بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ آبان ۱۳۸۸ - ۰۸:۴۸
در پی بررسی یک واگذاری بدست آمد:

آغاز روند صعودی گروه خودرویی با پیشتازی سایپا

در راستای اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی ، سازمان گسترش و نوسازی کشور قصد دارد تا بخشی از سهام دو شرکت بزرگ و مطرح خودروسازی سایپا و ایران خودرو را از طریق بورس به بخش خصوصی واگذار کند.
کد خبر : ۲۵۶۰۵
در راستای اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی ، سازمان گسترش و نوسازی کشور قصد دارد تا بخشی از سهام دو شرکت بزرگ و مطرح خودروسازی سایپا و ایران خودرو را از طریق بورس به بخش خصوصی واگذار کند .

بر اساس گزارش بورس نیوز ؛ با توجه به اخبار مربوط به واگذاری این دو شرکت و نیز تصمیم جدی دولت برای اجرای این امر بنظر می رسد هماند تجربیات گذشته از این پس شاهد رشد قیمت سهام این شرکتها در بورس باشیم چراکه در گذشته نیز هرگاه صحبت از واگذاری سهام شرکتی به میان می آمد قیمت سهام آن شرکت بنا به دلایل مختلفی همچون افزایش قیمت بلوک مورد واگذاری با سیر صعودی مواجه می شد .

از همین رو با نگاهی اجمالی به سهام این دو شرکت در می یابیم که هم اکنون شرکت خودروسازی سایپا در مقایسه با ایران خودرو از شرایط بهتر و مطلوبتری به جهت رشد و افزایش قیمت سهام برخوردار است چراکه اولاً سایپا هم اکنون بر خلاف ایران خودرو که شرکتی با زیان انباشته است ، سود آور بوده و ثانیاً با توجه به پی بر ای پایین این شرکت (کمتر از 3 ) و سود پیش بینی شده 674 ریالی برای سال مالی 88 بنظر می رسد سهامداران این شرکت بتوانند 45 درصد بازدهی تنها از DPS تقسیمی این شرکت در مجمع آینده بدست آورند هر چند که ممکن استاز محل افزایش قیمت سهام نیز بازده مناسبی نصیبشان شود .

بنا بر این گزارش برخی شنیده ها نیز حاکی از آنست که هم اکنون گروه صنعتی رنا از فروش سهام شرکت سایپا بنا بر ملاحظاتی صرف نظر کرده و شرکت سرمایه گذاری سایپا نیز موظف به خرید سهام متقاضیان فروش سایپا در سیستم معاملات بورس شده است که این امر نیز نشان از عزم سهامدار عمده برای بالا بردن قیمت سهام شرکت ساپیا تا مرز حداقل200 تومان به جهت افزایش قیمت واگذاری بلوکی سهام شرکت می دهد.

در پایان به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه با توجه به واگذاری سهام دو شرکت سایپا و ایران خودرو می توان به بازدهی مثبت این دو شرکت در آینده ای نزدیک امیدوار بود که رشد این گروه با پیشتازی شرکت سایپا در بورس آغاز خواهد شدو سایر شرکتها همچون پارس خودرو ، زامیاد ، ایران خودرو دیزل و ... نیز از این جو مثبت به بهره نخواهند ماند .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر