بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۹
چگونه می‌توانیم به کمک حسابدار موفقی تبدیل شویم؟
بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری می‌توانند با این شغل وارد بازار کار شوند و با کسب مهارت‌ها و تجربه کاری، به سطوح شغلی بالاتری دست پیدا کنند.
کد خبر : ۲۵۷۹۷۱

چگونه می‌توانیم به کمک حسابدار موفقی تبدیل شویم؟

به گزارش بورس نیوز، شغل کمک حسابدار یک شغل ابتدایی در حوزه مالی و حسابداری است. بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری می‌توانند با این شغل وارد بازار کار شوند و با کسب مهارت‌ها و تجربه کاری، به سطوح شغلی بالاتری دست پیدا کنند. یک کمک حسابدار انجام طیف وسیعی از وظایف مانند نگهداری از سوابق مالی، پردازش اظهارنامه مالیاتی، تهیه حساب‌های شرکت، بررسی صورتحساب‌ها، تشکیل پرونده و... را بر عهده دارد.

در این مقاله قصد داریم درباره ویژگی‌ها و مهارت‌های مهم برای تبدیل‌شدن به یک کمک حسابدار موفق صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید تا شما هم با رعایت این نکات در مسیر شغلی خود موفق شوید.

چگونه کمک حسابدار شویم؟

در ادامه قصد داریم درباره مراحلی که باید برای ورود به بازار کار کمک حسابدار طی کنید، صحبت کنیم.

در رشته حسابداری تحصیل کنید

اولین قدم برای ورود به حرفه حسابداری، تحصیل در رشته حسابداری است. همچنین برای آن‌که کمک حسابدار شوید، معمولاً تحصیلات لیسانس کافی است؛ اما مدارک بالاتر نیز به شما در پیشرفت شغلی‌تان کمک خواهد کرد. گرایش‌های مختلف رشته حسابداری شامل حسابداری هزینه یا مالی، حسابداری پیمانکاری، حسابداری صنعتی، حسابرسی، حسابداری منابع انسانی، حسابداری دولتی و حسابداری مدیریت است.

در دوره‌های آموزشی شرکت کنید
بعد از فارغ‌التحصیلی و کسب مدرک مرتبط در حوزه مالی و حسابداری، بهتر است در دوره‌های آموزشی آنلاین یا حضوری در این حوزه شرکت کنید تا مهارت‌های جدیدی بیاموزید. همچنین گذراندن این دوره‌ها به تقویت رزومه شما کمک خواهد کرد و می‌توانید فرصت‌های استخدام کمک حسابدار را سریع‌تر پیدا کنید.

اگر مدرک تحصیلی در حوزه مالی و حسابداری ندارید، همچنان می‌توانید برای موقعیت‌های شغلی کمک حسابدار رزومه ارسال کنید. برای این کار باید شرکت در دوره‌های آموزشی و تقویت مهارت‌هایتان را جدی‌تر بگیرید تا بتوانید به کارفرمایان ثابت کنید که مهارت‌ها و دانش لازم را دارید.

برای فرصت‌های کارآموزی اقدام کنید

پیشنهاد ما به شما این است که بعد از کسب مهارت‌های لازم، برای فرصت‌های شغلی کمک حسابدار اقدام کنید؛ اما برخی کارفرمایان در آگهی‌های استخدامی از کارجویان انتظار سابقه کاری دارند. به همین دلیل می‌توانید در دوره‌های کارآموزی کمک حسابدار شرکت کنید تا هم تجربه کاری به دست آورید و هم آینده شغلی خود را تضمین کنید. همچنین بسیاری از این شرکت‌ها بعد از دوره کارآموزی شما را استخدام می‌کنند.

به دنبال فرصت‌های شغلی در سایت‌های کاریابی باشید
بعد از طی کردن تمامی مراحل بالا، به سایت‌های کاریابی مختلف سری بزنید و در آن‌ها ثبت‌نام کنید. مزیت این سایت‌های کاریابی در این است که هزاران آگهی استخدامی از معتبرترین شرکت‌ها هرروزه در آن‌ها منتشر می‌شوند و شما می‌توانید از بین آن‌ها، فرصت شغلی مدنظرتان را پیدا کنید. همچنین تمامی مراحل کاریابی و ساخت رزومه در این سایت‌ها برای کارجویان رایگان است.

ویژگی‌ها و مهارت‌های مهم برای موفقیت در شغل کمک حسابدار
سازمان‌ها و شرکت‌ها به دنبال کمک حسابدارانی هستند که ویژگی‌ها و مهارت‌های خاصی داشته باشند تا بتوانند وظایف شغلی خود را به‌خوبی انجام دهند. به همین دلیل برای آن‌که کمک حسابدار موفقی شوید و سازمان‌های زیادی به دنبال استخدام شما باشند، بهتر است روی تقویت مهارت‌ها و ویژگی‌های مهمی که در ادامه می‌آیند، تلاش کنید.

دانش و مهارت حسابداری

یک دستیار حسابدار موفق دانش و درک خوبی از شیوه‌ها و مقررات حسابداری و سیستم‌های گزارش مالی دارد. این افراد نحوه بررسی و تحلیل فاکتور‌های مالی، تعیین بودجه، قوانین بیمه و مالیات، روش محاسبه حقوق و دستمزد و... را می‌دانند. همچنین کمک حسابداران از تعهدات مالیاتی کسب و کار نیز اطلاع دارند.

توجه به جزئیات

یک کمک حسابدار باید توجه به جزئیات بالایی داشته باشد؛ زیرا کوچک‌ترین اشتباه در مسائل مالی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات بزرگی شود. همچنین این افراد باید توانایی تمرکز برای مدت طولانی را هنگام بررسی سوابق مالی و... داشته باشند.

نظم و سازماندهی
مهارت‌های سازماندهی و مدیریت زمان خوب برای یک کمک حسابدار بسیار ضروری است؛ زیرا اغلب اوقات آن‌ها در حال مدیریت هم‌زمان حساب‌های مختلف هستند. همچنین این افراد باید بتوانند وظایف خود را اولویت‌بندی کنند و در انجام کار خود نظم داشته باشند.

مهارت‌های ارتباطی
کمک حسابداران باید مهارت‌های ارتباطی قوی داشته باشند؛ زیرا دائماً با سایر افراد مانند حسابداران ارشد و اعضای تیم مالی در ارتباط هستند و باید دستورالعمل‌های مختلف را از سمت آن‌ها دریافت کنند. یک کمک حسابدار با برقراری ارتباط مؤثر باید به‌موقع و با اعتماد به نفس درباره مواردی که برای او مبهم به نظر می‌رسد، سؤال کند.

دانش کامپیوتری و نرم‌افزاری
کمک حسابداران باید کار با انواع نرم افزار حسابداری را بلد باشند و در صورت لزوم کار کردن با نرم‌افزار‌های جدید را نیز بیاموزند. برخی از مهم‌ترین نرم‌افزار‌های حسابداری شامل سپیدار، نرم افزار‌های آفیس مانند اکسل و... است.

خود مدیریتی
با‌اینکه حسابداران ارشد معمولاً اسنادی را که کمک حسابدار تهیه کرده است، بررسی می‌کنند؛ اما توانایی کار به‌تن‌هایی و مستقل بدون نیاز به نظارت برای یک کمک حسابدار ضروری است. کمک حسابداران باید برای حفظ انگیزه و افزایش بهره‌وری توانایی خود‌مدیریتی داشته باشند و بتوانند با راه حل‌های خلاقانه، مشکلاتی را که با آن مواجه می‌شوند، رفع کنند.

سایر مهارت‌های موردنیاز برای کمک حسابدار عبارت‌اند از:
• روحیه کار تیمی
• مهارت گوش‌دادن فعالانه
• توانایی مدیریت زمان و رسیدن به ددلاین‌ها
• توانایی مدیریت حجم کاری
• صداقت و درستکاری

رایج‌ترین وظایف و مسئولیت‌های کمک حسابدار

وظایف کمک حسابدار معمولاً بسته به اندازه کسب و کار و نوع صنعت متفاوت است، اما معمولاً شامل موارد زیر می‌شود:
• تهیه و پردازش فاکتور‌ها و صورت‌حساب‌ها
• تطبیق حساب‌های مشتریان و نهایی کردن آن‌ها در پایان هر ماه و سال مالی
• تطبیق هزینه‌های تجاری با بودجه شرکت
• بررسی صحت صورت‌های مالی، حساب‌ها و تصحیح خطا‌های کشف‌شده
• کمک به تهیه صورت‌های مالی ماهانه و سالیانه و گزارش سود و زیان
• کمک به تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی و گزارش‌های بودجه و پیش‌بینی در مورد آینده مالی کسب و کار
• تهیه اسناد مالیاتی ازجمله صورت‌های فعالیت تجاری (BAS)
• نوشتن صورت‌جلسه در جلسات مربوط به بخش مالی
• انجام وظایف اداری حسابداران و کارمندان ارشد مالی ازجمله تشکیل پرونده، فتوکپی و دریافت پیام‌های تلفنی

محیط کاری کمک حسابدار چگونه است؟

کمک حسابداران معمولاً در بخش مالی سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف کار می‌کنند. این شرکت‌ها هم می‌توانند در حوزه مالی و هم در سایر حوزه‌ها فعال باشند. یک کمک حسابدار اغلب وقت اداری خود را پشت میز می‌گذراند. ساعات کاری مجاز برای کار در هفته ۴۴ ساعت است و کمک حسابدار درصورتی‌که بیشتر از این تعداد ساعت کار کند، اضافه‌کاری برای او محسوب می‌شود.

کمک حسابدار ممکن است در زمان‌های شلوغ، مانند وقتی که در حال نهایی کردن سوابق مالیاتی شرکت و حساب‌های پایان ماه است، نیاز باشد تا ساعات بیشتری کار کند. با‌این‌حال، این افراد اغلب اوقات نیازی به انجام اضافه‌کاری ندارند و می‌توانند بین کار و زندگی شخصی خود تعادل ایجاد کنند.

جمع‌بندی

شغل کمک حسابدار یکی از مشاغل حوزه مالی و حسابداری است که در بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها به وجود آن نیاز است. کمک حسابداران می‌توانند از طریق این شغل و کسب مهارت‌های لازم بعد از مدتی به سطوح شغلی بالاتری دست پیدا کنند. برای آن‌که کمک حسابدار موفقی شوید، باید ویژگی‌ها و مهارت‌های مهمی را در خود تقویت کنید که از آن‌ها می‌توان به مهارت ارتباطی، دانش حوزه حسابداری، مهارت‌های نرم‌افزاری، صداقت و درستکاری، دقت به جزئیات، خود‌مدیریتی، روحیه کار تیمی و... اشاره کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر