بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
احتمال افزایش دامنه نوسان وجود دارد
مدیرعامل فرابورس ایران گفت:اگر متغیر‌هایی که مدنظر سازمان بورس است مثبت و قابلیت افزایش داشته باشد، سه ماه آینده احتمال بازنگری وجود خواهد داشت که همان ۱۰ درصد است.
کد خبر : ۲۵۷۳۶۷

فدایی+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به دلایل افزایش دامنه نوسان اظهار کرد:  بعد از شروع سال جدید بازار سرمایه روند مثبتی را شروع کرد، از طرفی حجم معاملات نسبت به ماه‌های قبل از آن رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و برخی ابهامات و متغیر‌های اثرگذار بر بازار نیز برطرف شده است.



وی افزود: یکی از متغیر‌های تاثیرگذار بر بازار، مشخص شدن ابهامات بودجه ۱۴۰۱ بود که این ابهام برطرف شده و شرایط بازار به نحوی است که مساعد افزایش دامنه نوسان بود.

مدیرعامل فرابورس درباره تاثیر اقدام فرابورس و کمک آن به بازار سرمایه هم ادامه داد: یکی از ویژگی‌های اصلی بازار سرمایه، بحث نقدشوندگی است. دامنه نوسان محدودیتی بود که برای جلوگیری از هیجانات بازار در سال‌های گذشته در نظر گرفته شد که با رشد و بلوغ سرمایه‌گذاران و افزایش عمق تحلیلی سرمایه‌گذاران، به تناسب آن دامنه نوسان افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر بازار سرمایه بسیار مورد توجه قرار گرفته و سرمایه‌گذاران بازار‌های مختلفی را تجربه کرده اند، ادامه‌داد: عمق دانش و تحلیل‌گری بازار سرمایه در مقایسه با سال‌های گذشته بهبود پیدا کرده است.

فدایی افزود: در همین راستا برای افزایش نقدشوندگی در بازار سرمایه دامنه نوسان افزایش پیدا کرد که این افزایش در بازار‌های اول بورس و فرابورس است که به طور معمول شرکت‌های سودآورتر در این بازار‌ها پذیرش شدند.

فدایی خاطرنشان کرد: در اوایل سال ۱۴۰۰ با تصمیم شورای عالی بورس و شرایط بازار، دامنه نوسان نامتقارن وجود داشت که در دوره جدید شورای عالی بورس به ریاست وزیر اقتصاد، تصمیم‌گیری درباره دامنه نوسان که از وظایف ذاتی سازمان بورس بود را به سازمان بورس محول کرد و شورای عالی بورس در گام نخست تصمیم گرفت دامنه نوسان از مثبت و منفی پنج درصد را به مثبت و منفی ۶ درصد افزایش دهد.

وی درباره کمتر شدن فاصله منفی دامنه نوسان بیان‌ کرد: بازار باید یک بازار متقارن و متعادل باشد، ما تجربه دامنه نامتقارن در بازار را داشتیم که از منفی ۲ تا مثبت ۶ بود و در این زمینه شاهد اثر مثبتی بر روند معاملات بازار نبودیم.

مدیرعامل فرابورس درباره اینکه آیا مجدد شاهد افزایش دامنه نوسان خواهیم بود یا خیر، گفت: طبق مصوبه سازمان بورس قرار است بعد از سه ماه بورس و فرابورس گزارشی تحلیلی از دامنه نوسان به سازمان بورس ارائه کنند که آیا شرایط بازار مجدد آمادگی افزایش دامنه هست یا خیر؟ و اگر متغیر‌هایی که مدنظر سازمان بورس است مثبت و قابلیت افزایش داشته باشد، سه ماه آینده احتمال بازنگری وجود خواهد داشت که همان ۱۰ درصد است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
آیا خواسته‌های دولت در واگذاری سرخابی‌ها محقق شد ...
مدیرعامل شرکت فرابورس ایران پاسخ داد:

آیا خواسته‌های دولت در واگذاری سرخابی‌ها محقق شد ...

مدیرعامل شرکت فرابورس ایران در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"سرخابی‌ها" پُرحاشیه‌ترین اقدام فرابورس در پایان قرن

بورس ۱۴۰۰ در نیم‌نگاه/ هیاهوی بسیار برای هیچ
آنچه در پایان قرن بر بازار سرمایه گذشت؛

بورس ۱۴۰۰ در نیم‌نگاه/ هیاهوی بسیار برای هیچ

مصاحبه اختصاصی بورس نیوز با میثم فدایی مدیرعامل شرکت فرابورس ایران - بخش اول

"سرخابی‌ها" پُرحاشیه‌ترین اقدام فرابورس در پایان قرن

ارسال نظر