بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
با همکاری صبا تامین و تاپیکو معاملات بازار قرارداد‌های آتی نفتا و متانول در بورس انرژی آغاز شد
معاملات قرارداد‌های آتی «متانول» و «نفتای سبک» در بورس انرژی ایران رسماً آغاز شد. این اتفاق با همراهی هلدینگ‌های زیر مجموعه شستا رخ می‌دهد؛ شرکت‌های زیر مجموعه تاپیکو از عرضه کنندگان محصولات در این بازار به حساب می‌آیند و کارگزاری صبا تامین به عنوان شرکت تابعه صبا تامین بستر‌های لازم برای انجام این معاملات را فراهم ساخته است.
کد خبر : ۲۵۵۹۱۵

با همکاری صبا تامین و تاپیکو معاملات بازار قرارداد‌های آتی نفتا و متانول در بورس انرژی آغاز شد

به گزارش بورس نیوز، معاملات قرارداد‌های آتی «متانول» و «نفتای سبک» در بورس انرژی ایران رسماً آغاز شد. این اتفاق با همراهی هلدینگ‌های زیر مجموعه شستا رخ می‌دهد؛ شرکت‌های زیر مجموعه تاپیکو از عرضه کنندگان محصولات در این بازار به حساب می‌آیند و کارگزاری صبا تامین به عنوان شرکت تابعه صبا تامین بستر‌های لازم برای انجام این معاملات را فراهم ساخته است.



مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین درخصوص معاملات قرارداد آتی بورس انرژی گفت: مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و صبا تامین همواره سعی بر این داشته که پیشران خلق فرصت‌های تازه در بازار سرمایه و استفاده از ابزار‌های جدید باشند.
او اضافه کرد: قرارداد‌های آتی یا فیوچرز متانول و نفتا نیز با همکاری بورس انرژی و هلدینگ تاپیکو و صبا تامین برای اولین بار راه‌اندازی شد و بر این اساس یک ابزار مالی تازه در بورس انرژی خلق شد. قرارداد‌های آتی ابزار‌های پوشش ریسک به حساب می‌آیند و منجر به این می‌شوند که سرمایه گذاران و خریداران بتوانند با بررسی سناریو‌های مختلف دست به انتخاب بزنند و بتوانند برای آینده خود برنامه ریزی نموده و از نوسانات قیمتی خیالشان راحت باشد. کارگزاری صبا تامین در کنار برخی شرکت‌های تاپیکو به عنوان شرکت‌های مهم عرضه کننده متانول توانستند اولین معامله از این ابزار جدید را راهبری کنند. در آینده نیز این آمادگی در مجموعه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و صبا تامین وجود دارد که هر ابزار جدیدی که کمک به تعمیق بازار و کشف عادلانه قیمت و افزایش شفافیت می¬کند را پایه ریزی و اجرایی بنماید.

میرطاهر در تکمیل مزیت‌های این قرارداد‌ها افزود: استاندارد شدن قرارداد‌ها در قالب مشخص، کاهش ریسک نکول طرفین با تضمین معاملات توسط اتاق پایاپای، جلوگیری از هزینه‌های اضافی، استفاده از اهرم مالی و ورود طیف وسیع‌تر معامله‌گران، افزایش شفافیت قیمت و کمک به کشف عادلانه قیمت‌ها بخشی از مزایای این ابزار جدید است.

میر طاهر با اشاره به امکان تبدیل شدن ایران به هاب قیمت گذاری در فرآوده‌های نفتی در آینده با ورود اشخاص خارجی به این حوزه گفت: با توسعه این ابزار‌ها درگام بعدی و اتفاقات مثبت در رفع تحریم‌های ظالمانه که با مشارکت بیشتر بازیگران بین المللی همراه خواهد بود ایران می‌تواند به هاب قیمت گذاری در منطقه تبدیل شده و به سمت بورس بین المللی در حوزه انرژی حرکت بنماییم.

علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران نیز در آیین رونمایی از قرار داد‌های آتی نفتا و شستا با تشکر از زیر مجموعه‌های وزارت رفاه و شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و صبا تامین گفت: عرضه از مسیر شفاف و رقابتی بورس انرژی سبب شد تا درآمد‌های بیشتری نصیب عرضه‌کنندگان که عمدتاً شرکت‌های متعلق به دولت و نهاد‌های عمومی غیردولتی است شود و منافع حاصله به بیت المال و بازنشستگان کشور برسد که با مقایسه‌ای بین حجم عرضه صورت پذیرفته در بورس انرژی به نسبت کل میزان فروش صورت پذیرفته می‌توان به ظرفیت مالی ایجاد شده پی برد و قاعدتاً درصورت استمرار و نظم بخشی به عرضه سایر فرآورده‌ها از مکانیزم بورس این مازاد درامد ناشی از رقابت نیز با اعتماد خریداران و افزایش تعداد آن‌ها افزایش خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
۷ کارگزاری دیگر مجوز قرارداد آتی را گرفتند
مدیرعامل شرکت بورس انرژی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

۷ کارگزاری دیگر مجوز قرارداد آتی را گرفتند

انحصار کارگزاری‌ها در بورس‌انرژی صحیح نیست
مدیرعامل بورس انرژی در گفت‌وگو در پاسخ به بورس‌نیوز؛

انحصار کارگزاری‌ها در بورس‌انرژی صحیح نیست

معامله ریالی برای خریداران خارجی
مدیرعامل شرکت کارگزاری صبا تامین در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

معامله ریالی برای خریداران خارجی

ارسال نظر