بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

فرمان بازار سرمایه در دست قیمت های جهانی

فرمان بازار سرمایه در دست قیمت های جهانی
مدیر سرمایه گذاری شرکت تحلیلگر امید گفت: شرکت‌ها از منظر سودآوری، وضعیت مطلوبی دارند و نماد‌های بزرگ فولادی، معدنی، پالایشی و شیمیایی با P/E آینده نگر ۴ تا ۵ در حال معامله هستند و به اصطلاح بازار، به قیمت است.
کد خبر : ۲۵۷۶۶۵

فرمان بازار سرمایه در دست قیمت های جهانی

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه از ابتدای سال جاری تا کنون، روند صعودی در پیش گرفته و فعالان این بازار، انتظار دارند با تداوم این روند، ضرر و زیان ۱۸ ماه تلخکامی در بورس را جبران کنند.

هادی موسوی مدیر سرمایه گذاری شرکت تحلیلگر امید در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: طی نیمه دوم سال گذشته، بازار سهام تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار داشته و روند اصلاحی به خود گرفته است.

وی ادامه داد: فروش اوراق دولتی و افزایش بهره بین‌بانکی و سیاست‌های بودجه‌ای در خصوص نرخ گاز و نگرانی در خصوص ریزش شدید دلار ازجمله این دلایل بوده است. اما از بهمن‌ماه، رفته‌رفته قدرت تقاضا بر عرضه‌ها غلبه کرده و شاخص کل از محدوده ۱.۲ میلیونی به محدوده ۱.۵ میلیون واحدی رسیده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: تعیین سقف شفاف برای نرخ گاز، تعیین سقف بهره بین‌بانکی، رشد تدریجی دلار، خوش‌بینی نسبت به اصلاح ساختاری صنعت خودرو و رشد قیمت‌های جهانی در پی بحران اوکراین را می‌توان ازجمله دلایل رشد اخیر بازار برشمرد. اما نکته حائز اهمیت این است که اغلب نماد‌های ارزنده بازار پس از رشد قیمتی و برخورد به نواحی مقاومتی، دچار ریزش و اصلاح‌نشده و می‌توان گفت درصورتی‌که این ثبات قیمت تداوم یابد، دسترسی به اهداف بالاتر دور از انتظار نیست.

موسوی در رابطه با تأثیر مذاکرات بر این بازار اظهار کرد: در مورد مذاکرات برجامی به نظر می‌رسد اهمیت نتیجه مذاکرات بسیار کمتر از گذشته باشد؛ چراکه مهم‌ترین اثر مذاکرات فروش نفت و دسترسی به منابع ارزی بوده که در حال حاضر تا حدودی این مهم حاصل‌شده است. شاید به همین دلیل است که ایران می‌تواند از موضع بالاتری نسبت به گذشته مذاکرات را مدیریت کند. البته بحران اوکراین و اولویت‌های غرب برای مواجهه با آن در تغییر زمین‌بازی مذاکرات بی‌تأثیر نبوده است؛ بنابراین با طولانی شدن مذاکرات و شفاف‌تر شدن سیاست‌های مالی و پولی دولت جدید، به نظر می‌رسد نرخ بهره و نرخ ارز از ثبات نسبی برخوردار باشد؛ بنابراین نقش قیمت جهانی کامودیتی‌ها در تعیین روند بازار سهام تعیین‌کننده است.

موسوی تصریح کرد: البته شرکت‌ها از منظر سودآوری، وضعیت مطلوبی دارند و نماد‌های بزرگ فولادی، معدنی، پالایشی و شیمیایی با P/E آینده‌نگر ۴ تا ۵ در حال معامله هستند و به‌اصطلاح بازار، به قیمت است. محدودیت‌های کرونایی چین، بحران اوکراین، سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی و سیاست‌های کشور‌های صادرکننده و واردکننده انرژی مهم‌ترین عواملی هستند که روند قیمت‌های جهانی نفت و فلزات و محصولات پتروپالایش را تحت تأثیر قرار می‌دهند. چنانچه قیمت نفت برنت در بالای محدوده صد دلار تثبیت شود، انتظار می‌رود با کاهش محدودیت‌ها در چین، طی ماه‌های آینده بهای هر بشکه نفت به رکورد‌های جدیدی دست یابد. اما در صورت تثبیت کمتر از این محدوده و افزایش آلودگی ویروسی در چین، احتمال اصلاح شدیدتر قیمت‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به‌احتمال افزایش عرضه‌های اولیه در ماه‌های آینده، گفت: درنهایت و به‌طور خلاصه، وضعیت بازار‌های جهانی مهم‌ترین فاکتور بنیادی در تعیین روند بازار سهام کشور است و رشد و ریزش آن‌ها می‌تواند منجر به صعود یا نزول شاخص کل بورس شود. البته در کوتاه‌مدت، گزارش‌های سالانه و تقسیم سود مجامع نیز حائز اهمیت است. اگر فرض کنیم در حالت خوش‌بینانه، روند صعودی قیمت‌های کامودیتی ادامه‌دار باشد، موفقیت یا عدم موفقیت عرضه‌های اولیه و میزان و کیفیت تأمین مالی از بازار سهام تهران به‌طورجدی به ثبات سیاست‌های دولت و اعتماد ناشی از آن و میزان بهره حقیقی وابسته است.

موسوی در پایان گفت: اگر بهره حقیقی یا همان اختلاف نرخ بهره و تورم انتظاری منفی باشد و دولت بستر با ثباتی چه به لحاظ سیاسی و چه اقتصادی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کند، حتماً می‌توان عرضه‌های اولیه پرتعداد و موفقی را انتظار داشت. اما تصمیمات ناگهانی و ثبات زدا و تشتت آرا موجب از دست رفتن اعتماد و بالا رفتن هزینه فرصت سرمایه‌گذاران می‌شود و بهره حقیقی مثبت می‌تواند به آن دامن بزند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
دو محرک تداوم روند صعودی بازار سرمایه
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دو محرک تداوم روند صعودی بازار سرمایه

پیدایش فاز سوم تحلیل در بازار سرمایه
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

پیدایش فاز سوم تحلیل در بازار سرمایه

ارسال نظر