بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

شوک دولت به بیماری با تب ۴۰ درجه

شوک دولت به بیماری با تب ۴۰ درجه
سهام، تنها دارایی است که از تورم جا مانده است! در بازار سرمایه ما پتانسیل رشد وجود دارد؛ مشروط بر آنکه سیاستگذاران با واقعیت‌های اقتصادی کنار بیایند و اجازه دهند بازارها مسیر طبیعی خود را طی کنند. در غیر این صورت هر چه با مداخله های دستوری، فنر یک بازار فشرده تر شود، احتمال جهش ناگهانی در آن بازار بیشتر خواهد شد.
کد خبر : ۲۵۸۰۷۱

شوک دولت به بیماری با تب ۴۰ درجه

به گزارش بورس نیوز، جهش قیمت محصولات غذایی مهم‌ترین خبر این روزهای کشور ما است. این در حالی است که در روزهای اوج بازار سرمایه، عده‌ای مدعی بودند رشد این بازار، تورم‌زا است.

برزو حق‌شناس کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص بیان کرد: با توجه به روند نزولی بازار سرمایه در سال گذشته و همچنین تورم کالاهای مختلف، کلیت بازار سرمایه از تورم جامانده؛ اما موانعی، ترمز رشد بازار سرمایه را کشیده است.‌

وی ادامه داد: نکته اول اینجاست که اتفاقاتی که در سال ۹۹ در این بازار رخ‌ داد، موجب از دست رفتن اعتماد مردم نسبت به این بازار شد‌ و بازگرداندن اعتماد ازدست‌رفته به بازار سرمایه دشوار است.‌ نکته بعدی این‌‌ است که به نظر می‌رسد بازار سرمایه به‌نوعی کنترل‌شده‌ و اجازه رشد قیمت سهام داده نمی‌شود.

حق‌شناس تاکید کرد: سیاست‌گذاران ما به‌اشتباه تصور می‌کنند رشد بازار سرمایه، تورم‌زا بوده و برای مهار تورم، باید بازار سرمایه کنترل شود. حال‌آنکه به‌رغم ریزش سنگین قیمت سهم‌ها از نیمه دوم ۱۳۹۹ تا پایان ۱۴۰۰، شیب صعودی قیمت کالاها تداوم داشته است.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: سیاست‌گذاران ماقبل از هر چیز باید بپذیرند که تورم ناشی از علل دیگری است و مادامی‌که عوامل تورم‌زا کنترل نشود، نمی‌توان تورم را کنترل کرد.

حق‌شناس تصریح کرد: در شرایطی که نقدینگی در حال رشد بوده و بازارهای مالی کنترل می‌شود، نقدینگی به سمت بازارهای کالایی رفته و ورود نقدینگی بازارهای کالایی، موج تورمی به همراه داشته است.‌ پراید ۲۰۵ میلیون تومانی ثمره همین سیاست‌گذاری‌های نادرست و مداخله درروند بازارها است.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تأثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر بازار سرمایه اظهار کرد: اکثر کارشناسان بازار سرمایه در سال‌های قبل، مخالفت خود با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را اعلام‌ کرده بودند؛ ولی مخالفت با ارز ۴۲۰۰‌ تومانی به معنای حذف ناگهانی این ارز نیست.

وی اضافه کرد: از منظر اقتصادی همان‌طور که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی اشتباه بوده و موجی از رانت و فساد به همراه داشته، حذف ناگهانی ارز ۴۲۰۰ تومانی هم تبعاتی به دنبال خواهد داشت.‌ نمی‌توان برای بیمار تب‌دار، کاهش ناگهانی دمای بدن را توصیه کرد، نمی‌توان به مردم حقوق بورکینافاسو را داد و قیمت کالاها را بر اساس قیمت‌های بازار آمریکا تعیین کرد.

این فعال بازارسرمایه خاطرنشان کرد: ابتدا دولت می‌بایست سیاست‌های جایگزین و برنامه‌های خود برای حمایت از اقشار ضعیف و‌ متوسط را مشخص می‌کرد و بعد اقدام به حذف تدریجی ارز‌ ۴۲۰۰ تومانی می‌کرد. طبیعی است کالایی که تاکنون مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده، اگر ناگهان با ارز نیمایی‌ قیمت‌گذاری شود، جهش قیمت قابل‌توجهی خواهد داشت.‌ به‌جای حذف ناگهانی ارز ۴۲۰۰‌‌ تومانی بهتر بود تدابیری اندیشیده شود تا در یک بازه زمانی مثلاً ۲ ساله، ارز ترجیحی به نرخ‌های نیما برسد.

وی افزود: حذف ناگهانی ارز ۴۲۰۰ را اتفاق مثبتی برای بازار سرمایه قلمداد نمی‌کنم. طبیعی است که مادامی‌که اقتصاد کشور ثباتی نداشته باشد، بازار سرمایه هم در معرض آسیب قرار دارد‌.

این کارشناس بازارسرمایه گفت: علاوه بر این، رشد قیمت محصولات غذایی و دارو‌ و... لزوماً به معنای رشد سودآوری صنایع و شرکت‌های تولیدی نیست و باید دید تحت تأثیر افزایش قیمت‌ کالاهای مختلف، حاشیه سود شرکت‌ها چه مقدار تغییر خواهد کرد..ضمن اینکه تورم‌ کالاها خصوصاً محصولات غذایی می‌تواند منجر به کاهش تقاضا و افت فروش شرکت‌ها شود.

حق‌شناس در پایان خاطرنشان کرد: البته تأکید می‌کنم با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازارهای مختلف و کالاهای گوناگون، سهام تنها دارایی است که از تورم جامانده است! با این تفاسیر بازار سرمایه و پتانسیل وجود دارد مشروط بر آنکه سیاست‌گذاران با واقعیت‌های اقتصادی کنار بیایند و اجازه دهند بازارها مسیر طبیعی خود را طی کنند. در غیر این صورت هر چه با مداخله‌های دستوری، فنر یک بازار فشرده‌تر شود، احتمال جهش ناگهانی در آن بازار بیشتر خواهد شد.

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
دو نقطه سیاه و سفید اقتصاد در دولت سیزدهم
مدیرعامل شرکت سبدگردان هیوا در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دو نقطه سیاه و سفید اقتصاد در دولت سیزدهم

آیا سودآوری غذایی‌ها و شوینده‌ها پایدار است
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری اهتمام ایرانیان در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

آیا سودآوری غذایی‌ها و شوینده‌ها پایدار است

لمس شاخص ۲ میلیون واحدی، به زودی
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

لمس شاخص ۲ میلیون واحدی، به زودی

بازاری پویاتر با دو طرفه شدن معاملات
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بازاری پویاتر با دو طرفه شدن معاملات

ارسال نظر