بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
نایب رییس اول صنف مشاوران املاک تهران در گفتگو با بورس نیوز پاسخ داد:

آیا املاک مسکونی گران خواهد شد

آیا املاک مسکونی گران خواهد شد
بازار املاک ظرفیت افزایش قیمت مسکن ندارد و اگر افزایش قیمت از سوی برخی از فروشندگان مسکن مشاهده می شود، بیشتر ناشی از رفتارهای سوداگرانه برخی افراد است. ضمن اینکه معتقدم حتی قیمت های پایان سال ۱۴۰۰ هم قیمت واقعی نبود و حباب غیرمتعارفی داشت.
کد خبر : ۲۵۸۲۷۸

آیا املاک مسکونی گران خواهد شد

به گزارش بورس نیوز روند افزایشی قیمت اوراق مسکن ادامه دارد. به طوریکه قیمت ها فقط در یک هفته گذشته حدود ۲۱ درصد افزایش داشته است. این موضوع شاید نشانه ای باشد برای افزایش تقاضای مسکن و احتمالاً رشد مجدد قیمت ها در بازار املاک.

حسام عقبایی‌، نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: واقعیت این است که وقتی تقاضای دریافت تسهیلات برای خرید مسکن افزایش می یابد، حتی اگر این تقاضا برای خرید املاک مسکونی کوچک متراژ باشد، شاهد افزایش قیمت اوراق هستیم.

وی افزود: اما نکته اینجاست که به طور کلی روند اعطای تسهیلات بانکی خرید مسکن از طریق اوراق، اشتباه ترین روش موجود در کشور است که هم دموکراسی اداری برای تسهیلات بانکی را افزایش داده و هم هزینه گزافی به متقاضیان خرید مسکن تحمیل کرده است. دلیل نادرست بودن این روش هم بنگاه داری بانک ها و استفاده از بورس به عنوان کارگزار‌ است. حال آنکه باید مثل تمامی کشورهای توسعه یافته دنیا، تسهیلات از طریق بانک ها به خریداران یا سازندگان مسکن به صورت مستقیم و با حداقل سود ممکن‌‌ و بدون هزینه خاصی پرداخت می شد. اما در کشور ما متقاضیان خرید مسکن که قصد استفاده از تسهیلات بانکی را داشته باشند، با احتساب هزینه های خرید اوراق و سند رهنی و... باید هزینه گزافی بپردازند و این اتفاق، اجحافی در حق دریافت کنندگان تسهیلات بانکی به منظور خرید مسکن است. به همین خاطر هم تسهیلات مسکن در کشور ما برای خرید مسکن کارا و موثر نیست.

عقبایی ادامه داد: وقتی طبق آمار بانک مرکزی قیمت متوسط مسکن در تهران بیش از ۳۲ میلیون تومان است، طبیعی است که تسهیلات بانکی که در حال حاضر به متقاضیان خرید مسکن پرداخت میشود، برای خرید مسکن کافی و موثر نیست. شیوه اعطای تسهیلات بانکی خرید مسکن باید اصلاح شود و بساط دکانداری بانک ها برای فروش اوراق باید برچیده شود‌. وزارت اقتصاد و شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی باید روی اعطای تسهیلات بانکی خرید مسکن نظارت دقیق‌تری داشته باشند و همانطور که برای خرید خودرو یا کالا، تسهیلات بانکی به متقاضیان اعطا می شود؛ تسهیلات برای خریداران مسکن، انبوه سازان و سازندگان مسکن‌، بدون بروکراسی اداری و اوراق فروشی اعطا شود.

این کارشناس بازار مسکن در ادامه گفتگو در پیش بینی وضعیت بازار مسکن تحت تاثیر موج تورمی که در چند روز گذشته در بازارهای کالایی شاهد آن هستیم، گفت: فارغ از اتفاقات اخیر اقتصادی، تورم عمومی کشور و گرانی هایی که در برخی اقلام به وجود آمده، وضعیت بازار مسکن طوری است که به نظر می‌رسد جهشی در قیمت املاک مسکونی نخواهیم داشت. با توجه به رشد نامتعارف و غیرمنطقی مسکن، توده مردم هنوز نتوانسته اند خود را با قیمت بازار مسکن تطبیق دهند و خرید داشته باشند. لذا معتقدم بازار مسکن ظرفیت افزایش قیمت به صورت واقعی را ندارد. اما شاید سوداگرانی که فروشنده واقعی املاک نیستند و فقط قصد دارند با ایجاد تلاطم در بازار املاک، به افزایش قیمت ها دامن بزنند، قیمت های بالایی برای املاک خود تعیین کنند.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به طرح دولت برای احداث مسکن عنوان کرد: فراموش نکنید که وعده احداث چهار میلیون واحد مسکونی تا پایان دولت داده شده و این دونت از شروع فعالیت خود تاکنون، چندین ماه زمان برای بررسی و مطالعات اولیه، انتخاب زمین، مجوزهای احداث مسکن، انعقاد قرارداد با مشتریان‌ و... زمان داشته است. امیدواریم این کار با جدیت بیشتری دنبال شود تا در پایان دوره اول ریاست جمهوری آقای رئیسی شاهد تحقق وعده ها باشیم. اجرای این طرح عملاً امکان پذیر است، مشروط بر آنکه دولت عملیات اجرایی در حوزه تولید مسکن را سرعت ببخشد. در مجموع معتقدم بازار املاک ظرفیت افزایش قیمت مسکن ندارد و اگر افزایش قیمت از سوی برخی از فروشندگان مسکن مشاهده می شود، بیشتر ناشی از رفتارهای سوداگرانه برخی افراد است. ضمن اینکه معتقدم حتی قیمت های پایان سال ۱۴۰۰ هم قیمت واقعی نبود و حباب غیرمتعارفی داشت.

نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک در پاسخ به این انتقاد که گاهی برخی مشاوران املاک بر طبل افزایش قیمت ها می کوبند تا مشتریان را ترغیب به خرید سریع تر مسکن کنند، اظهار کرد: قاعدتاً در تمامی مشاغل و حرفه ها، ممکن است افراد از جایگاه شغلی خود سوء استفاده کرده و اخلاق حرفه‌ای را در کار خود رعایت نکنند. موضوع عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای و احتمال سوء استفاده توسط عده ای قلیل، در هر صنفی ممکن است رخ دهد.‌ لذا احتمال ترغیب مردم به خرید املاک و کوبیدن بر طبل افزایش قیمتها توسط برخی مشاوران مسکن را کتمان نمی‌کنم، اما اینکه افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن را ناشی از فعالیت عده ای از مشاوران املاک گره بزنیم چندان صحیح نیست. ضمن اینکه معتقدم در شرایط فعلی، تمامی مردم ایران به نوعی اقتصاددان و تحلیل گر شده‌اند و از طریق فضای مجازی به انواع تحلیل های اقتصادی دسترسی دارد. بعید است مردمی که برای خرید یک گوشی تلفن همراه یا لوازم خانگی یا... چندین فروشگاه را به صورت حضوری و اینترنتی رصد می کنند، برای خرید ملک و برآورد قیمت، فقط به نظر یک مشاور املاک اکتفا کنند.‌ اما به هرحال در اتحادیه تلاش می‌شود اگر گزارشی در این زمینه به دست ما رسید، تذکر های لازم داده شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سبز کمرنگ در بورس امروز
در پیش بینی امروز بازار سرمایه مطرح شد:

سبز کمرنگ در بورس امروز

ضرورت حمایت مالی از سوت زنی برای تداوم
عضو‌ هیات رئیسه مجلس در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ضرورت حمایت مالی از سوت زنی برای تداوم

خرید سهام بر اساس انتظارات تورمی، ممنوع!
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری افتخار سهم در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

خرید سهام بر اساس انتظارات تورمی، ممنوع!

لمس شاخص ۲ میلیون واحدی، به زودی
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

لمس شاخص ۲ میلیون واحدی، به زودی

ارسال نظر