل دریایی، انتقال ارز، تسهیل انتقال تکنولوژی، اجرای طرح های توسعه ای و... داشته و توسعه صادرات را رقم خواهد زد.
کد خبر : ۲۵۵۸۳۰

پاشنه آشیل توسعه صنعت فولاد

به گزارش بورس نیوز، با توجه به خبرها به نظر می رسد به توافق و احیای برجام بسیار نزدیک شده‌ایم. برخی فعالان بازار سرمایه نگران تاثیر منفی توافق بر سودآوری صنایع کامودیتی محور هستند.

منصور یزدی زاده رئیس هیات مدیره شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر توافق و احیای برجام بر صنعت فولاد بیان کرد: به هر حال تقویت روابط بین المللی کشور، مزایایی برای اقتصاد کشور و نیز صنایع بزرگ تولیدی به همراه خواهد داشت. رفع تحریم‌ها، اثر مثبتی بر کاهش هزینه‌های حمل و نقل دریایی، انتقال ارز، تسهیل انتقال تکنولوژی، اجرای طرح های توسعه ای و... داشته و توسعه صادرات را رقم خواهد زد.

یزدی‌زاده تصریح کرد: در نهایت فولاد ایران در بازارهای صادراتی رقابت پذیرتر خواهد شد. البته در حال حاضر هم از مزایای رقابتی در بازارهای صادراتی برخوردار هستیم؛ ولی طبیعی است که در صورت رفع تحریم‌ها، هزینه‌های صادرات کاهش یافته و صادرکنندگان شرایط بهتری خواهند داشت.

وی افزود: البته شاید رفع تحریم‌ها، معایبی هم برای صنایع تولیدی از جمله صنعت فولاد به همراه داشته باشد. در نظر داشته باشید که با توجه به تحریم‌ها، صنایع تولیدی به سمت بومی‌سازی و تولید داخلی حرکت کرده اند و بعید نیست اگر جریان ورود ارز به داخل کشور تقویت شود، شاید داخلی سازی و اجرای برخی طرح‌ها، با کاهش ارز توجیه اقتصادی نداشته باشد و این موضوع تهدیدی برای بخش هایی از زنجیره تولید فولاد در کشور ما باشد. چالش بزرگتر اینجاست که در صورت در اختیار داشتن منابع ارزی کافی در کشور، بعید نیست که دوباره وارداتِ مدیریت نشده در کشور ما صورت بگیرد و اگر در این زمینه، برنامه‌ریزی مناسبی صورت نگیرد، شاید آفت هایی متوجه صنایع بزرگ تولیدی کشور باشد.

این کارشناس صنعت فولاد در رابطه با تأثیر کاهش احتمالی نرخ ارز بر سودآوری فولادی ها گفت: سودآوری شرکت‌های فولادی تابع متغیرهای متعددی است و کاهش نرخ ارز لزوما، سبب کاهش سودآوری فولادی ها نخواهد شد.

یزدی‌زاده تاکید کرد: چنانچه محصولات با ارزش افزوده بالاتر و قیمت تمام شده کمتر تولید شود، سودآوری صنعت فولاد هم افزایش خواهد یافت. نکته اینجاست که در هر صورت، توافق و رفع تحریم های بانکی و..‌. شرایط بهتری نسبت به زمان تحریم برای صنعت فولاد و سایر صنایع تولیدی کشور رقم خواهد زد.

وی افزود: با توجه به اینکه به طور متوسط در روش کوره بلند، تولید هر تن فولاد حدود ۸۰ دلار ارزبری دارد، کاهش نرخ ارز، قیمت تمام شده فولاد را هم کاهش خواهد داد. بالتبع انتظار می رود (با فرض تثبیت قیمت های جهانی) در صورت کاهش نرخ ارز، قیمت فروش محصولات فولادی هم کاهش یابد. اما قطعاً رفع تحریم‌ها در افزایش سودآوری صنعت فولاد و بهبود شاخص های اقتصادی در کشور ما اثر مثبت خواهد داشت.

یزدی زاده تصریح کرد: در سند چشم انداز ۱۴۰۴ صنعت فولاد، دستیابی به ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تنی برای این صنعت پیش‌بینی شده که با توجه به زیرساخت های فعلی و شرایط اقتصادی کشور می توان گفت شرکت‌های فولادی در دستیابی به این هدف عملکرد قابل قبولی داشته اند.

این فعال صنعت فولاد گفت: با توجه به وضعیت زیرساخت‌ها، صنعت فولاد ما در حال حاضر ظرفیت چندانی برای افزایش ظرفیت تولید ندارد، مگر آنکه سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت فولاد به سمت تولید محصولات های تک و با تکنولوژی بالاتر یا نوسازی تجهیزات و... هدایت شود. مادامی که صنایع ما در فصل زمستان دغدغه قطعی گاز را دارند و در فصل تابستان با چالش قطعی برق دست و پنجه نرم می کنند، صحبت از توسعه و افزایش ظرفیت در صنایع بی معنی است.

وی تصریح کرد: چالش اصلی یا به قولی پاشنه آشیل توسعه صنعت فولاد، کمبود زیرساخت های حمل و نقل ریلی و... و از آن مهم تر، قطعی برق و قطعی گاز است. نکته اینجاست که به سبب تحریم ها، توسعه زیرساخت ها در کشور ما معمولاً از طریق همکاری با کشور چین انجام می‌شود و برای توسعه زیرساخت های کشورمان، چینی ها بیشتر به دنبال منافع خود بوده و تلاش می‌کند از مواد اولیه و تکنولوژی خود برای اجرای این طرح های توسعه ای بهره ببرند‌.

یزدی زاده اضافه کرد: برای مثال اگر قراردادی برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی کشورمان منعقد شود، به رغم آنکه شرکت ذوب آهن اصفهان توان تامین ریل مورد نیاز را دارد، اما بعید نیست که ریل، از طریق واردات تأمین شود. با این تفاسیر انتظار می‌رود در صورت توافق و رفع تحریم‌ها مسئولان و سیاست گذاران در کشور ما در زمان انعقاد قراردادهای مربوط به توسعه زیرساخت های کشور دقت نظر بیشتری داشته باشند تا اجرای این طرح های توسعه منجر به رونق تولید و فروش در صنایع تولیدی داخل کشور شود و چینی‌ها بیشترین فرصت را از تحریم ایران بردند امیدواریم با رفع تحریم ها، فرصتی فراهم شود تا در اجرای طرح‌های توسعه‌ای بتوان از پتانسیل‌ اروپایی ها هم بهره مند شد تا در فضای رقابتی تر، قراردادهایی مطلوب تر و البته پروژه های باکیفیت تر شاهد باشیم.

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
سبد درآمدی ذوب ۶۷۱ میلیاردتومان را گذراند
ذوب آهن رکورد درآمدزایی نیمه دوم سال را زد؛

سبد درآمدی ذوب ۶۷۱ میلیاردتومان را گذراند

ترس از تغییر، مانع اجرای یک طرح خوب نشود
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ترس از تغییر، مانع اجرای یک طرح خوب نشود

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۴
سلام عقل که نباشد جان درعذاب هست ادم هم که برده خزانهداریامریکا باشد یک مرده متحرک بیشتر نیست وگرنه تحریم واین کفرگوئیها ناسپاسی از نعمتهای خدا هست وتشکرازارباب خزانهداریامریکا وشیرینکاری