بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶
مدیرعامل کارگزاری راهبرد سرمایه گذاری ایران سهام در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

شکست سقف قبلی شاخص کل بورس تا پایان سال جاری

شکست سقف قبلی شاخص کل بورس تا پایان سال جاری
اگر در چند روز آینده از کانال ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی عبور کنیم، به راحتی در کوتاه مدت توان رسیدن به کانال ۱ میلیون و ۸۵۰ هزار واحدی را خواهیم داشت و شکستن سقف قبلی و فتح قله ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی تا پایان سال امکان پذیر خواهد بود.
کد خبر : ۲۵۸۴۰۸

به گزارش بورس نیوز، در هفته‌های اخیر علاوه بر آنکه قیمت کالاها در بازارهای جهانی رشد قابل توجهی داشته، موجی از تورم نیز بازار مواد غذایی در کشور ما را در بر گرفته است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند این افزایش قیمت‌ها از منظر سهامداری جذاب است و می‌تواند منجر به حرکت رو به بالای بازار سرمایه هم شود.

حمید علیخانی مدیرعامل کارگزاری راهبرد سرمایه گذاری ایران سهام در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله جنگ روسیه و اوکراین ایجاد شده است. اما به طور کلی وضعیت بازار سرمایه با توجه به افت غیر منطقی قبلی، از سایر بازارهای جانشین جا مانده و به همین دلیل است که در حال حاضر برخی سهم ها حتی نسبت P/E کمتر از پنج هم دارند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: یکی از بدشانسی های دولت آقای رئیسی جنگ روسیه و اوکراین بود که بر بازار محصولات غذایی تاثیر گذار بوده و افزایش قیمت های جهانی را به همراه داشت. برای درک بهتر شرایط بازارهای جهانی کافیست در نظر داشته باشید که تولید سالانه گندم چین ۱۰۵ میلیون تن و مصرف گندم در چین سالانه ۱۱۰ میلیون تن است. مصرف گندم در ایران هم سالانه حدود ۱۰ میلیون تن است. اما ۳ کشور روسیه و اوکراین و قزاقستان، بیش از نیاز خود گندم تولید کرده و بخشی از تقاضای بازار های جهانی را هم تامین می کردند. با شروع جنگ روسیه و اوکراین، دو تولیدکننده بزرگ گندم دنیا به نوعی از مدار عرضه در بازارهای جهانی خارج شدند و از سوی دیگر سایر کشورهای دنیا با علم به این موضوع، شروع به ذخیره احتیاطی کرده و با تقاضای محصولات غذایی در دنیا، قیمت ها هم افزایش یافت. متقارن با همین شرایط، دولت ما تصمیم به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفت و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی هم افزایش قیمت برخی محصولات در کشور ما را به دنبال داشت.

علیخانی اضافه کرد: با این حال معتقدم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط دولت آقای رئیسی، اقدام بسیار مثبتی بود که اتفاقاً اگر جسارت کافی برای حذف این ارز قبل از این ها وجود داشت، حتماً اوضاع اقتصادی بهتری داشتیم. ارز ۴۲۰۰ تومانی منشاء رانت و فساد گسترده ای بود و اگرچه هدف دولت، حمایت از معیشت دهک‌های پایین‌تر جامعه بود، اما در واقعیت تمام این یارانه نصیب مصرف کننده نهایی نمی شد و دهک‌های پایین تر اتفاقاً از ارز۴۲۰۰ تومانی کمترین بهره را داشتند. دولت آقای رئیسی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی
گام مثبت به سوی افزایش عدالت در جامعه برداشت. تنها چالش حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شاید این بود که دولت می بایست در بیان حقایق با مردم صادقانه تر رفتار می کرد. در این صورت، این جراحی اقتصادی درد کمتری به دنبال داشت. موافق حذف یارانه های مربوط به بخش انرژی هم هستم و معتقدم بازار سرمایه ما از حذف احتمالی یارانه های انرژی هم آسیب نخواهد دید. به هر حال صنایع باید با متغیرهای واقعی به تولید و فروش به پردازند و نمیتوان با تخصیص رانت به بخشی از صنایع، منافع عموم مردم را زیر پا گذاشت.

وی افزود: اگرچه رشد بازار سرمایه در سال ۹۹ عجیب و غیر منطقی بود، اما افت بازار در ۱۸ ماه پس از آن عجیب تر و غیر منطقی تر بود. شاخص کل گویای تمام ریزشی که در این مدت در بازار سرمایه رخ داد، نیست و اگرچه شاخص کل بورس افت تقریبا ۵۰ درصدی داشت؛ اما قیمت بسیاری از سهم ها ۵۰ تا ۸۰ درصد ریزش داشت. با این شرایط بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ رشد خواهد داشت و امیدواریم این بازار به جایگاه واقعی خود برسد. بسیاری از سهم های این بازار برای آن که به قیمت های سال ۹۹ برسند، باید بیش از ۱۰۰ درصد رشد کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در پیش بینی وضعیت بازار سرمایه تا پایان سال جاری گفت: با در نظر گرفتن شرایط محیطی و وضعیت بازارهای موازی، بازار سرمایه متناسب با سایر بازارها رشد نکرده و یک عقب ماندگی در خود دارد. هنوز اعتماد سرمایه گذاران نسبت به بازار سرمایه جلب نشده؛ اما معتقدم اگر در چند روز آینده از کانال ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی عبور کنیم، به راحتی در کوتاه مدت توان رسیدن به کانال ۱ میلیون و ۸۵۰ هزار واحدی را خواهیم داشت و شکستن سقف قبلی و فتح قله ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی تا پایان سال امکان پذیر خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
دهن کجی بازار سرمایه به ریسک کسری بودجه دولت
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دهن کجی بازار سرمایه به ریسک کسری بودجه دولت

آدرس غلطی که منجر به عرضه اولیه های رانتی شد
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

آدرس غلطی که منجر به عرضه اولیه های رانتی شد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۰
مسخره کردی - مردم به این بازار اعتمادندرند
اقتصاد مریضه از بس شاخص سازی کردید و پول مردم را به جیب زدید خسته نشدید؟
م صادقی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
در شکست سقف قبلی شاخص بورس شکی نیست ولی نکته جالب این که این بار غذای ها به کمک آمدن شرکتهای تولید روغن خوراکی و آردی و پرتویین مثل غکورش که نصف بازار روغن خوراکی ایران در دست داره و تولید خوراک دام و بسته بندی مواد غذایی و جدیدن تولید آب معدنی را هم شروع کرد
میتونن سرآمد پیشرفت باشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
شاخص 1500 بود من دویست میلیون سهام خریدم بعد از 8 ماه شاخص شده 1600 و کل سهام من 150 میلون شده!!!!!!!! شاخص 3 میلیون هم دیگه چیزی را حل نمیکنه همهش دزدی و غارت و نیرنگ