بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ثمره آزادسازی واردات خودرو

ثمره آزادسازی واردات خودرو
تعرفه واردات خودروهای خارجی بسیار سنگین است و واردات خودروی خارجی به معنای افزایش سطح درآمدهای عمومی و کاهش فشار معیشتی بر دوش مردم عادی است.
کد خبر : ۲۵۶۰۰۶

سقوط قیمت خودروهای خارجی و افزایش سطح درآمدهای عمومی؛ ثمره آزادسازی واردات خودرو

به گزارش بورس نیوز، وزیر صمت وعده آزادسازی واردات خودرو از اردیبهشت ۱۴۰۱ را مطرح کرده است.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز در رابطه با خبر آزادسازی واردات خودرو از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ بیان کرد: این نگرش که هر فردی که خودروی خارجی سوار شود، آقازاده است؛ صحیح نیست. در کشور ما تعداد زیادی از افراد کارآفرین و تحصیل‌کرده و متخصص وجود دارند که بر اساس توانایی های شخصی ثروتمند اندوخته اند و تمایل به استفاده از خودروهای لاکچری دارند. فقر نه تنها برای هیچ کشوری ارزش نیست، بلکه معتقدم باید به درجه ای از توسعه یافتگی برسیم که مردم را به سمت ثروت آفرینی هدایت کنیم.

وی افزود: واردات خودروهای خارجی دو مزیت مهم به همراه خواهد داشت. مزیت اول آنکه، افرادی که تمکن مالی برای خرید خودروهای خارجی دارند به راحتی می‌توانند این خودروها را در داخل کشور خریداری کرده و از آن استفاده کنند و نیازی نیست برای استفاده از خودروی با کیفیت تر، اقدام به مهاجرت و خروج سرمایه ها کنند. بخشی از این افراد، با توجه به دانش، تجربه و تخصصی که دارند، خودشان ثروت ملی هستند و باید تلاش کنیم شرایطی فراهم شود که انگیزه خروج این افراد از کشور کمتر شود.

این کارشناس خودرو اضافه کرد: مزیت دوم اینکه تعرفه واردات خودروهای خارجی بسیار سنگین است و واردات خودروی خارجی به معنای افزایش سطح درآمدهای عمومی و کاهش فشار معیشتی بر دوش مردم عادی است.

زاویه تصریح کرد: در نظر داشته باشید که مشکلات مردم برای خرید خودرو، فقط به دلیل واردات یا عدم واردات خودرو نیست. معضل اصلی اقتصاد ما، کاهش قدرت خرید مردم و افزایش سطح فقر در کشور است. در شرایط فعلی حتی اگر ارزان قیمت ترین خودروهای تولیدی جهان را وارد کشور کنیم، با توجه به تعرفه واردات، بهای تمام شده خودرو چند صد میلیون تومان خواهد بود و پرداخت چنین مبلغی قطعاً برای قشری از جامعه امکان پذیر نیست.

کارشناس بازار خودرو تاکید کرد: این وضعیت ناشی از مشکلات ساختاری در اقتصادی کشور ماست و اگر قصد داریم شرایطی فراهم کنیم که تمامی مردم ما امکان خرید خودرو داشته باشند، باید تلاش کنیم تا فقر در اقتصاد ما ریشه کن شود. البته آزادسازی واردات خودرو در صورتی به نفع بازار خودرو خواهد بود که هیچ محدودیتی از جمله تعیین سقف و کف قیمت برای واردات خودرو تعیین نشود و دولت فقط در قبال واردات خودرو، از واردکنندگان تعرفه دریافت کند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه ضمن اشاره به تاثیر مثبت واردات خودرو بر سقوط قیمت خودروهای خارجی موجود در کشورمان گفت: در صورت آزادسازی واردات خودرو، خودروهای کارکرده خارجی که در شرایط فعلی در بازار کشورمان چندین برابر قیمت واقعی معامله می‌شوند، با سقوط چشمگیر قیمت مواجه خواهند شد.

وی افزود: چنانچه تحریم‌ها رفع شده و گشایشی در روابط بین‌المللی ایجاد شود که به مدد آن به رشد اقتصادی مطلوب برسیم، خرید‌خودرو چالش مردم کشورمان نخواهد بود. فراموش نکنید که در سال ۱۳۷۸ خرید یک خودروی پراید برای برخی اقشار، رویا بود. اما در پی رشد اقتصادی ایران، در سال ۱۳۸۲ خیلی از مردم به راحتی امکان خرید این خودرو را داشتند.

زاوه در پایان خاطرنشان کرد: حالا هم کافی است وضعیت اقتصادی کشور بهبود یابد تا قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند و در نتیجه آن، بسیاری از مشکلاتی که این روزها مردم ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، برطرف شود. در مقابل معتقدم تداوم تحریم‌ها، چالش بزرگی برای اقتصاد کشور خواهد بود و در صورت عدم احیای برجام و رفع تحریم ها بعید نیست که سال آینده به جای خرید خودرو، تامین کالاهای اساسی به دغدغه جدی بخش قابل توجهی از هموطنان مان تبدیل شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
احیای برجام خودروسازان با شرطی مهم!
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

احیای برجام خودروسازان با شرطی مهم!

رکود چند ماهه در انتظار بازار خودرو
یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

رکود چند ماهه در انتظار بازار خودرو

رفع تحریم، فرصتی برای انقلاب در خودرو
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

رفع تحریم، فرصتی برای انقلاب در خودرو

«عزت و اقتدار ملی» حلقه گمشده خودروسازان
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس تشریح کرد:

«عزت و اقتدار ملی» حلقه گمشده خودروسازان

ارسال نظر