بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
شاید چاشنی جنگ و کرونا یک برنامه از پیش تعیین شده باشد؟
عربستان، قطر، امارات، روسیه، افغانستان، ایران هم خیلی وقت است در دایره دوستان چین است و افغانستان یار جدید پروژه چین شد.
کد خبر : ۲۵۷۰۹۰

یوان چین+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، عربستان، قطر، امارات، روسیه، افغانستان، ایران هم خیلی وقت است در دایره دوستان چین است و افغانستان یار جدید پروژه چین شد.

خطر بالقوه بالفعل بالاصل و هر بلایی که فکرش را بکنیم کل سرمایه گذاری معادن و ریلی و گازی ایران در خطر است.

دولت چین با حضور افغانستان در ابرپروژه جاده ابریشم‌نو موافقت کرده که اهمیت حضور افغانستان برای ایران امری ضروری است. چابهار در خطر است و عمق معادن ایران صنعتی که سالیانی است در ایران دارای مشکل است در مرحله بعد خطر قرار دارد و از همه مهمتر دیری نیست رگ حیاتی دلار هرات که تاثیر مستقیم بر دلار و کنترل دلار بانک مرکزی دارد به دست دوست بی افتد.

پیشتر کارشناسان هشدار داده بودند با سرمایه گذاری میلیارد دلاری پکن در کشور‌های همسایه برای تکمیل یک کمربند-یک راه؛ جایگاه ایران در جاده ابریشم‌نو کاهش یابد.

اگرچه ایران از ۶ سال پیش تلاش کرده وارد این پروژه شود. پروژه‌ای متعلق به دوستان خود. عجب رسم دوستی دارند.

نخستین همکاری ایران و چین در این کلان پروژه در بخش زمینی خط ریلی سمرقند- مشهد است که از سال‌۱۳۹۶ شروع به فعالیت کرده است.

دومین پروژه توسعه زیرساختی خط ریلی مشهد- تهران با مسافت ۹۲۶ کیلومتر است که توسط شرکت ملی واردات و صادرات ماشین‌آلات چین انجام خواهد شد آن هم وقتی شرکت‌های داخلی در این زمینه داریم.

سومین پروژه خط ریلی تهران- قم- اصفهان به مسافت ۴۱۵ کیلومتر است که به علت تحریم‌های بین‌المللی شرکت‌های چینی از ایران رفتند و این پروژه متوقف شد دوستی که در وقت نیاز رفت تا بهای بیشتری بگیرد.

البته با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های مستقیم حمل ونقل، بیمه و تبادلات بانکی، چالش‌های پیوستن ایران به راه‌ابریشم‌نو دوصدچندان شد و عدم اعتماد پکن به توان و اراده ایران در پیوستن به راه‌ابریشم‌نوین همگی روند همکاری استراتژیک ایران در پیوستن به راه‌ابریشم را تضعیف کرده و به تاخیر انداخته  که در پی آن از احتمال گذر راه‌ابریشم نوین از قلمرو ایران می‌تواند بکاهد. البته علت در ریشه کار است وگرنه جاده ابرشیم چه جدید باشد چه قدیم معرف نژاد و قدرت ایرانیان و محوریت اقتصاد جهانی بر مبنای این کشور بواه که حتی در اسناد و فیلم‌های ساخته شده خود چینی ها نیز اعتراف می کنند.

چین چندین سال است که به‌دنبال دگرگونی نقشه اقتصادی جهان است تا جایگاه اول اقتصاد دنیا را در ست بگیرد پروژه‌های مختلف که در این میان پروژه جاده ابریشم‌۲ یا همان یک کمربند یک جاده را کلید زده است.

مسیری که جاده ابریشم کهن را به یک کریدور مدرن ترانزیتی تجاری و اقتصادی تبدیل می‌کند و از شانگ‌های به برلین کشیده می‌شود.

نفوذ به قلب اروپا با خط راه آهن که این پروژه بزرگ‌ترین پروژه توسعه اقتصادی در تاریخ جهان است که نگرانی رقبای چین را هم بیش از پیش کرده است.

در سال‌۲۰۱۳ برای نخستین‌بار شی‌جین‌پینگ رئیس جمهور چین در اکتبر ۲۰۱۳ و سپس نخست وزیر لی‌کچیانگ از این کلان پروژه رونمایی کردند.

در ١۶ مه ٢٠١٧ طی مراسمی با حضور رهبران نزدیک به ٣٠ کشور جهان در چین، راه‌ابریشم نوین افتتاح شد.

راه اندازی این شاهراه ۶۵‌درصد جمعیت جهان ۴۰‌درصد تولید خالص جهانی و ۷۱ کشور را دربر خواهد گرفت. بله قدرت نفوذ از اینده نگری نشات میگیرد. نه توهم اراده با حرف‌های قشنگ و عوام دوست. اقتصاد علم است علم آینده نگری، علم تبدیل بحران به فرصت و در مواقعی ایجاد بحران برای فرصت.

تا سال‌۲۰۲۰میلادی ۱۳۸ کشور در سطح بین المللی عضو این طرح شده اند که ۶۹ کشور مشخصا در مسیر دالان‌های زمینی و دریایی تعریف‌شده برای این طرح قرار گرفته اند.

افغانستان به‌عنوان یکی از همسایگان مهم مورد‌توجه مقامات چینی بود و در مقابل افغانستان نیز درصدد بهره گیری از ظرفیت‌های طرح چین برای احیای جایگاه تاریخی خود بود.

همچنین سرمایه‌گذاری ۴‌میلیارد دلاری چین در معادن مس مهم‌ترین سرمایه گذاری در دوره پس از ۱۱ سپتامبر در افغانستان است.

طالبان ساخت راه‌آهن از تورخم تا حیرتان، ایجاد کارخانه تولید برق حرارتی با ظرفیت ۴۰۰ مگاوات ساخت جاده مس، عینک و فرآوری مس در داخل افغانستان را به‌عنوان درخواست‌های خود مطرح کرده که در صورت اجرایی‌شدن این قرارداد تحول مهمی در افغانستان رخ خواهد داد و قاعدتا شرکت‌های معدنی ایران تا چند سال دیگر نابود خواهند شد، چون افغانستان منابع خدادای زیادی دارد.

دولت چین اعلام کرده که در پی ایجاد شهرک صنعتی جدیدی در کابل است یعنی محصول نهایی در میانه راه ابریشم.

از زمان روی کار آمدن دولت طالبان در کابل تاکنون حدود ۲۰۰ شرکت کوچک و متوسط چینی در افغانستان حضور یافته و در پی فرصت‌های جدید کسب‌وکار در این کشور برآمده اند.

ظاهرا برآورد‌های اولیه صورت‌گرفته و اکنون در مرحله دوم تاسیس شرکت شهرک صنعتی جدیدی در کابل در دستور کار این کشور قرار گرفته است.

مقامات دولت طالبان اخیرا اعلام کرده‌اند که کار بر روی اجرایی‌شدن پروژه انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند موسوم به تاپی را با جدیت ادامه می‌دهند و امیدوارند در آینده نزدیک این پروژه اجرایی شود.

دولت طالبان اعلام کرده است که در وضعیت کنونی استملاک زمین‌های مسیر پروژه در حال انجام است و با پایان یافتن این فرآیند اجرایی‌شدن خط لوله آغاز خواهد شد .در صورت اجرایی‌شدن خط لوله سالانه حدود ۴۰۰‌میلیون دلار بابت ترانزیت نصیب افغانستان خواهد شد اما عمق فاجعه جای دیگری است و نگاه دقیق‌تر قدرت چین در منطقه و سلطه گری از هزاران کیلومتر آن طرف‌تر است.
ترکمنستان سهم افغانستان در هزینه‌های این پروژه را پرداخت میکند و بعد از اجرایی‌شدن قرارداد از حق ترانزیت افغانستان برداشت خواهد کرد یعنی به هر روشی انگیزه ایجاد کرده اند.

حال صنایع معدنی ریلی صادراتی ترانزیتی گاز و نفت ما در خطر است خطری که دیگر جای تعلل ندارد. خطری برای حضور دوست که با تعلل در برجام دوستی صمیمی برا ما خواهد بود. وگرنه رقابت اروپایی‌ها با چین بر سر ایران و افغانستان سرآمد است. زمانی که ما هپکو و خاور و ایرانخودرو دیزل داشتیم همین چشم بادامی‌ها به گواهی مدیران این شرکت‌ها با بیل و کلنگ برای خرید آمدند و حالا نیز با بیل و کلنگ می‌آیند، اما برای تخریب بنای استقلال کشور‌ها و وابستگی به تولیدات و خدمات این کشور‌ها به چین. با بیل و کلنگ ایران آمدند و دوست شدند و الان نیز همان میخ و بیل کلنگ است، اما در کنار هزاران جنس و قلم و دستورات.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۷
سلام ازبس سوئ مدیریتهای شماها ازحد خیانت وجنایت کذشتهاست وفکر میکنید دامادهای دنیا منتط عروس ایرنی وملکه ماهیها میماند تا گل بجیند وازهمه بدتر راهراجاه وجاهرا راه جابزند مثل مقررات جای قانون جازدن هست داه اهن سرایری اسیا محور صلح جهانی هست باور نکنید تاز دراسیا ازهمه جدا شوید مثل اسرائیل که غربیها دوستش دارند