بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سال ۱۴۰۱، موعد سررسید اوراق دولتی

سال ۱۴۰۱، موعد سررسید اوراق دولتی
با توجه به‌میزان افزایش حقوقی که برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده، به نظر می‌رسد در سال جدید تورم سنگینی در پیش داشته باشیم ضمن آنکه سال جدید، موعد سررسید اوراق دولتی است که در سنوات قبل به فروش رسیده است.
کد خبر : ۲۵۶۱۴۰

بازار سرمایه در مواجهه با رویدادهای مهم تر از توافق

به گزارش بورس نیوز، سال ۱۴۰۰ در حالی به خط پایان رسیده که در سرمایه هیچ خبری جز درجا زدن و منفی‌های مکرر برخی نمادها نبوده است.

عرفان هودی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت این بازار بیان کرد: بازارسرمایه در سال جدید با چند رویداد مواجه بوده که معتقدم می‌تواند اثرگذارتر و با اهمیت تر از توافق باشد.

وی ادامه داد: نخستین موضوع تورم بوده که با توجه به‌میزان افزایش حقوقی که برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده، به نظر می‌رسد در سال جدید تورم سنگینی در پیش داشته باشیم ضمن آنکه سال جدید، موعد سررسید اوراق دولتی است که در سنوات قبل به فروش رسیده است.

هودی افزود: علاوه بر این نابسامانی‌ و تنش‌هایی که در فضای بین‌المللی وجود دارد، روی قیمت جهانی فلزات اساسی هم اثر گذار بوده است.

این کارشناس بازارسرمایه با این شرایط به بازارسرمایه می‌توان با دو سناریو نگاه کرد اظهارکرد: سناریو اول، سناریو خوشبینانه‌ای است که تصور کنیم شاهد توافق و احیای برجام و تورم بالای ۴۰ درصد خواهیم بود و در چنین شرایطی با توجه به گشایش‌هایی که در تولید و فروش شرکت‌ها صورت می‌گیرد، شاهد رشد اقتصادی کشور خواهیم بود اما؛ در سناریو بدبینانه، جنگ در فضای بین المللی گسترش یافته و توافقی هم حاصل نخواهد شد و تورم اقتصاد ما هم بیش از ۴۰ درصد خواهد بود.

هودی گفت: در این صورت بازار سرمایه پتانسیل رشد دارد، ولی این روش از جنس رشد تورمی خواهد بود. در مجموع معتقدم در نیمه اول سال ۱۴۰۱، بازار سرمایه رشد خواهد کرد اما؛ با توجه به اتفاقاتی که بعد از آن را خواهد داد (بر اساس یکی از دو سناریو مطرح شده) این بازار واکنش نشان می دهد؛ ولی انتظار بازدهی دلچسبی در این بازار نمی‌رود.

بازار سرمایه در مواجهه با رویدادهای مهم تر از توافق

وی در پیش بینی وضعیت سایر بازارهای مالی گفت: در بازار کریپتوکارنسی ها انتظار بازدهی چندانی نمی رود. در بازارهای داخلی هم، بازار مسکن اما شرایط نسبتا متفاوتی با سنوات قبل دارد.

این فعال بورسی تصریح کرد: در سنوات گذشته همواره در دوره اول ریاست جمهوری، فنر تورم جمع می شد و در دوره دوم شاهد رشد تورم و جهش قیمت بازار مسکن بودیم. اما امسال شاهد هستیم که با وجود آن که دوره اول ریاست جمهوری آقای رئیسی بود و قیمت مسکن صعودی بود.

این کارشناس بازارسرمایه با اشاره به اینکه طبق پیش‌بینی‌های کارشناسان بازار مسکن، سال ۱۴۰۱ سالی رکودی برای بازار مسکن خواهد بود، اذعان کرد: نه‌تنها این بازار بلکه بازار خودرو هم احتمالاً رشد چندانی نخواهد داشت و انتظار می‌رود با ورود خودرو به بورس کالا، این بازار تا حدودی کنترل شود.‌

وی ادامه داد: البته که توافق یا عدم توافق هم روی قیمت خودرو اثرگذار خواهد بود و به‌طور کلی نسبت به شرایط اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۱ خوشبین نیستم و انتظار رشد اقتصادی مطلوبی ندارم. در چنین شرایطی احتمالاً هیچ یک ار بازارهای مالی بازدهی دلچسبی به همراه نخواهند داشت.

کارشناس بازارسرمایه در معرفی صنایع برتر برای سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: با فرض سناریو بدبینانه احتمال عدم توافق و رکود در بازار های مالی، انتظار می رود سهم های کوچکی که در این مدت رشد زیادی داشته و مورد توجه برخی بازیگران بازار قرار می گیرد، رشد کنند. اما با فرض توافق، سهم های بزرگ بازار رشد بهتری خواهند داشت که امیدواریم شاهد توافق و رشد سهم های بزرگ بازار باشیم، چرا که رشد سهم های بزرگ، حرکت سهم های کوچک را هم به دنبال خواهد داشت.

هودی در پایان خاطرنشان کرد: با فرض توافق نقدینگی بازار به سمت گروه های حمل و نقلی، بانکی و فلزات اساسی حرکت خواهد کرد. البته طبق روال هر ساله انتظار می‌رود با شروع سال جدید سهم هایی که سود تقسیمی بالاتری دارند نیز مورد توجه حقوقی ها قرار گرفته و رشد کنند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

"بورس" در کمای ابهامات

حقوقی‌ها به دنبال افزایش سوددهی
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

حقوقی‌ها به دنبال افزایش سوددهی

ثمره آزادسازی واردات خودرو
یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ثمره آزادسازی واردات خودرو

ارسال نظر