بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
حذف برجام برابر با حذف تخفیف‌های کلان صادراتی‌ها
می‌توان گفت در صورتی که برجام به توافق برسد، صنایع دلاری، تولیدی و صادراتی در پتروشیمی از مواد خام تا مواد میانی نفع خواهند برد.
کد خبر : ۲۵۴۶۴۳

با حذف برجام، تخفیف‌های کلان صنایع از میان برداشته می‌شود

مصطفی محبی مجد کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص تأثیر رفع تحریم‌ها در صنایع بورسی بیان کرد: می‌توان گفت با برداشتن تحریم‌ها برخی صنایع مستقیما تحت تأثیر قرار گرفته و حجم عملیات آن‌ها بزرگ‌تر می‌شود که به صنایع برجامی معروف بوده و در این راستا می‌توان به گروه‌های خودرو، بانک، لیزینگ و... اشاره کرد. همچنین گروه‌هایی هستند که به ظاهر از برجام ضرر می‌کنند؛ اما در واقعیت از این اتفاق سود می‌برند.

محبی مجد ضمن اشاره به تخفیف‌های کلان برخی صنایع در فروش محصولات اظهار کرد: در این راستا اکثر فعالان بازار تصور می‌کنند صنایعی مانند پتروشیمی و فولاد با برداشتن تحریم‌ها و افت دلار در بازه ۱۵ الی ۲۰ درصدی، خط‌های زنجیره‌ای آن‌ها بسته شده و متضرر می‌شوند؛ اما در واقع گروه‌هایی که پایین زنجیره بوده و مقاطع فولادی تهیه و تولید می‌کنند، شمش‌های خود را با تخفیف حدود ۱۰۰ دلار نسبت به قیمت‌های جهانی می‌فروشند.


بیشتر بخوانید: گام رو به جلوی بازار سرمایه به سمت تحلیل


وی در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر محصولاتی نظیر متانول و اوره در کشور با تخفیف‌های زیادی به فروش می‌رسند، که حتی شرکت‌های پالایشگاهی نیز از این تخفیف‌ها مستثنی نیستند؛ بنابراین می‌توان گفت در صورتی که برجام به توافق برسد، صنایع دلاری، تولیدی و صادراتی در پتروشیمی از مواد خام تا مواد میانی نفع خواهند برد.

کارشناس بازار سرمایه در پایان با اشاره به ارزندگی بازار خاطرنشان کرد: در حال حاضر ارزنده بودن بازار به این معنی نیست که بورس باید یک رشد ۱۰۰ درصدی داشته باشد؛ بلکه به این معنی بوده که اگر مردم روی شرکتی سرمایه گذاری کنند و یک سوم یا یک چهارم سود را تقسیم کنند، می‌توان گفت بازار سرمایه در حالت ارزنده قرار گرفته است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"بورس" بازار عشیره‌ای نیست؛ سرمایه‌گذاری کنید

زنگ «ریزش بورس» را زود به‌صدا درآوردیم!
مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری تامین آتیه تدبیر سبز تاکید کرد؛

زنگ «ریزش بورس» را زود به‌صدا درآوردیم!

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

«بورس و برجام» و یک امای بزرگ

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
سلام برجام وبرجامیان می نویسند معنا ودرعمل موساد وتروریستهای داعشی نرم وسخت معنا مکنیم حقیرترین بی مصرفترین انسانها همین موسادیهای برجامی هستند