بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۳
در نمایشگاه بین المللی معدن و صنایع معدنی کرمان عنوان شد:

توسعه آتی ذوب آهن اصفهان منوط به مالکیت معدن سنگ آهن است

توسعه آتی ذوب آهن اصفهان منوط به مالکیت معدن سنگ آهن است
ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین تولید کننده فولاد ایران با هدف تبادل اطلاعات و ارائه دستاوردها در نهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن و صنایع معدنی، فرآوری و تجهیزات وابسته در کرمان حضور فعالانه‌ای دارد و مسئولان و کارشناسان این شرکت با همکاری شرکت های وابسته " پویش معادن،پیشرو معادن ذوب آهن سوادکوه و معادن زغال‌سنگ البرز شرقی" با اختصاص غرفه‌ ای به پاسخگویی و ارائه رویکردها ،دستاوردها و توانمندی های مادر صنعت فولاد کشور به مسئولان، مخاطبان و مدعوین پرداخته اند.
کد خبر : ۲۵۸۵۱۵

این نمایشگاه، فرصت مغتنمی جهت دستیابی به راهکارهای مناسب در راستای مرتفع نمودن چالش های شرکت در خصوص تامین پایدار مواد اولیه است.

این نمایشگاه با شرکت۱۴۰ شرکت معدنی، ۲۰ شرکت دانش‌بنیان و ۲۰ شرکت که نمایندگی شرکت‌های خارجی را دارند، ۲۸ لغایت ۳۱ اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی جنوب شرق در کرمان در حال برگزاری و پذیرای بازدید کنندگان است.

حمیدرضا شاهوردی عضو هیات مدیره تاصیکو در حاشیه بازدید از غرفه ذوب آهن در نمایشگاه معدن و صنایع معدنی کرمان ، با اشاره به شناخت از زنجیره فولاد، گفت: توسعه آتی ذوب آهن اصفهان منوط به این است که در وهله اول مالکیت معدن سنگ آهن در اختیارش قرار بگیرد.

عضو هیات مدیره تاصیکو ، اظهار داشت: بعضی مواقع عقب افتادگی ایجاد می شود که باید این عقب افتادگی ها را با یک سری مکانیزم جبران کرد. ذوب آهن در تاریخچه خود صاحب معادن بوده و حالا به هر دلیل مدیریتی انقطاع بوجود آمده است.

حمیدرضا شاهوردی ادامه داد: پیشنهاد مشخصی که همیشه در هیات مدیره صدر تامین مطرح بوده این است که دوستان این عقب افتادگی را با گرفتن معدن یا با مشارکت جبران کنند.

وی افزود: من اعتقاد دارم مالکیت معدن معنی آن فقط مالکیت در داخل مرزهای جغرافیایی ایران نیست و اگر شرایط اقتصادی اجازه دهد و این امکان وجود داشته باشد خارج از کشور هم بتواند این امر را انجام دهد، زیرا استمرار فرآیند تولید و توسعه آتی این شرکت بستگی به رفع این مشکل دارد. هرچند در حال حاضر هم مسئولین خرید ذوب آهن تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا این مسیر را تامین کنند.

عضو هیات مدیره تاصیکو با اشاره به سوددهی ذوب آهن در سال گذشته ، گفت: شاید در گذشته شرایط اقتصادی ذوب آهن اجازه نمی داد ، اما اگر سود دهی شرکت به همان منوال سال گذشته ادامه و حفظ شود، امکان خرید سهمی از شرکت های معدنی فعال وجود دارد .

شاهوردی افزود: شرکت صدرتامین این امر را در دستور کار داشت و دارد که بعنوان تکمیل زنجیره ذوب آهن درگیر سهامداری بعضی از پتانسیل های معدنی شود. تاسیس یک شرکت اکتشافی هم بصورت مشارکتی با همین هدف دنبال می شود تا بتوانند معدنی را بگیرند.در میان مدت و بلند مدت راهی غیر از این نیست.در کوتاه مدت باید از ظرفیت های موجود استفاده کرد.

وی تاکید کرد: ذوب آهن باید تراز خود را افزایش دهد و به تدریج محصولات کیفی را جایگزین محصولات معمول کند. با این ورودی، سودآوری را به حداکثر برساند.

 

 پتانسیل ایجاد کنسرسیوم تامین مواد اولیه وجود دارد 

حمیدرضا شاهوردی فرهنگ کار جمعی را مهم دانسته و گفت: تاصیکو تلاش خود را برای ایجاد کنسرسیوم تامین مواد اولیه انجام داده و می دهد. این شرکت با مدیریت دکتر نادری که خودشان از مردان فولادی هستند این پتانسیل را دارد که این کار را دنبال کند ، و انشاالله این کار را انجام خواهد داد. اینکه بتوانیم در کنسرسیومی موفق باشیم برمی گردد به فرهنگ کار جمعی که وجود دارد.

 

 حکمرانی در زنجیره فولاد وجود ندارد

عضو هیات مدیره تاصیکو در بخش دیگری از صحبت های خود بیان داشت: توسعه نامتوازن در زنجیره فولاد اشتباه بوده و هر عضوی فقط در چهارچوب منافع و مواضع خودش به این موضوع نگاه و آن را دنبال نموده است. در واقع حکمرانی در زنجیره فولاد وجود ندارد.

وی افزود: کشوری که این همه منابع و مولفه های توسعه را دارد و نتواند بین چرخه منافع برد-برد را برقرار کند دلیلش عدم توازن است. در مقطعی فولادساز و در مقطعی دیگر تولید کننده سنگ آهن و گاهی نوردی ها منافع می برند و همواره براساس برد- باخت است. لذا حکمرانی زنجیره بسیار مهم است که وجود ندارد.

 

ریل ملی نماد محصول با ارزش افزوده است 

محرابی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان در حاشیه بازدید از غرفه ذوب آهن در نهمین نمایشگاه معدن و صنایع معدنی کرمان،گفت: شرکت‌های بزرگ پیشتاز نوآوری هستند و ذوب آهن اصفهان با تولید ریل ملی که نماد محصول با ارزش افزوده بالا است، سرآمد این شرکت ها می باشد.

وی اظهار داشت:استفاده از حوزه دانش‌بنیان به شرکت های معدنی و صنایع معدنی کمک شایانی می کند تا به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر بروند .

محرابی با بیان اینکه استان کرمان در حوزه معدن در ذخایر، اکتشاف، استخراج و فرآوری سرآمد است، تاکید کرد: باید یک هم افزایی بین ذوب آهن اصفهان و شرکت های معدنی کرمان بوجود آید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان افزود: ذوب آهن اصفهان می تواند در انتقال دانش فنی و سرمایه گداری جهت ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در استان کرمان و شرکت های معدنی کرمان هم در جهت تامین مواد اولیه مورد نیاز ذوب آهن اصفهان کمک شایانی به همدیگر داشته باشند. این شرکت‌ها می توانند تفاهم نامه های دوجانبه در این خصوص امضا کنند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های تامین کننده مواد اولیه ،فرآوری کننده مانند ذوب آهن و دانش‌بنیان ها باید ارتباط دو سویه برقرار کنند، اظهار داشت: تعامل این شرکت‌ها موجب رشد و شکوفایی و انتفاع طرفین خواهد شد.

توسعه آتی ذوب آهن اصفهان منوط به مالکیت معدن سنگ آهن است

توسعه آتی ذوب آهن اصفهان منوط به مالکیت معدن سنگ آهن است
 
 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر