بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری اهتمام ایرانیان در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

آیا سودآوری غذایی‌ها و شوینده‌ها پایدار است

آیا سودآوری غذایی‌ها و شوینده‌ها پایدار است
دولت به جای اقدامات مداخله گرایانه در صنایع می‌تواند از طریق مالیاتی که از شرکت ها دریافت می کند، در سودآوری صنایع و شرکت‌های بورسی سهیم شود و به رشد بازار سرمایه هم لطمه ای وارد نکند.
کد خبر : ۲۵۸۰۱۲

بیش واکنشی در بازار محصولات غذایی

به گزارش بورس نیوز ، آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد قیمت انواع روغن و خوراکی‌ها در جهان طی دو سال گذشته بیش از ۱۲۲ درصد افزایش داشته است.

غلات شامل گندم، جو، ذرت و غیره رشد ۶۷.۹ درصدی قیمت را در این مدت داشته‌اند. قیمت کل محصولات کشاورزی نیز طی حدود دو سال گذشته ۶۳.۳ درصد رشد داشته است.

تورم در بازارهای جهانی در کنار زمزمه‌های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب شده در چند روز گذشته قیمت برخی محصولات غذایی رشد سرسام‌آوری داشته باشد. باید دید تأثیر این جهش قیمتی روی بازار سرمایه چیست؟

محمدعلی احمدزاده اصل مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهتمام ایرانیان در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: به نظر می‌رسد افزایش قیمت محصولات غذایی و همین‌طور شوینده‌ها تا حدود بیش واکنشی به آینده باشد.

وی ادامه داد: این بیش واکنشی در بازار محصولات غذایی تحت تأثیر افزایش لجام‌گسیخته قیمت‌ها، ابهامات در قیمت‌گذاری محصولات غذایی، عدم نظارت حاکم بر کلیه شئونات بالاخص قاچاق برخی محصولات بوده است. اما نکته اینجاست که با افزایش قیمت‌ها، قدرت خرید مردم هم کاهش‌یافته و بعید است که روند افزایش قیمت محصولات غذایی به همین روال ادامه داشته باشد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهتمام ایرانیان تصریح کرد: بنابراین بازار سرمایه روی تداوم رشد سودآوری در صنایع غذایی و شوینده حساب چندانی بازنخواهد کرد. درنهایت معتقدم دولت ما آن‌قدر درگیر مشکلات مربوط به کمبود نقدینگی هست که با اقدامات و برنامه‌هایی از سودآوری صنایع تولیدی خواهد کاست.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به عقب ماندن بازار سرمایه از تورم اظهار کرد: برخلاف وضعیت صنایع کوچک همچون غذایی‌ها و شوینده‌ها که معتقدم احتمالاً رشد سودآوری پایداری تجربه نخواهند کرد، در صنایع بزرگ اما شرایط متفاوتی را متصور هستم.

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد بازار سرمایه ما را صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، معادن و فلزات، بانک‌ها هلدینگ های سرمایه‌گذاری تشکیل داده‌اند و کنترل این صنایع هم عمدتاً در اختیار دولت است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهتمام ایرانیان گفت: دولت روی این صنایع نفوذ و حاکمیت داشته و هر طور که بخواهد با این صنایع رفتار می‌کند. مداخله دولت در صنایع بزرگ موجب عدم اقبال بازار سرمایه شده است.

این فعال بازارسرمایه اظهارکرد: حال‌آنکه بدون در نظر گرفتن مداخله‌های دولت، بازار سرمایه ما بسیار ارزنده است و اگر مداخله‌های دولت در بازار سرمایه نباشد، این بازار رشد خوبی را تجربه خواهد کرد. اما در یک اقتصاد دولتی بعید است که بتوان انتظار عدم‌مداخله دولت را داشت.

وی اضافه کرد: دولت به‌جای اقدامات مداخله گرایانه در صنایع می‌تواند از طریق مالیاتی که از شرکت‌ها دریافت می‌کند، در سودآوری صنایع و شرکت‌های بورسی سهیم شود و به رشد بازار سرمایه هم لطمه ای وارد نکند.

احمدزاده در پایان خاطرنشان کرد: فراموش نکنید که راه‌اندازی دوباره شرکت‌ها و صنایع بزرگ بازار سرمایه ما امکان‌پذیر نیست و دولت باید شرایطی را فراهم آورد که صنایع بزرگ تولیدی کشور از محل منابع داخلی شرکت‌ها امکان توسعه را داشته باشند. در این صورت مردم هم اقبال بیشتری به بازار سرمایه نشان خواهند داد.

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی صنعت لوازم خانگی
در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح شد؛

فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی صنعت لوازم خانگی

نسخه غلطی برای کاهش مشکلات بازار خودرو
یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

نسخه غلطی برای کاهش مشکلات بازار خودرو

تاثیر افزایش کرایه حمل بار بر صنایع بورسی
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تاثیر افزایش کرایه حمل بار بر صنایع بورسی

رانتی دیگر از کیسه پالایشی‌ها به جیب سودجویان
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

رانتی دیگر از کیسه پالایشی‌ها به جیب سودجویان

ارسال نظر