بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

پتانسیلی برای نزدیکی شاخص کل به سقف ۹۹

پتانسیلی برای نزدیکی شاخص کل به سقف ۹۹
بازار سرمایه در چند ماه پایانی سال ۱۴۰۰ وضعیت مناسبی نداشت و شاهد افت قیمت سهم ها و حباب منفی در برخی گروه های بازار سرمایه بودیم. بعد از این افت، رشد هفته های اخیر بازار سرمایه اصلاً عجیب نیست.
کد خبر : ۲۵۶۸۶۷

پتانسیلی برای نزدیکی شاخص کل به سقف ۹۹

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه سال ۱۴۰۱ را خوب استارت زد و در دو هفته معاملاتی ابتدای سال، رشد تقریباً ۱۰۰ هزار واحدی شاخص کل بورس را شاهد بوده ایم. این در حالی است که بازار در سال ۱۴۰۰ فقط ۶۰ هزار واحد رشد کرد و بسیاری از سهم های بازار هم افت قیمت داشتند! با این حال، منفی های کمرنگ روز چهارشنبه نگرانی هایی به همراه داشت.

امین امیری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص پیش بینی وضعیت این بازار را بیان کرد: بازار سرمایه در چند ماه پایانی سال ۱۴۰۰ وضعیت مناسبی نداشت و شاهد افت قیمت سهم ها و حباب منفی در برخی گروه های بازار سرمایه بودیم. بعد از این افت، رشد هفته های اخیر بازار سرمایه اصلاً عجیب نیست. اما منفی های روز چهارشنبه نباید موجب نگرانی فعالان بازار سرمایه شود؛ چرا که معتقدم این منفی ها تداوم چندانی نخواهد داشت و بازار سرمایه به زودی مجددا روند صعودی به خود خواهد گرفت.

وی افزود: طبیعی است که گروه هایی که با اخبار مربوط به مذاکرات رشد کرده بودند، بعد از رشد ۲۰ الی ۳۰ درصدی، وارد فاز اصلاح شوند و با توجه به تجربیات چند ماه گذشته، فعالان بازار سرمایه با مشاهده هر رنگ قرمزی نگران شده و تصمیم به فروش بگیرند.

امیری تاکید کرد: به هر حال فروشندگان، برندگان ۱۸ ماه گذشته بازار سرمایه بوده اند و منفی های گروه بانکی و خودرویی در روز چهارشنبه، کلیت بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داد. اما شرایط این روزهای بازار سرمایه با ماه‌های قبل کاملاً متفاوت است و هیچ دلیلی برای افت قیمت سهم هایی که با دلایل بنیادی رشد کرده‌اند، وجود ندارد. گروه‌های وابسته به اخبار مذاکرات، احتمالاً نوسان‌هایی خواهند داشت؛ اما معتقدم سهم هایی که به سبب افزایش قیمت های جهانی و رشد سودآوری، رشد کرده‌اند، کماکان پتانسیل رشد خواهند داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در معرفی گزینه‌های برتر برای سرمایه گذاری گفت: هنوز تاثیر نفت بالای ۱۰۰ دلار بر شرکت‌های پالایشی نمایان نشده و به نظر می‌رسد پالایشی ها کماکان پتانسیل رشد دارند. ضمن اینکه تثبیت قیمت‌های جهانی در محدوده فعلی، می‌تواند اتفاقات خوشایندی در بازار سرمایه رقم بزند و محرک رشد بازار سرمایه در ماه‌های آینده باشد. توجه به افزایش قیمت فولاد، برخی سهم های کوچک تر گروه فولادی هنوز جذاب هستند. سهم های گروه دارویی و روغنی هم که از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی منتفع می شوند، پتانسیل رشد خواهند داشت.

وی تصریح کرد: البته که احیای برجام خبر با اهمیتی برای بازار سرمایه ما خواهد بود. ولی در نظر داشته باشید که احتمالاً بازار ارز امسال نوسان چندانی نخواهد داشت و به همین دلیل، احتمال رشد شارپ در بازار سرمایه هم نمی‌رود.

امیری در خاتمه گفت: انتظار می‌رود بخشی از ضرر و زیانی که سهامداران در ۱۸ ماه گذشته متحمل شده‌اند، امسال جبران شود و در صورت تثبیت قیمت‌های جهانی، با رشد منطقی و متعادل برخی گروه های بازار به سبب اخباری مثل افزایش قیمت‌های جهانی و افتتاح خطوط تولید جدید و... شاخص کل بورس به سقف سال ۱۳۹۹ نزدیک شود و این پتانسیل به سبب افزایش قیمت های جهانی است. در مجموع معتقدم بازدهی بازار سرمایه امسال از بازدهی بازارهای رقیب بالاتر خواهد بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کاهش معاملات، نفس بورس را گرفت
در پیش‌بینی امروز بازار سرمایه مطرح شد:

کاهش معاملات، نفس بورس را گرفت

تعادل حجم عرضه و تقاضا در بورس
محمدرضا ترابی کارشناس بازار سرمایه؛

تعادل حجم عرضه و تقاضا در بورس

لیدری خودروها، همچنان در صدر نظرات کارشناسان
فعالان بازار سرمایه برای هفته آینده پیش بینی کردند:

لیدری خودروها، همچنان در صدر نظرات کارشناسان

۲ دوران گذر جدی پیش روی بازار سرمایه
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

۲ دوران گذر جدی پیش روی بازار سرمایه

ارسال نظر