بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۵
NFT چیست و چه کاربردی دارد ؟
توکن غیرقابل تعویض (NFT) دارایی‌های رمز نگاری روی یک بلاکچین با کد‌های شناسایی منحصر به فرد و ابرداده‌هایی هستند که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند.
کد خبر : ۲۵۸۸۱۳

NFT چیست و چه کاربردی دارد ؟

به گزارش بورس نیوز، توکن غیرقابل تعویض (NFT) دارایی‌های رمز نگاری روی یک بلاکچین با کد‌های شناسایی منحصر به فرد و ابرداده‌هایی هستند که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. برخلاف ارز‌های دیجیتال، نمی‌توان آن‌ها را به صورت معادل، معامله یا مبادله کرد. ان اف تی با توکن‌های قابل تعویض مانند ارز‌های دیجیتال متفاوت است که با یکدیگر یکسان هستند و می‌توانند به عنوان یک رسانه برای معاملات تجاری عمل کنند.

NFT چیست؟

ساختار منحصر به فرد هر NFT پتانسیل این را دارد که در موارد مختلف استفاده شود. برای نمونه، ان اف تی‌ها دارایی‌های فیزیکی مثل ملک، مستغلات و آثار نفیس هنری را به شکل دیجیتالی نمایش می‌دهند. از آنجایی که ان اف تی‌ها مبتنی بر بلاکچین هستند. می‌توانند برای حذف واسطه‌ها و ارتباط هنرمندان با مخاطبان یا مدیریت هویت کار کنند. ان اف تی می‌تواند واسطه‌ها را حذف کند. معاملات را ساده کند و بازار‌های جدیدی ایجاد کند. اکثر بازار ان اف تی شامل مجموعه‌های کلکسیونی مثل اثر‌های هنری دیجیتال، کارت ورزشی و موارد نایاب می‌شود. برخی از این کارت‌ها میلیون‌ها دلار فروخته شده‌اند.

افرادی که علاقه‌مند به جمع آوری آثار هنری و فعالیت در تجارت رمزنگاری هستند، اغلب از NFT استفاده می‌کنند. به غیر از آن، کاربرد‌های دیگری نیز دارد مانند:


محتوای دیجیتال
امروزه مهم‌ترین کاربرد NFT در محتوای دیجیتال است. تولیدکنندگان محتوا به وسیله‌ی ان اف تی سود خود را افزایش می‌دهند. زیرا آن‌ها به اقتصاد سازنده قدرت می‌دهند که در آن سازندگان، مالکیت محتوای خود را به پلتفرم‌هایی که برای تبلیغ آن استفاده می‌کنند، می‌دهند.

موارد بازی

NFT‌ها علاقه قابل توجهی را از سوی توسعه دهندگان بازی به خود جلب کرده اند. آن‌ها می‌توانند مزایای زیادی را برای بازیکنان فراهم کنند. به طور معمول، در یک بازی آنلاین، می‌توانید آیتم‌هایی برای شخصیت خود بخرید

سرمایه گذاری و وثیقه
NFT و DeFi زیرساخت‌های مشابهی دارند. برنامه‌های DeFi این امکان را به شما میدهند که از طریق وثیقه، پول قرض بگیرید. NFT و DeFi هر دو با هم کار می‌کنند تا از ان اف تی‌ها به عنوان وثیقه استفاده کنند.

نام‌های دامنه
NFT‌ها اسامی راحت تری برای به خاطر سپردن دامنه به شما ارائه می‌کنند. این مورد مانند نام دامنه وب سایت عمل می‌کند و آدرس IP آن را به یاد ماندنی‌تر و ارزشمندتر می‌کند.

یکی از تفاوت‌های کوین و توکن در استفاده از بلاکچین است. توکن بر خلاف کوین بلاکچین اختصاصی ندارد. به جای آن توکن بر روی بلاکچین ارز‌های دیگری مانند اتریوم کار می‌کند. رایج‌ترین توکن‌هایی که بر روی بلاکچین اتریوم عمل می‌کنند عبارتند از Tether، BNT، BAT و سکه‌های USDC. کوین‌ها به وسیله‌ی بلاکچین معامله می‌شود و توکن‌ها متکی به قرارداد‌های هوشمند هستند که موجب تسهیل تراکنش‌ها بین کاربران آن می‌شود.

لازم است بدانید گلکسی پی جی تنها مارکت NFT است که معاملات را به ریال انجام می‌دهد.

به هنگام خروج یک توکن انتقال آن از یک مکان به مکانی دیگر صورت می‌گیرد. خرید و فروش توکن NFT که یک توکن غیر قابل تعویض است یک نمونه از آن است.

علاوه بر موارد گفته شده تفاوت دیگر کوین و توکن این است که ارز‌های دیجیتال نسخه‌ی دیجیتالی پول سنتی هستند، اما توکن‌ها می‌توانند به عنوان دارایی یا اسناد نیز باشد. می‌توانید توکن‌ها را با سکه بخرید، ولی برخی از توکن‌ها مانند سهام یک شرکت ارزش بیشتری نسبت به همرده‌های خود دارند. برای خرج کردن توکن محدودیت‌هایی وجود دارد.

یک توکن را در زمان کمی می‌توان ساخت و ساخت آن هزینه‌ی پایینی دارد، که شامل هزینه‌ی پرداخت شده بابت شبکه است. ولی ایجاد کردن توکن ارزش آن را تضمین نمی‌کند. بسیاری از پروژه‌های عرصه‌ی ارز دیجیتال ترجیح می‌دهند ارز دیجیتال خود را بر روی بلاکچین دیگری راه اندازی کنند و در صورت رسیدن به موفقیت بلاکچین اختصاصی خود را بنویسند.

یکی از راه‌های شناسایی کوین و توکن این است که به کاربرد آن برای کاری که انجام می‌دهید دقت کنید. در صورتی که مربوط به یک محصول باشد کوین است. در صورتی که مربوط به یک سرویس باشد توکن است. همانطور که گفتیم در بازار ارز توکن بلاکچین مخصوص به خود را ندارد و در کیف پول بلاکچین میزبان ذخیره می‌شود. در حالت کلی به هر واحد ارزی موجود در شبکه‌ی بلاکچین، توکن می‌گویند. استفاده از توکن سبب صرفه جویی در وقت و هزینه می‌شود. سه دسته از توکن‌های معتبر توکن اعتباری، اوراق بهادار وتوکن دولتی است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر