بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
بزرگترین بلیت برجام سوخت
دنیا ایران را به نفت و گاز میشناسد منبع عظیم خدادای سالیانی نه چندان دور یکه تاز و تاثیر گذار در این زمینه در جهان بود.
کد خبر : ۲۵۷۰۲۱

بزرگترین بلیت برجام سوخت

به گزارش بورس نیوز، دنیا ایران را به نفت و گاز می شناسد که منبع عظیم خدادای سالیانی نه چندان دور یکه تاز و تاثیر گذار در این زمینه در جهان بود.

اما به هر دلیلی تحریم شکل گرفت و به مرور استهلاک صنایع و تولیدات اتفاق افتاد که در این سالیان در حال نمود است و به روش‌های کنترل قیمت‌های دستوری و گرانی داخلی و خوراک و فشار بر دیگر صنایع شرکت‌های نفتی و گازی به زور ایستادگی کردند گرچه تحریم ظالمانه بود. اما ظالمانه‌تر نابودی منابع مالی و پشتوانه‌ای کشور بود که بیشترین ضربه را بر بدنه اقتصاد نوپای ایران زد نسخه‌های اقتصاددانان اقتصاد ندان.

کافی است عملکرد روسیه را در برخورد تحریم‌ها که چندین برابر و در کمترین زمان ممکن اتفاق افتاد، نگاه کرد. 
دوست و یار قدیمی حالا که تحریم شد و مزه این رطب را چشید راهکار خروج را در دوستان خود می بیند دوستان اصلی و مهمی مانند ایران و چین. زورش به چین دومین اقتصاد دنیا نمی رسد و تازه چین در حال نفوذ در روسیه است پس باج بیشتر سلطه گری دارد.

اما ایران در هم شکسته آماده است، اما خطر میز برجام و فرصت که می تواند برگ برنده و فشار روسیه را تهدید کند نفت و از همه مهمتر گاز. گازی که سالیان زیادی است به خاطر تحریم و نبود تکنولوژی و قطعات و سکو‌های از کار افتاده و چاه‌های نفتی که هنوز تکنولوژی قدیمی دارند یا فرسایشی شده اند یا قدیمی با توجه به سابقه شرکت‌های بزرگ نفتی و دوستی دیرینه با ایران بهترین فرصت سرمایه گذاری اماده جذب سرمایه گذار خواهد بود و سیل شرکت‌ها جهت بهره برداری به منابع عظیم ایران گسیل خواهد شد هم از نظر جغرافیا و حمل و نقل و انتقال هم از باب نیاز ایران به واردات و تهاتر کالا و خدمات.

هر چه بود یک فرصتی ایجاد شد در پایان میز مذاکره برجام با قدرت چک طلایی، اما شیطنت یا به تعبیر سیاستمداران دلسوزی و رفاقت و هم فکری این دو کشور مانع سنگ اندازی شدن یکی از باب صادرات و واردات کالا و خدمات دیگری از باب انرژی با القا توهم اقتصاددانان و سیاسیون که منابع ایران طلایی هست و ان‌ها راه حلی ندارند جز گوش دادن به حرف ایران. ایرانی که امروز ارزش بازار صنایع آن برابر با برند یک نوشابه ساز دنیاست. ایرانی که امروز ضریب تورم و مدیریت فساد داران رتبه اول دنیاست. ایرانی که حتی بخاطر تحریم و باج‌دهی به کشوری مثل ترکیه برای واردات و صادرات چندین سد مهم را بر خلاف قوانین ساخت و سکوت کرد و امروز هوایش شاخص اول دنیاست در آلودگی ایرانی که استهلاک صنایع نفتی و گازی و پتروشیمی اون داره بحران ساز میشود. ایران که قدرت فعلی خود را مدیون همان چندصد موشک و موشک سازی‌ها سپاه است که شد بازیچه برجام. 

بزرگترین بلیت برجام سوخت

تحریم‌های سپاه ظالمانه است و خواهد بود، اما گره برجام چه ربطی به این پاسداران عزیز دارد تحریم‌های سپاه مربوط به اف‌ ای تی افی است. گرچه برجام بدون اف‌ ای تی اف هم در حد بیگاری برای ایران است. منابع بدهد بزور و هزار، اما و اگر بتواند نقد کند با پافشاری کامل اشتباه و همراهی چین که درصدد نفوذ پول خود در منطقه است تا همیشه همه محتاج او باشند و روسیه‌ای که خود صنایع فولادی ما را در دهه ۸۰ نابود کرد و هزار زخم بر بدنه نیروگاه هسته‌ای بوشهر زده تا هنوز وارد مدار نشد؛ نهادی ارزشمند برای ملت را نشانه رفتند نهادی که خود تحریم‌ها را دور زده و کمک حال دولت است نهادی که اصلا تحریم برایش معنا ندارد، چون جهادی کار می کند، اما این بلیط سبب شد کوپن بخت آزمایی ایران از بین برود با چندرغاز پول بلوکه شده و آزاد شده القا شود مسیرتان درست است فشار بی معناست تحریم‌ها بی اثر است یارانه نان جزیی‌ترین چیز گواه بی اثری است؟

اما دنیا یا بهتر بگوییم اروپای پیشرفته و صنعتی خود را لنگ نمی کند با کمک بزرگترین اقتصاد دنیا که چه بخواهیم چه نخواهیم کدخدایی می کند با همفکری و کمک یکدیگر خلا انرژی را به کمک یکدیگر جبران کردند تا روسیه بداند اگر بعنوان فاتح جنگ جهانی دوم شناخته می شود متحدینی داشت که نقش اصلی را داشتند و الان به یکی از آن‌ها حمله کرده است. نه تنها روسیه هم خوب فهمید که شاید تله‌ای بود برای نفوذ دوست سوم شاید فکر همه جا را کرد، اما فکر همبستگی را در این سطح نداشت، چون آمریکا می داند او اول شود ابهت دلار و سلطه گری اش رنگ می بازد پس بی درنگ ضربه را زد.

افزایش تولید نفت و گاز توسط آمریکا برای جلوه دادن رفاقت با اروپایی‌ها، کاهش ذخایر نفتی و افزایش دکل‌های نفتی در کنار کشور‌های عربی و نیز کاهش توازن توزیع نفت توسط عرب‌ها و انبار آن و بعد‌ها پر کردن ذخایر نفت کاهش نزدیک به ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت اوپک برای کنترل قیمت و تقاضا، سیل کشور‌های اروپایی به قطر برای برداشت از میدان گازی که حق ایران و سهم ایران فقط نگاه کردن بود، چون تجهیزات را ندارد.

در بحران‌ها فرصت‌ها ساخته می شود که متاسفانه فرصت توافق خوب از بین رفته و فقط خرج سفرش برای دولت ماند و پافشاری بر برگ برنده داشتن. برگی که سوراخ شد و دنیایی که در حال تغییر و رویکرد دوباره به آمریکاست. آمریکایی که نفت آن در حال اتمام بود، ولی مدیریت کرد. آمریکایی که در سیبری روسیه چاه نفت دارد. آمریکایی که بدهی آن می تواند یک کشوری مثل ایران را آمریکا کند.

حال ما ماندیم و روسیه‌ای که مقبولیت جهانی حداقل تا سالیان دراز را ندارد و هر دست دوستی، در دنیا منفور خوانده می شود و چینی که به فکر استثمار کشور روسیه است چون رقیب نزدیک منطقه‌ای را از میان برد و محبوبیتی که به مرور پیدا خواهد کرد و جایگزین منشا کرونا که دلسوزی جدید میخواهد می شود.

بحران غذا در مملکتی که تحریم است، آب ندارد و خشکسالی اش بیشتر می شود و کشوری که حتی همسایگانش دیگر از او در عمل حمایت نمی کنند ، دیری نیست که اقتصادش توسط دلار ازبین رود، چون نفت و گاز داریم.

پس حرفمان یک کلام است پس زورمان زیاد است دم مردان نظامی ما گرم که اگر  نبودند الان ما تکه تکه شده بودیم .

این فاجعه گرچه مربوط به این دولت محترم نیست و ریشه طولانی دارد، اما افرادی که سبب اوج تحریم‌ها و شدت گرفتن آن شدند گرچه متدین هستند مشاور و حامی خوانده شده خودشان میباشند.

جناب رئیسی خود مخلص و عارف و عابد و مجاهد است، اما مشاورانش یا عامدانه یا از سر ندانم کاری و نابلدی یا توهم دیگران و نفوذ سبب شکست ایشان شده اند که باید ریشه یابی شود و سریع تا فرصت، کامل از دست نرفته به فرمایش رهبری عزیز و دستورات رفع فقر ایشان مثل بقیه دستورات که روی زمینه مانده بر روی زمین نماند؛ که انقلاب در خطر است انقلابی که در بدنه آن هزاران پروژه گاندو وجود دارد زمینه این فقر زدایی توافق خوب و به نفع ملت است نه جلوه دادن سپاه.

نیروی خالص و مخلص و اقتدار ایران به عنوان مانع جلوه دادن سپاه خود عاملیت نفوذ در دستگاه دیپلماسی است.

آینده نگری سبب شکوفای اقتصاد می شود تا الان منابع بود، کم و بیش میخوردیم ولی به فکر نبودیم منابع تمام شد و به جان بدنه اقتصاد افتادیم. یا نرخ گاز داخلی یا گرانی بنزین و برق و آب و گاز و...

نسخه استامینوفن برای سردرد سرطان کفایت نمیکند بلکه تشدید میکند.
به امید ایران قوی نه در حرف بلکه در عمل.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱
افسوس
هاشم
يکشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷
کشور داره از دست میره چون پوتین تصمیم میگیره ما چکار کنیم و امثال ظریف نیست که بگه به تو ربطی نداره
حافظ
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹
بهترین تحلیل که اولویتش ایران بود ومنافع ملی که متاسفانه چنددهه پس رفت را پیشرفت جا زده اند فساد اقتصادی اجتماعی هزار ویک سلطان ودلال
ناشناس
United States of America
سه‌شنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۰
تحریم ها برعکس شعار بعضی ها اصلا هم فرصت نیست.
رجب صفروف
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۴
اینها همش گزافه گویی هست.روسیه مدتهاست که مانع فروش نفت وگاز ایدان شده و میشود و در عوض در بحرانیترین مقاطع پشت ایران را خالی کرده اس ۳۰۰ و فروش هواپیمای نظامی یکی از اینهاست.غرب به ایران ضربه زده ولی راست و مقابل ضربه زده ولی روسیه بقول خودمان زیر بافه ای و زیرکانه.سوء استفاده و بردگی تا کی .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۸
دلت خوش، کجای ایران سالم مانده، ما الان اصلا چی داریم، دین ؟ دنیا ؟ آخرت ؟ پیشرفت؟. ۴۰ سال است با فساد و ظلم و بیداد و بی‌عدالتی و رانت و پارتی و زیاده خواهی و فراتر از قانون بودن یک عده مملکت به فنا رفته، اگر حق به حق دار می‌رسید و ابن همه ظلم وبیداد مردم نمی دیدند امثال پروژه های گاندو هیچ وقت سراغ ایران نمی آمد. حکومتی که با فساد و رانت .... سازگاری پیدا کند سرانجامی غیر این نخواهد داشت، پایه های حکومت سالهاست در دل مردم متزلزل شده که الان شما صدای ترک دیوار ش را می‌شنوی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵
شر ور و سیاه نمایی
شوشتری
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱
عالی بود پسندیدم اما چه حیف کو گوش شنوا حرف ها همه خوب و دلسوزانه اما عمل ها همه بد و خائنانه و بقول قرآن
لم تقولون ما لا تفعلون
منصور
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸
اگر ایران توانسته تا به امروز زیر بار تحریم استقامت کند،در اثر صبر مردم و نرفتن زیر بار حرف روز و قلدری بوده ،اگر امروز قبول کنیم سپاه یک گروه تروریستی است و تحریم بماند غرب فردا ادعای دیگری خواهد داشت،واقعا باید برا امثال این نظریه پردازها تاسف خورد که این گونه سطحی به مسائل سیاسی نگاه میکنند،،
مردم
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
اولا اقامون فرمودند اقتصاد مال خره پس بماها ربطی نداره صمنا وقتی چنین اقا و اقاهایی داریم نیاز پول نفت وعیره نداریم همینکه هستند کلی برکته !!!
Parsakian
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰
شماایکه مقاله رانوشتی خوب بلدی چطور توزمین دشمن بازی کنی یکی به نعل میزنی یکی به میخ اگرقبول کنیم تحریم سپاه را بعنی سازمانی تروریستی است وباید خلع سلاح شودودوباره بهونه برای تحریم ومکانیز ماشه .
آنتی تئیست
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۴
ققنوس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
هر آنچه که در دل میلیونها ایرانی می‌گذرد و آه و افسوس می‌خورند در مطلب فوق نوشته شده حتی از نفوذ هر چند در یک کلمه و حرفی برای نوشتن ما نمانده است الا اینکه در تمام این سالها از نفوذ عوامل روسیه بویژه اعضای بسیار تشکیلاتی و منسجم و آموزش دیده حزب منحله توده در سازمانهای دولتی غافل مانده ایم و اکنون چوب آنرا میخوریم مردم با چه زبانی بگویند روس‌ها دشمن تاریخی ما هستند و خسارات مادی ، معنوی ، سرزمینی ای که روس‌ها بر ما وارد کرده اند در طول تاریخ دیده نشده است اما به چه علت بزور می‌خواهیم مستعمره آنها باشیم برای مردم بصورت یک مسئله لاینحل است !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
متاسفانه نالایق ها بر سر کارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۶
عمو اینطور که من متوجه شدم نویسنده مطلب صبح تو صف فروش گیر کرده بوده و الان از فکر ضرر رفته شکه شده. بیا سهم بهت معرفی کنم از ضرر در بیای....
عمو بورسی که گروه فلزاتی و معدنی و ... باید عوارض بدن و حاشیه سودشون کم میشه اونوقت سهام گروه کشاورزی ریزش میکنه یعنی مدیر و حقوقی و حقیقی از ... کمترند.
مجید
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۴:۴۳
وقتی تو این سالها، شرکت نفت تمام درصدی که از فروش نفت بر میداره رو به جای سرمایه گذاری، هزینه مصرفی و حقوق کلان نیروی انسانی حودش میکنه نتیجه معلومه
به چیز دیگه ای ایراد نگیرین که عامل اصلی این بساط، کوته نظری ما و مسئولین ماست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸
اینهاکه گفتی داداش همش رویای خودت بود که هیچ جایی درواقعیت نداردسابقه ی ارپای عزیزت وامریکای دلبرت درتاریخ گذشته نه چندان دور ایران پیداس هنوز جنگ جهانی و سلطه ی انگلیس وفهطی وانهمه مرگ بر اثر گرسنه گی یادمان نرفته کودتای امریکایی وانهمه خیانت وجنایت وجنگ افروزی بر علیه ما فراموش شدنی نیست البته به تو وامثال تو حق می دهیم چون پولش را گرفته اگ ‌رکار نکنی نادت میکنند قبول اما شعور مردم ما بیشتر از ان چیزی است که تو فکر میکنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
8سال پیشم همین چرندیات بخورد ما دادید رفتید کلاه برجام سر ملت گذاشتید. این مقالات نتیجه پول های آمریکایی است.
کامران
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
احسنت
احمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
بااین‌تفسیری‌که‌شما‌کردید‌بزودی‌ایران‌به‌۴‌کشور‌تجزیه‌خواهد‌شد‌وایران‌
باقیمانده‌همان‌کویر‌لوت‌ونواحی‌مرکزی‌بدون‌اب‌وعلف‌خواهد‌بود‌که‌باید‌
التماس‌همسایه‌های‌جدیدش‌را‌بکند
احمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
بااین‌تفسیری‌که‌شما‌کردید‌بزودی‌ایران‌به‌۴‌کشور‌تجزیه‌خواهد‌شد‌وایران‌
باقیمانده‌همان‌کویر‌لوت‌ونواحی‌مرکزی‌بدون‌اب‌وعلف‌خواهد‌بود‌که‌باید‌
التماس‌همسایه‌های‌جدیدش‌را‌بکند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷
صد افسوس که کشور از دست رفته
ناشناس
Germany
يکشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴
درود به شرفت ، چیزی که همه میدونیم ولی ...
میلان
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۵
درودبرشماکه که سخن حق میزنی ولی افسوس دووچندقطبی حاکمان کشوراجازه این شکوفایی به ایران عزیزنمیدهندآشغال رابایدآتیش زدویاآن راچال کرد