بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
مجموع ارزش معاملات امروز بازارسرمایه تا این لحظه به ۵ هزار و ۸۲ میلیارد تومان رسید و این درحالی است که ارزش نقدی امروز بورس تهران بیش از ۴ هزار و ۲۳۹ میلیارد تومان حکایت می‌کرد.
کد خبر : ۲۵۶۸۹۶

شاخص هم‌وزن شوک را رقیق کرد/ احتیاط سرآغاز سرخط زدن معامله‌گران شد

به گزارش بورس‌نیوز،  امروز بازارسرمایه با "شوک" کار خود را آغاز کرد و ابر‌های سرخی بر مسیر صعود سهامداران خیمه زد اما؛ در میانه‌های بازار خبر‌های خوشی از حجم معاملات سهم‌های کوچک بازار به گوش رسید که باعث شد بازار میل به صعود را پیدا کند.

همانطور که در نمودار زیر نیز مشخص است، شاخص "هم وزن" موفق به بازگشت و سبزی شده، ولی کماکان شاخص‌کل بخاطر سهم‌های بزرگ نتوانسته که به مسیر تعادل بازگردد.

شاخص هم‌وزن شوک را رقیق کرد/ احتیاط سرآغاز سرخط زدن معامله‌گران شد

سرمایه گذاران در روز جاری به‌خصوص در مورد سهام شاخص ساز و بزرگ‌تر با احتیاط هفته را آغاز کردند.

اما؛ سهامداران کم کم شرایط معاملاتی را بهتر کردند و با دوری از هیجان، کاهش‌ها را جبران ساختند.

شاخص هم‌وزن شوک را رقیق کرد/ احتیاط سرآغاز سرخط زدن معامله‌گران شد

پله‌ای که شاخص بر آن ایستاد

با نگاهی به تابلوی مرجع بازارسرمایه می‌توان مشاهده کرد که امروز شنبه نیز در ادامه روند روز چهارشنبه هفته گذشته، شاخص‌کل با سرخی اما؛ تعادل به کار خود پایان داد.

شاخص کل با کاهش ۵ هزار و ۹۹ واحدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۳۵ درصد کاهش داشته و به پله یک میلیون و ۴۵۸ هزار واحدی رسید.

اما؛ شاخص هم‌وزن گویای آن بود که سبزی به این شاخص بازگشت و امروز ۷۲۸ واحد صعود به کام بازار بود و رشد ۰.۱۹ درصدی را نسبت به روز گذشته شاهد بودیم.

تاثیرگذار امروز که شاخص را بدین گونه ترسیم کردند شامل "خودرو"، "فملی"، "وبملت"، "شتران" و "فولاد" بود.

ولی اگر بخواهیم به پرتراکنش‌های بازار نگاه ویژه‌تری داشته باشیم، باید به سهم‌هایی مانند "خگستر" با تعداد ۳۱,۸۴۱ معامله، "خودرو" با تعداد ۲۹,۱۸۷ معامله، "خساپا" با تعداد ۲۰,۱۶۹ معامله،   "شپنا" با تعداد ۱۵,۰۱۳ معامله، "شتران" با تعداد ۱۲,۶۲۴ معامله و "شبندر" با تعداد ۱۰,۳۲۷ و "کالا" با تعداد ۹,۲۸۳ معامله اشاره داشت.

مجموع ارزش معاملات امروز بازارسرمایه تا این لحظه به ۵ هزار و ۸۲ میلیارد تومان رسید و این درحالی است که ارزش نقدی امروز بورس تهران بیش از ۴ هزار و ۲۳۹ میلیارد تومان حکایت می‌کرد.

امروز در بازارسرمایه ۱۲ میلیارد و ۲۵۵ هزار برگه سهم را در بیش از ۶۲۷ هزار معامله در خود به ثبت رساند.

برپایه این گزارش باید اشاره داشت که گروه‌های «خودرو» با حجم معامله یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان، «فرآورده‌های نفتی» به ارزش معامله ۴۹۰ میلیارد تومان، «بانک ها» با حجم معامله ۲۸۷ میلیارد تومان و «فلزات اساسی» با حجم معامله ۲۶۲ میلیاردتومان جزو برترین‌های صنعت امروز بودند.

جریان نقدینگی و صف‌ها به کدام سمت و سو حرکت کرد

با نگاهی به وضعیت ورود و خروج نقدینگی امروز می‌توان دریافت که تعداد ۳۷۸ سهم در بخش مثبت قرار داشته و تعداد ۱۶۰ سهم نیز جزو قفل در صف‌های خرید هستند که ارزش (۴۵۸.۲ میلیارد تومان) را دارند و از سوی دیگر، تعداد ۲۴۱ در بخش سرخ بازار حضور داشته که ۴۰ نماد در صف‌فروش ایستاده‌اند و ارزش آن نیز به (۸۲.۳ میلیارد تومان) می‌رسد.

برپایه این گزارش، ارزش صف خرید و ورود نقدینگی به تک‌سهم‌ها بیشتر واکنش نشان داده و نماد‌هایی مانند "خبهمن" به ارزش ۶۸,۱ میلیارد تومان، "لوتوس" به ارزش ۳۰,۶ میلیارد تومان، "کیمیا" به ارزش ۲۶ میلیارد تومان، و "خاور" به ارزش ۲۱ میلیارد تومان، "خزامیا" به ارزش ۲۰,۱ میلیارد تومان، جزو ارزشمندترین‌های صف‌نشین سبزپوش بودند.

از سوی مقابل نیز جریان خروجی نقدینگی از سهم‌ها کماکان ادامه دارد؛ نماد‌های "سصفها"، "وحافظ"، "وسدید"، "ولساپا" و "گشان" جزو نماد‌های غضب کرده نقدینگی هستند.

شاخص هم‌وزن شوک را رقیق کرد/ احتیاط سرآغاز سرخط زدن معامله‌گران بود

صف‌نشین‌های جنب تابلوی بورس

در مجموع می‌توان اینگونه بیان کرد که بازارسرمایه از یک هزار و ۱۰۲ میلیارد تومان پول هوشمند پذیرایی کرد و به میزان یک هزار و ۱۵۷ میلیارد تومان نیز خروج پول هوشمند در بازار ثبت شد و ورود نقدینگی (خرید حقوقی) ۶۵ میلیارد تومانی را مشاهده کردیم.

"شبریز" ۴۷ میلیارد تومان، "خگستر" ۲۰ میلیارد تومان، "خبهمن" ۱۸ میلیارد تومان، "وپارس" ۱۲ میلیارد تومان، "آریا" ۱۲ میلیارد تومان، بیشترین ورود پول حقیقی را به خود اختصاص دادند.

از طرف دیگر، "وبملت" ۴۲ میلیارد تومان، "فملی" ۳۹ میلیارد تومان، "خودرو" ۳۲ میلیارد تومان، "خساپا" ۲۵ میلیارد تومان خروج نقدینگی را به ثبت رساندند.

معاملات بلوکی و کد به کد

نماد "وگردش"، "نوری"، "شغدیر"، "حفاری"، "شبندر"، "شیراز"، "شجم"، "ارفع"، و "واحیا" تا به این لحظه تنها معامله بلوکی امروز بازار بوده و نماد "مبین" در بخش کد به کد مشاهده شد.

حجم‌های مشکوک در روز متعادل بازارسرمایه

امروز نیز می‌توان در جست‌وجوی سهم‌های با حجم مشکوک گشت و به نماد‌های "خگستر" با حجم معامله ۱ میلیارد برگه سهم (بیش از دو و نیم‌برابر میانگین حجم ماه)،  "وپارس" با حجم معامله ۳۰۶.۶ میلیون برگه سهم (بیش از یازده و نیم‌برابر میانگین حجم ماه)،  "دشیمی" با حجم معامله ۳.۸ میلیون برگه سهم (پنج‌برابر میانگین حجم ماه)،  "خفولا" با حجم معامله ۱۰.۵ میلیون برگه سهم (بیش از چهاربرابر میانگین حجم ماه)،  "کنور" با حجم معامله ۷.۲ میلیون برگه سهم (بیش از سه‌برابر میانگین حجم ماه)، "قاسم" با حجم معامله ۲۸.۵ میلیون برگه سهم (بیش از سه‌برابر میانگین حجم ماه)،  "وهنر" با حجم معامله ۳۶.۵ میلیون برگه سهم (بیش از شش‌برابر میانگین حجم ماه) و "سخاش" با حجم معامله ۱.۴ میلیون برگه سهم (بیش از نه‌برابر میانگین حجم ماه) اشاره کرد.

بورس فردا

سهامداران باید توجه داشته باشند که همچنان نگاهی تردید میز به مبادلات دارند و عدم اطمینان از آینده موجب محافظه کاری بیشتر در آن‌ها شده است.

کماکان سهامداران باید با احتیاط و آگاهی در سه گروه پر مبادله خودرو، فرآورده‌های نفتی و بانک‌ها مشغول معامله باشند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر