بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
در گفتگو با بورس نیوز تاکید شد:

رشد حداقل ۵۰ درصدی هزینه های تولید سیمان

رشد حداقل ۵۰ درصدی هزینه های تولید سیمان
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: صنعت سیمان نسبت به سایر صنایع، وابستگی کمتری به واردات دارد و حتی در شرایط تحریم هم این صنعت، تولید و فروش قابل قبولی داشته و امسال هم با توجه به طرح جهش مسکن، چشم انداز فروش سیمانی ها روشن است.
کد خبر : ۲۵۶۴۸۱

رشد حداقل ۵۰ درصدی هزینه های تولید سیمان

به گزارش بورس نیوز، یکی از صنایع نسبتا سودآور بازار سرمایه، صنعت سیمان است که سال ۱۴۰۰ را با ورود سیمان به بورس کالا، دلچسب تر از چند سال اخیر به پایان رسانده است.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفتگو با بورس نیوز در خصوص عملکرد سیمانی ها در سال ۱۴۰۰ بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ صنعت سیمان کشور حدود ۷۰ میلیون تن کلینکر تولید کرد که از این میزان نزدیک به ۶۲ میلیون تن به سیمان تبدیل شد. در مجموع ۵۸ میلیون تن سیمان تحویل در بازارهای داخلی بوده و حدود ۹.۵ میلیون تن کلینکر و ۴.۲ میلیون تن سیمان هم راهی بازارهای صادراتی شده که تقریبا ۳۵۰ میلیون دلار هم ارزآوری به همراه داشته است(نیازهای ارزی سیمانی ها از محل همین صادرات تامین شده است). البته صادرات کلینکر فله هزینه حمل کمتری دارد و اینطور نیست که فکر کنیم صادرات کلینکر به معنای صادرات محصولی با ارزش افزوده پایین تر است.

وی افزود: با توجه به طرح جهش مسکن در سال ۱۴۰۱ برآورد می شود امسال تقاضای سیمان داخلی، ۱۰ الی ۱۵ میلیون تن افزایش یابد که انجمن صنفی قبل از این اعلام کرده صنعت سیمان در صورت تامین انرژی (برق و گاز) پایدار، ظرفیت تامین نیاز بازار داخل را دارد. به سبب عرضه سیمان در بورس کالا هم مشکلی در عرضه و فروش سیمان وجود ندارد. با برنامه ریزی صحیح وزارت نیرو، وزارت صمت و وزارت نفت، میتوان برق نیروگاه ها را مدیریت کرد تا حتی در فصل تابستان، در ساعات غیر پیک مصرف برق، برق سیمانی ها تامین شود تا تولید مختل نگردد و بازار داخل دچار کمبود نشود.

این فعال صنعت سیمان ضمن اشاره به رشد هزینه های تولید سیمان گفت: با در نظر گرفتن افزایش حقوق و دستمزد و حمل و... هزینه های تولید سیمان در سال جاری حداقل ۵۰ درصد بالاتر از سال قبل خواهد بود و قیمت پایه سیمان در بورس کالا منطقا باید متناسب با رشد هزینه ها تعدیل شود که تولید دچار وقفه ای نشود. با در نظر گرفتن تمامی شرایط، امسال احتمالا حدود ۸۰ میلیون تن سیمان تولید خواهیم کرد.

وی در خاتمه تصریح کرد: فراموش نکنید که تحریم ها، هزینه های صادرات محصول و نیز واردات قطعات و تجهیزات را هم افزایش داده و رفع تحریم ها، فرصتی برای کاهش هزینه واردات ماشین آلات خواهد بود. البته صنعت سیمان نسبت به سایر صنایع، وابستگی کمتری به واردات دارد و حتی در شرایط تحریم هم این صنعت، تولید و فروش قابل قبولی داشته و امسال هم با توجه به طرح جهش مسکن، چشم انداز فروش سیمانی ها روشن است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
اگر زمان به عقب برگردد...
رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

اگر زمان به عقب برگردد...

بورس ۱۴۰۰ در نیم‌نگاه/ هیاهوی بسیار برای هیچ
آنچه در پایان قرن بر بازار سرمایه گذشت؛

بورس ۱۴۰۰ در نیم‌نگاه/ هیاهوی بسیار برای هیچ

دلیل پرواز قیمت سیمان در معاملات این هفته چه بود
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز پاسخ داده شد:

دلیل پرواز قیمت سیمان در معاملات این هفته چه بود

ارسال نظر