بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
نیم نگاهی به بازار سرمایه ۱۶ فروردین؛

"ریباند" سبز شاخص‌کل/ ۹۰۲.۴ میلیاردتومان ارزش صف‌خرید

نمادهای "شپنا"، "ومعادن"، "اخابر"، "شستا" و "فولاد" جزو تاثیرگذارهای امروز بازارسرمایه بودند.
کد خبر : ۲۵۶۷۲۵

به گزارش بورس‌نیوز؛  بازارسرمایه فروردین خود را یک گام فراتر از تحلیل برداشته و هر اتفاقی که برای روز آتی در نظر می‌گیریم، تحلیل‌ها پیشخور بازار می‌شوند.

همانطور که در پیش‌گشایش نیز عنوان شد، با بازبینی و تاکید بر برخی فاکتورها، "باید امروز شاهد بازاری منفی باشیم، اما باید آماده ریباند (منفی به مثبت) نیز در روز چهارشنبه بود"، بازارسرمایه امروز منفی را به خود دید و ریباند را هم تجربه کرد.

شاید پس از یک ربع ابتدایی بازارسرمایه که بازار به سوی سرخی گام برمی‌داشت بسیاری از سهامداران و فعالان بازار ترس از هیجان فروش را تقویت شده می‌دیدند اما؛ رفته رفته این ترس از بین رفت و کمی تعقل، ثبات و آگاهی در جریان معاملات امروز دیده شد.

پله‌ای که شاخص بر آن ایستاد

با نگاهی به تابلوی مرجع بازارسرمایه می‌توان مشاهده کرد که امروز سه‌شنبه نیز بازار با آنکه شروع خوبی نداشت و قدرت بازار گرفته شده بود، اما بورس به رنگ سبز بازگشت.

شاخص کل با رشد ۲ هزار و ۶۳۲  واحدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۱۸ درصد رشد داشته و به پله یک میلیون و ۴۷۱ هزار واحدی رسید.

اما؛ شاخص هم‌وزن گویای آن بود که سبزی به این شاخص بازگشت و امروز ۲ هزار و ۵۶۲ واحد صعود به کام بازار بود و رشد ۰.۶۹ درصدی را نسبت به روز گذشته شاهد بودیم.

تاثیرگذار امروز که شاخص را بدین گونه ترسیم کردند شامل "شپنا"، "ومعادن"، "اخابر"، "شستا" و "فولاد" بود.

ولی اگر بخواهیم به پرتراکنش‌های بازار نگاه ویژه‌تری داشته باشیم، باید به سهم‌هایی مانند "شستا" با تعداد ۳۰,۹۵۳ معامله، "خودرو" با تعداد ۲۸,۶۸۰ معامله، "خساپا" با تعداد ۱۸,۴۷۲ معامله،   "شپنا" با تعداد ۱۶,۵۹۲ معامله، "شتران" با تعداد ۱۳,۹۱۵ معامله و "فولاد" با تعداد ۱۱,۱۱۳ و "خساپا" با تعداد ۱۰,۵۸۵ معامله اشاره داشت.

مجموع ارزش معاملات امروز بازارسرمایه به ۸ هزار و ۸۱۱ میلیارد تومان رسید و این درحالی است که ارزش نقدی امروز بورس تهران بیش از ۴ هزار و ۳۸۵ میلیارد تومان حکایت می‌کرد.

امروز در بازارسرمایه ۱۱ میلیارد و ۶۸ هزار برگه سهم را در بیش از ۵۴۴ هزار معامله در خود به ثبت رساند.

برپایه این گزارش باید اشاره داشت که گروه‌های «خودرو» با حجم معامله ۸۰۵ میلیارد تومان، «فرآورده‌های نفتی» به ارزش معامله ۵۹۵ میلیارد تومان، «فلزات اساسی» با حجم معامله ۳۴۴ میلیارد تومان و «بانک‌ها» با حجم معامله ۳۱۱ میلیاردتومان جزو برترین‌های صنعت امروز بودند.

جریان نقدینگی و صف‌ها به کدام سمت و سو حرکت کرد

با نگاهی به وضعیت ورود و خروج نقدینگی امروز می‌توان دریافت که تعداد ۴۲۳ سهم در بخش مثبت قرار داشته و تعداد ۱۶۰ سهم نیز جزو قفل در صف‌های خرید هستند که ارزش (۹۰۲.۴ میلیارد تومان) را دارند و از سوی دیگر، تعداد ۲۰۳ در بخش سرخ بازار حضور داشته که ۳۶ نماد در صف‌فروش ایستاده‌اند و ارزش آن نیز به (۶۰.۷ میلیارد تومان) می‌رسد.

برپایه این گزارش، ارزش صف خرید و ورود نقدینگی به تک‌سهم‌ها بیشتر واکنش نشان داده و نماد‌هایی مانند "ورنا" به ارزش ۲۴۵,۶ میلیارد تومان، "ولساپا" به ارزش ۷۱,۶ میلیارد تومان، "شپنا" به ارزش ۵۲,۱ میلیارد تومان، و "وپارس" به ارزش ۴۴,۱ میلیارد تومان، "لوتوس" به ارزش ۳۴,۹ میلیارد تومان، جزو ارزشمندترین‌های صف‌نشین سبزپوش بودند.

از سوی مقابل نیز جریان خروجی نقدینگی از سهم‌ها کماکان ادامه دارد؛ نماد‌های "سصفها"، "وحافظ"، "بالاس"، "تمحرکه" و "ثاصفا" جزو نماد‌های غضب کرده نقدینگی هستند.

صف‌نشین‌های جنب تابلوی بورس

در مجموع می‌توان اینگونه بیان کرد که بازارسرمایه از یک هزار و ۳۰ میلیارد تومان پول هوشمند پذیرایی کرد و به میزان یک هزار و ۲۰ میلیارد تومان نیز خروج پول هوشمند در بازار ثبت شد و ورود نقدینگی (خرید حقوقی) ۱۰۹ میلیارد تومانی را مشاهده کردیم.

"شپنا" ۷۵ میلیارد تومان، "خساپا" ۲۷ میلیارد تومان، "بورس" ۱۸ میلیارد تومان، "کنور" ۱۲ میلیارد تومان، "فنفت"۱۲ میلیارد تومان، بیشترین ورود پول حقیقی را به خود اختصاص دادند.

از طرف دیگر، "ومعادن" ۹۰ میلیارد تومان، "شستا" ۲۱ میلیارد تومان، "تجلی" ۱۸ میلیارد تومان، "آریان" ۱۵ میلیارد تومان خروج نقدینگی را به ثبت رساندند.

معاملات بلوکی و کد به کد

نماد "وپخش"، "وگردش"، "کچاد"، "تاپیکو"  و "پارسان" تا به این لحظه تنها معامله بلوکی امروز بازار بوده و نماد‌ی تاکنون در بخش کد به کد مشاهده نشده است.

حجم‌های مشکوک در روز متعادل بازارسرمایه

امروز نیز می‌توان در جست‌وجوی سهم‌های با حجم مشکوک گشت و به نماد‌های "فارس" با حجم معامله ۳۶.۲ میلیون برگه سهم (سه‌برابر میانگین حجم ماه)، "پارسیان" با حجم معامله ۵۸.۵ میلیون برگه سهم (ده‌برابر میانگین حجم ماه)، "گشان" با حجم معامله ۹.۲ میلیون برگه سهم (بیش از پنج‌برابر میانگین حجم ماه)، "پسهند" با حجم معامله ۵.۴ میلیون برگه سهم (بیش از ده‌برابر میانگین حجم ماه) و "سمازن" با حجم معامله ۱۴.۵ میلیون برگه سهم (بیش از پانزده‌برابر میانگین حجم ماه) اشاره کرد.

بورس فردا

انتظار سرمایه‌گذاران از بازارسرمایه بدین شکل پیش می‌رود که مسیر صعودی هرچند شاخص‌های ضعیفی را که بر تابلو به نمایش در آمده است، ادامه‌دار باشد اما؛ "هیجان" نقطه تقابل اساسی بین سرخی و سبزی بازار است.

اگر سهامداران بتوانند بدون هیجان وارد گود معاملات شوند و در تله حقوقی‌ها و فروش آنها قرار نگیرند و به معنای بهتر، دست حقوقی‌ها را برای خود رو شده بدانند، این حقیقی‌ها هستند که پیروز میدان خواهند بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر