بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تاثیر افزایش کرایه حمل بار بر صنایع بورسی

تاثیر افزایش کرایه حمل بار بر صنایع بورسی
بخش حمل‌ونقل نیز ازجمله بخش‌هایی است که مشمول قیمت‌گذاری دستوری بوده و با توجه به افزایش نرخ ارز و رشد سایر هزینه‌ها و... و نیز عدم تعدیل مناسب کرایه‌ها با رشد هزینه‌ها، دچار مشکلات جدی شده است.
کد خبر : ۲۵۷۸۳۸

تاثیر افزایش کرایه حمل بار بر صنایع بورسی

به گزارش بورس نیوز، چند روز قبل، قیمت بلیت قطار، نرخ حمل‌ونقل مسافر، نرخ کرایه بار و تعرفه‌های بندری با  مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور، ۲۵ الی ۴۵ درصد افزایش یافت. نرخ حمل بار به ازای هر تن - کیلومتر حداکثر ۳۵ درصد نسبت به آخرین نرخ سال ۱۴۰۰ تعیین‌شده است.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص تأثیر افزایش کرایه حمل‌ونقل بر بازار سرمایه بیان کرد: با تورم بسیار سنگینی در حوزه‌های مختلف مواجه هستیم و متأسفانه سازوکار قیمت‌گذاری‌های دستوری در کشور ما به‌گونه‌ای است که تعدیل قیمت‌ها همواره با تأخیر صورت می‌پذیرد.

وی ادامه داد: بخش حمل‌ونقل نیز ازجمله بخش‌هایی است که مشمول قیمت‌گذاری دستوری بوده و با توجه به افزایش نرخ ارز و رشد سایر هزینه‌ها و... و نیز عدم تعدیل مناسب کرایه‌ها با رشد هزینه‌ها، دچار مشکلات جدی شده است.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: افزایش ۳۵ درصدی کرایه حمل بار، تنها بخشی از هزینه‌هایی را که به شرکت‌های حمل‌ونقلی تحمیل‌شده جبران خواهد کرد. مشکل اصلی اینجاست که صنعت حمل‌ونقل هم با چالش قیمت‌گذاری دستوری دست‌وپنجه نرم می‌کند و به همین سبب، صنعت حمل‌ونقل ما امکان توسعه کافی نداشته و ناوگان حمل‌ونقل در کشور ما بسیار فرسوده بوده باوجودآنکه ایران در یک موقعیت استراتژیک ژئوپلیتیک قرار دارد، سهمی در حمل‌ونقل کالا در چهارراه جهانی نداریم.

وی اضافه کرد: امیدواریم صنعت حمل‌ونقل هم از چارچوب قیمت‌گذاری دستوری رهاشده و بتواند از برنامه‌های منطقه‌ای مثل کمربند راه ابریشم چین و کمربند اوراسیا، سهمی داشته باشد اما؛ اگر نتوان صنعت حمل‌ونقل را از کمند قیمت‌گذاری‌های دستوری و مدیریت ناکارآمد دولتی رهانید، سهمی از حمل‌ونقل منطقه‌ای نخواهیم داشت.

این فعال بورسی تصریح کرد: این در حالی است که کشورهای همسایه ما به‌خصوص ترکیه، ازبکستان، آذربایجان، چین، هندوستان، امارات و قطر، سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در حوزه حمل‌ونقل (اعم از حمل‌ونقل ریلی، هوایی و زمینی) انجام داده‌اند ولی صنعت حمل‌ونقل ما به سبب مدیریت دولتی از این حوزه کنار گذاشته‌شده است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در رابطه با افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل بر سودآوری سایر صنایع بورسی ازجمله سیمانی‌ها و فولادی‌ها اظهار کرد: به‌هرحال "تورم" تمامی بخش‌های اقتصادی کشور را در برگرفته و با توجه به افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل، سایر صنایع هم متناسب با افزایش هزینه‌ها، نرخ محصول خود را تعدیل کرده یا خواهند کرد. بنابراین نگرانی بابت افت سودآوری صنایع بورسی تحت تأثیر افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل وجود ندارد.

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رانتی دیگر از کیسه پالایشی‌ها به جیب سودجویان
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

رانتی دیگر از کیسه پالایشی‌ها به جیب سودجویان

فرمان بازار سرمایه در دست قیمت های جهانی
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

فرمان بازار سرمایه در دست قیمت های جهانی

ارسال نظر