بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
مجلس شرط صیانت از اطلاعات ملی درمراکز داده دولتی را مشخص کرد
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات طرح یکپارچه سازی داده‌ها و اطلاعات ملی، با ماده ۷ این طرح با ۱۹۶ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
کد خبر : ۲۵۶۷۸۳
نویسنده :
مینا علیزاده

صحن مجلس+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات طرح یکپارچه سازی داده‌ها و اطلاعات ملی، با ماده ۷ این طرح با ۱۹۶ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.



در ماده ۷ این طرح آمده است؛ هرگونه نگهداری، دسترسی یا پردازش بر داده و اطلاعات توسط دستگاه‌ها و نهاد‌های مشمول این قانون، نافی یا ناقض حق مالکیت عمومی و حاکمیت ملی بر داده و اطلاعات ملی نیست.

همچنین نمایندگان با ماده ۸ طرح قانون یکپارچه سازی داده‌ها و اطلاعات ملی نیز با ۲۰۴ رأی موافق، ۱ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در ماده ۸ نیز آمده است؛ تبادل داده و اطلاعات بین دستگاه‌ها و نهاد‌های مشمول این قانون با دستگاه‌های اجرایی و یا کسب‌وکار‌ها با رعایت اصول حفاظتی و امنیتی بر عهده مرکز ملی تبادل اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. عدم تبادل اطلاعات یا هرگونه تبادل داده و اطلاعات خارج از این مرکز و برخلاف مصوبات کمیسیون دوام مستوجب مجازات‌های این قانون است.

براساس تبصره این ماده؛ ایجاد مراکز تبادل اطلاعات موضوعی یا منطقه‌ای به‌منظور مدیریت بهینه تبادل داده و اطلاعات تحت نظارت مرکز ملی تبادل اطلاعات و تصویب کمیسیون دوام بلامانع است.

در ادامه نمایندگان به بررسی ماده ۹ طرح مذکور پرداخته و آن را با ۲۰۶ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.

در ماده ۹ نیز مطرح شده؛ به‌منظور صیانت و حفظ یکپارچگی در داده و اطلاعات ملی و صرفه‌جویی در تبادل داده و اطلاعات، دولت می‌تواند متناسب با کارکرد و نحوه و تواتر به‌روزرسانی آن‌ها در مراکز داده دولت، بر اساس مصوبه کمیسیون دوام، این داده‌ها را نگهداری نماید. دستگاه‌ها و نهاد‌های مشمول این قانون موظف به روزرسانی برخط این پایگاه‌های اطلاعاتی هستند. تعیین سطح دسترسی به این پایگاه‌های اطلاعات به‌موجب مصوبه کمیسیون دوام می‌باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر