بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
قیمت نفت بیش از یک دلار افزایش یافت
قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر چشم انداز تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه، حدود ۱.۵ درصد افزایش یافت و دومین رشد هفتگی متوالی را به ثبت رساند.
کد خبر : ۲۵۷۹۹۴

قیمت نفت بیش از یک دلار افزایش یافت

به گزارش بورس نیوز، قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر چشم انداز تحریمهای اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه، حدود ۱.۵ درصد افزایش یافت و دومین رشد هفتگی متوالی را به ثبت رساند.



بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۴۹ سنت معادل ۱.۳ درصد افزایش، در ۱۱۲ دلار و ۳۹ سنت در هر بشکه بسته شد.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۵۱ سنت معادل ۱.۴ درصد افزایش، در ۱۰۹ دلار و ۷۷ سنت در هر بشکه بسته شد.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز در این باره اظهار کرد: در کوتاه مدت، عوامل بنیادین برای نفت مثبت هستند و تنها نگرانی از کندی رشد اقتصادی در آینده، مانع صعود بیشتر قیمت‌ها می‌شود.

پس از این که اروپا تحریم علیه نفت روسیه را در ششمین بسته تحریم‌ها علیه مسکو پیشنهاد کرد، وست تگزاس اینترمدیت برای کل هفته حدود پنج درصد و نفت برنت حدود چهار درصد رشد کرد.

اتحادیه اروپا در ششمین بسته تحریم‌ها علیه مسکو برای افزایش فشار بر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ممنوعیت واردات نفت روسیه تا شش ماه آینده و توقف واردات فرآورده‌های نفتی تا پایان سال میلادی جاری را پیشنهاد کرده است.

سه منبع آگاه اتحادیه اروپا به رویترز گفتند: اتحادیه اروپا تغییراتی در طرح تحریم‌های خود می‌دهد و امیدوار است موافقت کشور‌هایی که راغب نیستند را جلب کند و حمایت یکپارچه ۲۷ عضو این بلوک که لازمه تصویب این تدابیر است را کسب کند.

استفن برنوک، تحلیلگر شرکت پی وی ام اظهار کرد: نمودار شدن تحریم اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه، عرضه نفت را محدود خواهد کرد. در هر صورت، اوپک پلاس تمایلی به کمک ندارد هر چند که افزایش قیمت‌های انرژی، باعث بالا رفتن آسیب‌زای نرخ تورم شده است.

اوپک پلاس پنج شنبه گذشته با نادیده گرفتن درخواست کشور‌های غربی برای افزایش سریعتر تولید، به طرح خود برای افزایش تولید ژوئن به میزان ۴۳۲ هزار بشکه در روز پایبند ماند. با این حال، تحلیلگران انتظار دارند به دلیل محدودیت‌های ظرفیت تولید، رشد تولید واقعی این گروه بسیار کمتر باشد.

به گفته جفری هالی، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA، احتمال این که بعضی از اعضای اوپک افزایش سهمیه تولید را عملی کنند صفر است، زیرا چالش‌های تولید بر نیجریه و سایر اعضای آفریقایی اوپک تاثیر گذاشته است.

کمیته قضایی سنای آمریکا پنج شنبه گذشته لایحه‌ای را تصویب کرد که راه را برای شکایت از اعضای اوپک پلاس بابت افزایش قیمت‌های نفت، هموار می‌کند.

در بخش عرضه، شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا که معیاری برای سنجش تولید آینده است، هفته گذشته پنج حلقه افزایش یافت و به ۵۵۷ حلقه رسید.

پس از اعلام برنامه واشنگتن برای خرید ۶۰ میلیون بشکه نفت برای پر کردن ذخایر استراتژیک، سرمایه‌گذاران تقاضای بالاتر از سوی آمریکا در پاییز امسال را پیش بینی می‌کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر