بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
مدیر سرمایه گذاری کاریزما در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

صعود؛ حکم لازم شد

صعود؛ حکم لازم شد
بازار سرمایه ما در حال حاضر ۳ معمای حل نشده پیش روی خود دارد و جالب اینجاست که این ۳ معما با یکدیگر ارتباط دارند.
کد خبر : ۲۵۸۱۱۱

صعود؛ حکم لازم شد

به گزارش بورس نیوز، با وجود جهش قیمت های جهانی و افزایش چشمگیر قیمت کالاها در بازار داخل، بازار سرمایه رشد ملایمی داشته و به نظر می رسد متناسب با جهش قیمت کالاها، رشد نکرده است.

حمزه قوچی فرد مدیر سرمایه گذاری شرکت سبدگردان کاریزما در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: مهمترین محرک رشد بازار سرمایه در ماه‌های اخیر جنگ روسیه و اوکراین بوده است. به سبب جنگ بین روسیه و اوکراین، قیمت نفت و گاز و محصولات فلزی و معدنی و اوره و... در بازارهای جهانی افزایش یافت و افزایش قیمت این کالاها به سایر محصولات هم سرایت کرد و در مجموع موجی از تورم بازارهای جهانی را در بر گرفت.

وی افزود: در نتیجه افزایش قیمت‌ جهانی فرآورده‌های نفتی، صنعت پالایشی و برخی صنایع مرتبط با قیمت های جهانی هم استارت حرکت زدند. ضمن اینکه برخی اخبار مانند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم سهم های گروه غذایی را تحت تاثیر قرار داد و می توان گفت رشد بازار سرمایه در هفته های اخیر، دلایل بنیادی داشته و منطقی بوده است. البته که با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی، صنایع بورسی  بالاخص پالایشی‌ها پتانسیل رشد بیش از این را هم دارند؛ اما حرکت بازار سرمایه تحت تاثیر چند اتفاق دیگر هم قرار دارد. نکته اینجاست که بازار سرمایه ما در حال حاضر ۳ معمای حل نشده پیش روی خود دارد و جالب اینجاست که این سه معما با یکدیگر ارتباط دارند. معمای اول، سرانجام جنگ روسیه و اوکراین است.

قوه چی تاکید کرد: مشخص نیست جنگ روسیه و اوکراین تا چه زمانی ادامه دارد و آیا در صورت توقف جنگ بین این دو کشور، تحریم های روسیه برداشته می شود یا تداوم خواهد داشت. روسیه تاثیر بسیار زیادی روی قیمت جهانی گاز دارد. در صورت تداوم جنگ روسیه و اوکراین، با شروع فصل سرما قیمت گاز جهش بی‌سابقه ای تجربه خواهد کرد و این افزایش قیمت گاز، تاثیر شدیدی روی برق و کامودیتی ها خواهد داشت. در این صورت افزایش قیمت جهانی گاز، نه فقط بازارهای جهانی که بازار سرمایه ما را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اینا کارشناس بازارسرمایه گفت: معمای دوم، نتیجه مذاکرات و فرجام برجام است. به نظر می‌رسد روند مذاکرات به نتیجه جنگ روسیه و اوکراین گره‌خورده و روسیه تاثیر بسیار زیادی روی مذاکرات ایران دارد. روسیه به عنوان یک بازیگر بسیار تاثیر گذار در سیاست‌های کشور ما، تا این لحظه مانع از به سرانجام رسیدن مذاکرات شده و بعید است در صورت تحریم های روسیه، این اجازه داده شود که ایران به توافقی دست یابد که در نتیجه آن بدون قید و شرط، امکان صادرات نفت و گاز و... را داشته باشد و موقعیت استراتژیک روسیه را تضعیف کند. اکثر کارشناسان هم معتقدند روسیه در روند مذاکرات کارشکنی می کند. سومین معمای پیش روی بازار سرمایه، سیاست های اقتصادی دولت است. طبیعی است که رفتار اقتصادی دولت ارتباط بسیار زیادی با نتیجه مذاکرات و احیای برجام دارد و اگر دولت با کمبود نقدینگی مواجه شود و اوضاع اقتصادی کشور مساعد نباشد، قیمت‌گذاری های دستوری و مداخله های دولت در بازارها ادامه خواهد داشت. اما در صورت احیای برجام و رفع تحریم ها، دولت امکان انجام برخی جراحی های اقتصادی را خواهد داشت. ضمن اینکه در صورت عدم توافق، شاهد جهش نرخ ارز هم خواهیم بود و نوسان نرخ ارز، بازار های مالی کشور را در تاثیر قرار خواهد داد.

وی اضافه کرد: با این وضعیت آینده بازار سرمایه به راحتی قابل پیش بینی نیست و می‌توان اینطور نتیجه گیری کرد که یا در ماه های آینده جنگ روسیه و اوکراین ادامه داشته باشد و در نتیجه تداوم تحریم های ایران، اقتصاد ما تورمی سنگین را تجربه کند و این تورم بازار سرمایه را هم به حرکت وا دارد و یا اینکه جنگ روسیه و اوکراین خاتمه یافته و مذاکرات ایران هم به نتیجه برسد که در این صورت اقتصاد ما شرایط با ثبات تری خواهد داشت و در اثر کاهش قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی و نیز کنترل نرخ ارز (رشد نرخ ارز با شیب ملایم تر) بازار سرمایه رشد آرامی داشته باشد. علاوه بر تمام این موارد در نظر داشته باشید که متغیرهای پولی ما هم حاکی از افزایش تورم در کشور است نقدینگی رشد داشته و حتی در صورت توافق نرخ ارز افزایش خواهد داشت. همچنین این نکته را هم باید در نظر داشت که دو سال دیگر از ریاست جمهوری بایدن باقی مانده و ممکن است در انتخابات بعدی آمریکا، جمهوری خواهان روی کار آمده و شرایط سیاسی کشور ما به کلی تغییر کند. با در نظر گرفتن جمیع جوانب بازار سرمایه ما محکوم به رشد است؛ اما در صورت رفع تحریم‌ها و نیز خاتمه جنگ روسیه و اوکراین بازار سرمایه رشد ملایم‌تری را در پیش خواهد داشت؛ ولی اگر جنگ روسیه و اوکراین چند ماه دیگر به طول بیانجامد و مذاکرات ایران هم به نتیجه مثبتی نرسد، این بازار جهش خواهد داشت. البته رفع تحریم‌ها و بهبود وضعیت اقتصادی کشور، ریسک بازار سرمایه محسوب نمی شود؛ چرا که در این صورت شرکت ها و صنایع امکان افزایش حجم صادرات، اجرای طرح‌های توسعه ای، کاهش یا حذف تخفیفات ناشی از تحریم و... را خواهند داشت. در نظر داشته باشید که واکنش بازار سرمایه به تورم، همواره مثبت بوده و بیش از سایر بازارها رشد کرده است. از سال ۹۷ تا کنون اگرچه نرخ ارز تقریباً ۷ برابر شده، اما بازار سرمایه رشد ۱۵ برابری داشته است. جریان های اقتصادی هم با علم به این نکته، معمولاً قبل از شروع جهش‌های تورمی در کشور با ورود نقدینگی به این بازار و گردش آن در بازار سرمایه به منظور کسب بازدهی، به رشد این بازار دامن می زنند.

این کارشناس بازار سرمایه در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه گذاری اظهار کرد: استراتژی سرمایه گذاری هر شخص با توجه به میزان ریسک پذیری وی مشخص میشود. اما به طور کلی بهتر است سرمایه گذاران ریسک گریز، سهم هایی را در سبد خود داشته باشند که ریسک هایی که به آن اشاره شد پوشش بدهد. برای این منظور می توان بخشی از پرتفوی را به سهم هایی که فروش داخلی دارند و از تداوم تحریم ها و افزایش قیمت کامودیتی ها تاثیر چندانی نمی پذیرد، اختصاص داد. برخی سهم های صنعت دارو، صنایع غذایی و شرکت های توزیع و پخش و حتی سیمانی ها که حاشیه سود مناسبی دارند می تواند تا حدودی ریسک تداوم تحریم ها را پوشش دهند. بخشی از پرتفوی را هم می توان به سهم های پالایشی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری اختصاص داد. سهم های گروه پالایشی با توجه به افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی، پتانسیل زیادی برای رشد دارند و احتمالاً گزارشهای جذابی منتشر خواهند کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
شوک دولت به بیماری با تب ۴۰ درجه
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

شوک دولت به بیماری با تب ۴۰ درجه

روان شدن جریان نقدینگی در بورس
در پیش بینی امروز بازار سرمایه مطرح شد:

روان شدن جریان نقدینگی در بورس

دو نقطه سیاه و سفید اقتصاد در دولت سیزدهم
مدیرعامل شرکت سبدگردان هیوا در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دو نقطه سیاه و سفید اقتصاد در دولت سیزدهم

آیا سودآوری غذایی‌ها و شوینده‌ها پایدار است
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری اهتمام ایرانیان در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

آیا سودآوری غذایی‌ها و شوینده‌ها پایدار است

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
وصنعت صف خرید شد
علی علمشاهی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۳
اگر امریکا تمام تحریم های برجامی بطورکامل حذف کند نه تعلیق .وآنرا جهت تضمین وراستی آزمایی درمجالس امریکا به قانون تبدیل نماید.روس ها هیچ غلطی نمی توانند انجام دهد.اگر اربابتان شارلاتان نباشد.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۳
پس درکل نتیجه میگیریم بورس چیز بیخودی هست. .تو ملک و ماشین سرمایه گزاری میکردیم بهتر بود