بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
یک کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ترسیم نرخ ارز تا پایان ۱۴۰۱ کجاست

ترسیم نرخ ارز تا پایان ۱۴۰۱ کجاست
معتقدم دولت توان و اراده کافی برای سرکوب نرخ ارز در سال جاری را ندارد. اقتصاد ما به خانه آخر بازی رسیده و به شرایطی رسیده‌ایم که باید توافق صورت بگیرد و اگر این توافق هر چه زودتر انجام نشود، حتی دولت‌های بعد هم قادر به کنترل اوضاع اقتصادی نخواهند بود.
کد خبر : ۲۵۷۲۲۳

پیش بینی نرخ ارز در پایان سال با در نظر گرفتن چند واقعیت اقتصادی

به گزارش بورس‌نیوز، به رغم‌ انتظار کاهش نرخ ارز، دلار در بازار آزاد با شیب ملایمی افزایش می یابد.

سجاد بوربور کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در پیش‌بینی نرخ ارز تا پایان امسال بیان کرد: نقدینگی در حال حاضر به ۴۸۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و به نظر می‌رسد امسال رشد اقتصادی پایداری نخواهیم داشت و حداکثر رشد اقتصادی ۲ درصدی را شاهد خواهیم بود.‌

وی افزود: حتی با فرض رشد اقتصادی ۵.۵درصدی (که بسیار ضعیف است) و رشد ۲۸ درصدی نقدینگی و در نظر گرفتن نرخ تورم واقعی، اگر قیمت پایه دلار را سال ۱۳۸۱ در نظر بگیریم، در پایان ۱۴۰۱ نرخ دلار بیش از ۴۰ هزار تومان خواهد بود و تنها عاملی که می‌تواند مانع از افزایش نرخ ارز و رسیدن به اعداد بالای ۴۰ هزار تومان باشد، افزایش درآمدهای ارزی دولت خواهد بود.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: درآمدهای ارزی دولت از محل فروش نفت و صادرات فرآورده‌های غیرنفتی بوده و حال اگر با فرض محال دیگری تصور کنیم دولت در سال ۱۴۰۱ روزانه ۲ میلیون بشکه نفت با نرخ هر بشکه ۱۰۰ دلار به فروش خواهد رساند، جمع صادرات نفتی و غیرنفتی ایران امسال حدود ۱۲۰ میلیارد دلار خواهد شد.‌

بوربور اضافه کرد: از سوی دیگر باید در نظر داشته باشید که افزایش صادرات، افزایش واردات را هم به دنبال خواهد داشت و واردات (اعم از واردات رسمی و واردات خدمات و واردات قاچاق) حدود ۹۰ میلیارد دلار هم تقاضای ارزی ایجاد خواهد کرد همچنین سال گذشته حدود ۱۲ میلیارد دلار و سال ۱۳۹۹ حدود ۲۰ میلیارد دلار خروج سرمایه از کشور داشتیم و اگر خروج سرمایه امسال را هم حدود ۱۵ میلیارد دلار در نظر بگیریم، درنهایت مبلغی در حدود ۱۵ میلیارد دلار درآمدهای ارزی برای دولت باقی خواهد ماند.

وی اظهارکرد: در این شرایط باید تورم گندم و سایر محصولات وارداتی را هم در نظر داشت؛ چراکه در همه جای دنیا قیمت محصولات افزایش داشته است.‌

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: علاوه بر این، در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۶ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به صنایع تخصیص‌یافته که اگر این ارز در سال جاری حذف شود، بازهم دولت می‌بایست در مقابل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، یارانه‌ها را افزایش دهد.

بوربور اضافه کرد: با چنین شرایطی به نظر می‌رسد دولت منابع کافی برای سرکوب نرخ ارز نخواهد داشت و منابع ارزی که در سال جاری می‌تواند برای دولت باقی بماند، همان منابع ارزی بلوکه‌شده‌ای هستند که صحبت از آزادسازی آن‌ها مطرح‌شده است اما؛ همان‌طور که می‌دانید، سال‌ها است با قطعی مکرر برق در فصل تابستان و قطعی‌ گاز در فصل زمستان مواجه هستیم و اگر قرار باشد فکری برای رفع این معضل کنیم، باید سرمایه‌گذاری حدود ۴۰ میلیارد دلاری در صنایع ما صورت بگیرد.

این فعال بازارسرمایه خاطرنشان کرد: با این تفاسیر اگر منابعی هم آزاد شود، می‌بایست صرف سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های نیروگاهی و گازی و... شود؛ فراموش نکنید بخشی از درآمدهای ارزی که در ابتدای توضیحاتم به آن اشاره شد، با فرض صادرات محصولات فولادی و پتروشیمی و...‌ است و اگر قرار باشد قطعی مکرر برق و گاز در صنایع ادامه داشته باشد، صادرات محصولات پتروشیمی و فولادی هم مختل شده و صنایع بزرگ تولیدی ما امکان فعالیت با ظرفیت کامل را نخواهند داشت و اقتصاد ما با شیب تندتری به سمت نابودی حرکت خواهند کرد.

وی ادامه داد: بنابراین معتقدم دولت توان و اراده کافی برای سرکوب نرخ ارز در سال جاری را ندارد. اقتصاد ما به خانه آخر بازی رسیده و به شرایطی رسیده‌ایم که باید توافق صورت بگیرد و اگر این توافق هر چه زودتر انجام نشود، حتی دولت‌های بعد هم قادر به کنترل اوضاع اقتصادی نخواهند بود.

بوربور در ادامه در رابطه با تأثیر ممنوعیت معاملات فردایی ارز اظهار کرد: ممنوعیت معاملات فردایی در بازار ارز، اتفاقی شبیه ممنوعیت معاملات آتی سکه در سال‌های قبل است.

وی گفت: همان‌طور که با توقف معاملات آتی سکه، نوسان گیران و سوداگران و قماربازان بازار سکه به سراغ بازار فیزیکی رفتند و قیمت سکه با شتاب بیشتری افزایش یافت، ممنوعیت معاملات فردایی در بازار ارز هم نرخ ارز را با سرعت بیشتری افزایش خواهد داد.‌

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: عده‌ای از سوداگران بازار ارز با معاملات کاغذی در بازار فردایی هیجان خود را تخلیه می‌کردند و با ممنوعیت معاملات فردایی، علاوه بر آن‌که بعدازاین، هیچ‌گونه نظارتی بر فعالیت این‌گونه از افراد نخواهد بود؛ انتظار می‌رود معاملات در بازار نقدی ارز هم افزایش یابد و این افزایش تقاضا، منجر به تحریک قیمت ارز خواهد شد.

وی افزود: نکته دیگر اینجاست که ممنوعیت معاملات فردایی ارز در شرایط فعلی، سیگنالی هم به بازار ارز خواهد بود؛ چراکه معمولاً سیاست‌گذاران در شرایطی اقدام به کنترل دستوری بازارها می‌کنند که احتمال نوسان در بازارها تشدید شده است.

این کارشناس بازارهای مالی در خاتمه در پاسخ به این سؤال که "چرا آزادسازی منابع ارزی که برخی مسئولان از آن صحبت کردند، منجر به کاهش نرخ ارز نشد" گفت: نه‌تنها مسئولان در چند هفته گذشته از آزادسازی برخی منابع ارزی صحبت کردند که قیمت نفت در بازارهای جهانی هم افزایش‌یافته و با توجه به این دو رویداد، انتظار می‌رفت که شاهد افزایش درآمدهای ارزی دولت و به‌تبع آن واکنش‌هایی در بازار ارز باشیم.

بوربور در پایان خاطرنشان کرد: ولی به نظر می‌رسد هنوز منابع ارزی وارد کشور نشده که معتقدم حتی اگر این منابع بلوکه‌شده آزادشده و وارد کشور شوند، قبل از آزادسازی بانک مرکزی معادل آن، پول چاپ کرده و به بازار تزریق کرده و منابع آزادشده، پشتوانه پول‌هایی که چاپ‌شده خواهد شد.‌ ضمن اینکه به نظر می‌رسد یا ایران به‌صورت مدت‌دار اقدام فروش نفت می‌کند و یا اینکه قیمت فروش نفت ما در بازارهای جهانی ارزان‌تر از قیمت‌های واقعی است و یا اینکه اصلاً نفت نمی‌فروشیم؛ حال‌آنکه طبق ادعای مسئولان حدود ۷۰۰ هزار بشکه نفت به فروش می‌رسد!

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
آیا
محمدحسین کیانی کارشناس بازار سرمایه؛

آیا "بورس" عرضه‌های پرقدرت امروز را پس می‌زند!

وزیر صمت کمر به نابودی فولاد بست
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

وزیر صمت کمر به نابودی فولاد بست

ریسکی که بازارسرمایه، هوشمندانه پیشخور کرد!
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ریسکی که بازارسرمایه، هوشمندانه پیشخور کرد!

پتانسیلی برای نزدیکی شاخص کل به سقف ۹۹
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

پتانسیلی برای نزدیکی شاخص کل به سقف ۹۹

ارسال نظر