بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰
افزایش کارایی صنعت بانک و خودرو با جدایی از دولت
در حال حاضر فعالیت تولید و فروش صنایع خودرو و خدمات موجود در بانک‌ها کمتر از بهای تمام‌شده ارائه می‌شود که یکی از عوامل آن مربوط به بحث سهامداری است.
کد خبر : ۲۵۸۱۶۴

افزایش کارایی صنعت بانک و خودرو با جدایی از دولت

میثم علیمحمدی کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص واگذاری بلوکی سهام خودروسازان بیان کرد: زمانی که سهام دولتی به بخش خصوصی واگذار شود، تولید و فروش شرکت‌ها کارایی‌تر شده و قطعاً تأثیر خوبی برای شرکای مالی و سودآوری آن‌ها خواهد داشت. در کل می‌توان گفت برآیند این اتفاق برای شرکت‌ها و به دنبال آن برای بازار سرمایه مثبت خواهد بود.

علیمحمدی در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر ترکیب سهامداری بانک‌ها خصوصی محور نبوده و عمده بانک‌هایی که از دولتی به خصوصی تبدیل شدند، همچنان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم تحت نظر دولت هستند. درواقع می‌توان گفت عملیات و فرآیند این بانک‌ها در مقایسه با بانک‌های کاملاً خصوصی وضعیت بهتری را ندارند.


بیشتر بخوانید: افت نرخ ۳۰ ارز رسمی


وی با تأکید بر لزوم تکمیل خصوصی‌سازی گفت: درصورتی‌که این فرآیند به‌طور کامل انجام شود، تأثیر خود را به‌صورت مثبت در بازار سرمایه نشان خواهد داد. همچنین با توجه به اینکه اخیراً بازار به گروه‌های بانکی نگاه ویژه‌ای داشته، می‌توان گفت این اتفاق منجر به تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم در سایر صنایع خواهد شد.

کارشناس پولی و بانکی اظهار کرد: درواقع این عملکرد محرکی برای تداوم رشد بورس بوده تا شاخص به اهداف بنیادی و تکنیکالی خود برسد. همچنین با توجه به اخباری که در خصوص بانکی‌ها و خودرویی‌ها منتشرشده، بسیاری از سهم‌ها نیز درروند مثبت قرار می‌گیرند.

علیمحمدی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر فعالیت تولید و فروش صنایع خودرو و خدمات موجود در بانک‌ها کمتر از بهای تمام‌شده ارائه می‌شود که یکی از عوامل آن مربوط به بحث سهامداری است. چراکه آن‌ها در بخش خصوصی نیستند و در این راستا ملاحظاتی را همانند قیمت‌گذاری دستوری شامل می‌شوند؛ بنابراین با خصوصی‌سازی این نوع نرخ‌گذاری به حاشیه رفته، به‌گونه‌ای که می‌توان گفت به‌تدریج از بین خواهد رفت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
بر اساس اعلام بانک مرکزی؛

افت نرخ ۳۰ ارز رسمی

خودرو فقط از طریق سامانه متمرکز فروخته شود
سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت:

خودرو فقط از طریق سامانه متمرکز فروخته شود

مردم را گرفته‌اید!
ساعت پنج‌ونیم عصر؛

مردم را گرفته‌اید!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۱
هیچ آدم عاقلی خودرو سازی را نمیهرد