بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
"جرجیس" فرابورس تن به حسابرسی نمی‌دهد؛

ولخرجی خدم و حشم "وآیند" از جیب سهامدار

ولخرجی خدم و حشم
قیمت هر سهم "وآیند" در تاریخ ۵ اسفندماه سال ۱۳۹۹ برابر با ۳,۲۳۶ ریال به ثبت رسید که آغازی بر روند صعودی و حرکت رو به قله برای این هر سهم این بانک بود، بالاترین قیمت این سهم پس از ۵ ماه رقم خورد که با رشد ۹۰۹ درصدی به مبلغ ۳۲,۶۵۳ ریال دست یافت.
کد خبر : ۲۵۶۱۵۰

بانک آینده+بورس نیوز

به گزارش بورس‌نیوز، سهامداران بانک آینده در این روزهایی که اوضاع بورسی این بانک خوب نیست، دلخوش به‌هیچ بخش از این بانک نیستند و سوالات فراوانی برای آنها ایجاد شده اما؛ هیچ مقامی در قامت پاسخگویی برای ابهامات این بانک حاضر نشده‌اند.

البته این پاسخگویی به سوالات موردی ارتباط ندارد و این تافته جدا بافته درکل با درج صورت‌های مالی حسابرسی شده مشکل دارد!

بنابراین در ابتدا موضوعی که بسیاری از سهامداران را ناراحت کرده آن است که چرا بانک برای ولخرجی و برپایی جشن و سرور یا بهتر بگوییم خودنمایی وقت برپایی جشن‌های متنوع را دارند ولی اینکه این سهم از اواخر شهریورماه بسته شده و کک هیچ مسئول بانکی از این بسته بودن نمی‌گزد و سهامداران را بیش از پیش نگران و ناراحت می‌کند.

"وآیند" و ولخرجی‌های این بانک به‌گونه‌ای پیش می‌رود که انگار این بانک زیان‌ده از جیب سهامداران خود در بورلی‌هیلز کالیفرنیا شعبه زده و باید در کنار دیگر شعب مطرح بانکی در دنیا رقابت تنگاتنگی داشته باشد اما؛ وقتی سهامداران ناراحت از عملکرد این بانک هستند، هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای فئودال‌های اداره‌کننده این بانک نمی‌شنویم.

حتی وقتی سهامداران درخصوص ویلای تخریبی این بانک، از مدیران "وآیند" نیز سوال پرسیدند، کسی از در پاسخگویی وارد نشد؟

بورس‌نیوز در این مطلب نگاهی به وضعیت عملکرد این بانک داشته که چگونه و با چه وضعیتی بانک آینده با زیان فضایی و ایران مال پر ابهام، ولخرجی را از کیسه سهامدار می‌کند و شاید این ولخرجی‌ها از نقطه‌ای آغاز شده که سهامداران حقوقی و حقیقی (حقوقی‌های با برچسب خقیقی) آنقدر این سهم را در تابلوی بورس و کانال‌ها شارژ کردند که چشم سهامداران را بر واقعیت‌ها بستند.    

نگاهی به فراز و نشیب "وآیند" از دیروز تا امروز

قیمت هر سهم "وآیند" در تاریخ ۵ اسفندماه سال ۱۳۹۹ برابر با ۳,۲۳۶ ریال به ثبت رسید که آغازی بر روند صعودی و حرکت رو به قله برای این هر سهم این بانک بود، بالاترین قیمت این سهم پس از ۵ ماه رقم خورد که با رشد ۹۰۹ درصدی به مبلغ ۳۲,۶۵۳ ریال دست یافت.

روند قیمت بانک اینده+بورس نیوز

این قیمت تنها در یک روز توانست در اوج قرار بگیرد و بعد از آن با روند نزولی دست و پنجه نرم کرد تا در آخرین روزی (۲۷ شهریورماه ۱۴۰۰) این سهم مورد معامله قرار گرفت به مبلغی بالغ‌بر ۹,۹۷۱ ریال رسید و نظاره‌گر ریزش قیمتی ۶۹ درصدی نسبت به بالاترین قیمت خود بود.

گعده‌داران "وآیند"

عمده‌ترین سهامدار حقیقی بانک آینده در حال حاضر مربوط به شخصی با نام اسماعیل مداحی است که ۶۸۵ میلیون سهم از این بانک خصوصی را در اختیار دارد، این مقدار سهم معادل ۴,۲۸ درصد از کل سهام این بانک است.

بانک آینده+بورس نیوز

این شخص در گذشته ۵ درصد از کل سهام این بانک را که معادل ۸۰۰ میلیون سهم بود را در اختیار داشت و در تاریخ ۱۵ تیرماه ۱۳۹۹ در پله اول ۶۰ میلیون از سهام خود را با قیمت ۱۲,۴۴۷ ریال به فروش رساند و در مقطع بعدی نیز در تاریخ ۲۹ تیرماه ۱۳۹۹ بار دیگر ۲۰ میلیون سهم خود را با قیمت ۱۶,۳۳۹ ریال فروخت و در اواخر مردادماه نیز طی ۲ روز ۱۵ میلیون سهم دیگر خود را به فروش رساند و سهام خود را تاکنون بر تعداد ۶۸۵ میلیون سهم ثابت نگه داشته است.

بانک آینده+بورس نیوز

لازم به ذکر است که شرکت مدیریت سرمایه ارزش آفرین دانا عمده‌ترین سهامدار حقوقی بانک آینده است که آن نیز ۵ درصد از سهام وآیند را با ۸۰۰ میلیون سهم در اختیار دارد، این شرکت از تاریخ ۲۷ شهریور تاکنون خرید و فروشی را از خود برجای نگذاشت، آخرین خرید سهم این شرکت از "وآیند" مربوط ۲۳ شهریورماه است که با خرید ۹،۳۲۹،۸۹۵ سهم به مقدار کنونی رسید.

سرکشی "وآیند" از افشای صورت‌های حسابرسی شده

اما شاید برای شما خوانندگان نیز جالب باشد که ابهامات فراوانی در صورت‌های مالی این شرکت به چشم می‌خورد.

اینکه بانک آینده با سرکشی و عدم احترام به قوانین، از سال ۹۸ صورت‌های مالی حسابرسی شده را منتشر نکرده نشان می‌دهد که این موضوع نشان می‌دهد که اگر این دیگ را هَم زنیم، بوی خوبی به مشام نمی‌رسد.


بیشتر بخوانید: صورت‌های مالی ۶ ماهه؛ به نام ایران مال به کام ع. الف


در صورت مالی تلفیقی که در دوره مالی سال ۹۸ به ثبت رسیده شرکت‌های ابنیه سفیر پارسیان کیش (سال گذشته شرکت‌های ارزش آفرینان سیراف، توسعه تجارت نگین بینالود، توسعه عمران فردا گستر و سفیر امواج آریا)، تحت عنوان شرکت‌های فرعی اعلام نگردیده و شرکت‌هایی همچون کارگزاری بانک آینده و ارزش آفرینان آینده در صورت‌های مالی میاندوره‌ای ۶ ماهه منتهی به اسفندماه ۹۸ مورد تلفیق قرار گرفت که با دوره مالش بانک آینده یکسان نبود.

در سرفصل دارایی‌های ثابت گروه موضوع یادداشت توضیحی ۱۷ صورت‌های مالی، برای پروژه‌های در جریان تکمیل شرکت‌های فرعی ارزش آفرینان سیراف (ملک جردن)، سفیر امواج آریا (پروژه هتل پروما)، توسعه عمران فردا گستر (پروژه برج الهیه) و توسعه تجارت نگین بینالود (زمین شیخ بهایی) است، در این خصوص برنامه‌های مدیریت در رابطه با نحوه استفاده از دارایی‌های مربوط به شرکت‌های فرعی ارزش آفرینان سیراف، سفیر امواج آریا و توسعه تجارت نگین بینالود جهت اثبات صحت طبقه بندی آن‌ها مشخص نیست.

بانک آینده+بورس نیوز

جدول زمانبندی اجرای پروژه ها، نوع و مراحل فعالیت‌های انجام شده، از جمله درصد پیشرفت پروژه‌های مربوط به شرکت‌های فرعی سفیر امواج آریا و توسعه عمران فردا گستر در دسترس نبوده است. ضمن اینکه مغایر با قرارداد فیمابین مدارکی در خصوص چک تضمین حسن انجام کار تحویلی از طرف فروشنده بابت شرکت فرعی توسعه عمران فردا گستر، ارائه نگردیده است. همچنین مالکیت زمین میدان شیخ بهایی به شرکت توسعه تجارت نگین بینالود منتقل نشده است.

تسهیلات اعطایی و سهم کارکنان و حقوقی‌ها

بانک اینده طی سال مالی منتهی به اسفندماه ۱۳۹۸ مجموع تسهیلات اعطایی و مطالبات از اشخاص غیر دولتی را مبلغی بالغ‌بر ۹۲۰,۶۰۹ میلیارد ریال شناسایی کرد که در مقایسه با سال مالی گذشته ۷ درصد کاهش پیدا کرد، از مجموع این تسهیلات و مطالبات ۲,۴۱۳ میلیارد ریال مربوط به کارکنان، ۸۸۲,۵۶۴ میلیارد ریال نیز متعلق به مشتریان حقوقی و ۳۵,۵۸۵ میلیارد ریال نیز مربوط به مشتریان حقوقی بود.

بانک آینده+بورس نیوز

در این بین بیشترین تسهیلات اعطایی به شرکت‌های فرعی مربوط به «توسعه بین‌الملل ایران مال» با ۳۳۶,۴۸۹ میلیارد ریال بود که ۷۰ درصد از کل تسهیلات اعطایی به این مجموعه اختصاص یافته است.

بانک آینده+بورس نیوز

بانک آینده هزینه‌ای که به کارکنان خود طی دوره مربوطه پرداخت کرد مجموعا ً برابر با ۵,۸۲۷ میلیارد ریال بود که با افزایش ۲۷ درصدی مواجه بود.


بیشتر بخوانید: "وآیند" جرجیس فرابورس ...


صورت‌های میاندوره‌ای ۹ ماهه آذرماه سال ۱۴۰۰ (حسابرسی نشده)

به گزارش گروه تحقیق بورس نیوز، بانک آینده در گزارش صورت‌های مالی میاندوره‌ای ۹ ماهه منتهی به آذرماه سال ۱۴۰۰ (حسابرسی نشده) درآمدی که از تسهیلات اعطایی و سپرده‌گذاری و اوراق بدهی شناسایی کرد مبلغی بالغ‌بر ۱۹۴،۳۱۴ میلیارد ریال بود که با افزایش ۳ درصدی در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته روبه‌رو بود.

خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری این بانک با اختلاف ۱۴۱ هزار میلیارد ریالی مواجه بود که در مقایسه با سال گذشته این رقم ۸۷ درصد افزایش را مشاهده کرد و خالص درآمد کارمزد مبلغ ۱،۶۳۳ میلیارد ریال اعلام شد که نسبت به دوره مالی ۹ ماهه سال گذشته ۶۴ درصد افزایش پیدا کرد.

بانک آینده+بورس نیوز

بانک آینده در پایان دوره ۹ ماهه‌ای که پشت سر گذاشت با زیان خالص ۱۵۷،۴۱۷ میلیارد ریالی مواجه بود که همانند ۲ سال گذشته در زیان قرار داشت، زیان خالص "وآیند" طی این دوره نسبت به سال گذشته ۷۹ درصد افزایش را تجربه کرد.


بیشتر بخوانید: «ترکمانچای» یا «برجام»؛ سوت‌زنی به مال «بانک آینده» رسید


بانک آینده در ازای هر سهم ۹،۸۳۹ ریال زیان خالص شناسایی کرد، همچنین لازم به ذکر است که مجموع زیان عملیاتی این بانک ۱۳۹،۳۲۰ میلیارد ریال اعلام شد.

بانک آینده+بورس نیوز

صورت‌وضعیت مالی بانک آینده در پایان دوره ۹ ماهه

بر پایه این گزارش صورت گرفته، بانک آینده مجموع دارایی‌های خود را ۲،۲۷۲،۹۰۸ میلیارد ریال شناسایی کرد که این دارایی‌ها نسبت به پایان سال مالی گذشته با رشد ۱۵ درصدی روبه‌رو بود، در این بین موجودی نقد وآیند طی ۹ ماه گذشته با کاهش ۸۴ درصدی که به همراه داشت به ۱،۶۸۵ میلیارد ریال رسید و بیشترین دارایی که این بانک اعلام کرد مربوط به «تسهیلات اعطایی و مطالبات از اشخاص غیر دولتی» بود که در برگیرنده‌ی ۱،۰۴۸،۳۳۷ میلیارد ریال بود.

بانک آینده+بورس نیوز

بانک آینده طی این دوره ۹ ماهه شاهد افزایش زیان انباشته خود بود که با افزایش ۲۴ درصدی به ۸۱۹،۵۴۶ میلیارد ریال رسید و همچنین شاهد ثبات در میزان سرمایه (۱۶ هزار میلیارد ریال) بود.


بورس‌نیوز به‌عنوان رسانه‌ای مرجع در بازارسرمایه آماده درج پاسخ بانک آینده درخصوص ولخرجی‌ها، عدم بازگشایی نماد، عدم انتشار صورت‌های مالی، عدم شفافیت اهالی این بانک و ... را دارد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
بازگشت «تجربه ایرانیان» به قعر صندوق‌های مختلط
خروج نقدینگی، جریان ورودی هفته گذشته را شست؛

بازگشت «تجربه ایرانیان» به قعر صندوق‌های مختلط

عملکرد ماهانه
کماکان "کارگزاری بانک آینده" تلخ‌ترین تجربه فصلی مختلط‌ها؛

عملکرد ماهانه "سبدگردان مفید" در زیرتیغ ماهانه

"نهال" تامین سرمایه نوین، تنها در قعر عملکرد سالانه؛

"اکسیر" فرمول صدرنشینی درآمد ثابت‌ها را کشف کرد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۳
سلام و درود
قیمت ۳۲۳۶ ریال مربوط به یال ۹۸ می باشد. در مطلب فوق در دو جا سال ۹۹ قید شده است.
در صورت صلاحدید اصلاح بفرمایید.