بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
پیمان مولوی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد :

عوامل تقویت کننده و بهترین گزینه‌های سرمایه گذاری بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱

بازار‌های مالی در ایران طی ۳ سال اخیر پرمخاطب‌ترین و پرارزش‌ترین دوران خود را از ابتدای تاسیس تجربه کرده اند. دوره‌ای که از اواخر سال ۹۸ آغاز شد و با رشد سریع قیمت‌ها، تمام رکورد‌های تاریخ بازار سرمایه را تغییر داد.
کد خبر : ۲۵۸۸۶۸

عوامل تقویت کننده و بهترین گزینه های سرمایه گذاری بازار سرمایه در سال 1401

بورس نیوز:

بازار‌های مالی در ایران طی ۳ سال اخیر پرمخاطب‌ترین و پرارزش‌ترین دوران خود را از ابتدای تاسیس تجربه کرده اند. دوره‌ای که از اواخر سال ۹۸ آغاز شد و با رشد سریع قیمت‌ها، تمام رکورد‌های تاریخ بازار سرمایه را تغییر داد. وضعیت آنقدر برای سهامداران شیرین پیش می‌رفت که شاید خوش خیال‌ترین سهامداران هم چنین شرایطی را متصور نبودند. در آن زمان بود که بسیاری معتقد بودند بازار از ارزش ذاتی خود فاصله گرفته است و قضیه ابله و ابله‌تر را مطرح می‌کردند. (در این تئوری، شخصیت اول به امیدی سهم می‌خرد که این سهم را به فرد دوم نا آگاه‌تر از خود بفروشد.) در شرایطی که سهامداران سرمست‌تر از همیشه بودند ترمز قیمت‌ها از مرداد داغ ۱۴۰۰ کشیده  شد. ریزش قیمت ها آنقدر شدید بود که برخی نمادها تا حدود ۹۰ درصد قیمتشان را از دست دادند، جایی که امیدواری برای برچیده شدن صف‌های فروش صحبت تکراری سهامداران شده بود . در ادامه همچون ریزش های قبلی ، شاهد قول‌های شخصیت‌های حقوقی و دستکاری‌های بازار علی رغم توصیه پژوهشگران و با تجربه‌های این بازار بود که به کررات اتفاق افتاد.

پس از تعادل نسبی بازار ، فصل داغ مجامع و تابستان ۱۴۰۱ پیش رو است و تردید‌ها از اینکه آیا بورس می‌تواند به صعود با ثبات برسد؟ آیا قیمت‌ها به نقاط اوج سال ۹۹ و ۱۴۰۰ باز می‌گردند یا خیر؟ مهمترین سوالات سهامداران است . در این اتمسفر ترجیح دادیم که به سراغ یکی از کارشناسان کاربلد بازار سرمایه برویم که تجربه حضور در بازار‌های بین المللی را دارد و بیشتر به عنوان مدرس به آموزش بازار‌های مالی می‌پردازد.

افزایش قابل توجه نقدینگی در سطح جهانی و ایران

پیمان مولوی در خصوص وضعیت کنونی بازار بورس، صحبت هایش را از بازار‌های جهانی آغاز کرد و به بورس نیوز گفت: از ابتدای کویید ۱۹ بسیاری از کشور‌ها از جمله آمریکا برای مدیریت کشور، شروع به چاپ نقدینگی و تزریق این نقدینگی به جامعه کردند. این نقدینگی جدید سبب شد تا نقدینگی کل آمریکا از ۱۵ به ۲۲ هزار میلیارد دلار طبق گزارش‌های فدرال رزرو ظرف کمتر از ۲ سال افزایش پیدا کند. (از ابتدای شروع کرونا تا به امروز)

عوامل تقویت کننده و بهترین گزینه های سرمایه گذاری بازار سرمایه در سال 1401

تورم پیامد رشد نقدینگی

وی ادامه داد: نقدینگی جدید سریعا رشد قیمت‌ها در بازار سهام آمریکا را رقم زد و بعد به سراغ بازار کامودیتی‌ها رفت و قیمت‌های محصولات کالایی تحت تاثیر این نقدینگی، رشد کرد. جنگ روسیه و اکراین، اما وضعیت را از قبل وخیم‌تر کرد و قیمت‌های محصولات کالایی رشد بی سابقه‌ای را تجربه کردند.

عوامل رشد بازار سرمایه در سال دو سال گذشته

مولوی در خصوص وضعیت بازار سرمایه در ایران از ابتدای کووید ۱۹ به بورس نیوز گفت: وقتی تمام صنایع به دلیل کرونا متوقف شده بودند و نرخ نقدینگی رکورد‌های جدیدی ثبت می‌کرد. در همین حال، نرخ بهره بین بانکی از ۲۰ به ۸ درصد سقوط آزاد کرد و در این شرایط نقدینگی عظیم بانک‌ها و سایر نهاد‌ها به سمت بازار سرمایه گسیل شد. عموم مردم هم به دنبال رشد قیمت‌ها تزریق نقدینگی را به بورس آغاز کردند. پس از ورود مردم به بورس، برخی کد‌های حقوقی که در ابتدای حرکت وارد بورس شده بودند به مرور از این بازار خارج شدند. خروج نقدینگی کد‌های حقوقی از بازار سرمایه همراه با افزایش نرخ بهره حقیقی از ۸ و نیم درصد به ۲۰ درصد از خرداد تا شهریور همان سال باعث شد ورق به سمت عرضه‌ها در بورس قوت بگیرد.

عامل تقویت کننده‌ای که دیگر وجود ندارد

مولوی در خصوص وضعیت کنونی بازار سرمایه صحبت هایش را ادامه داد: در حال حاضر نرخ بهره بانکی به بیش از ۲۰ درصد رسیده و از پمپاژ نقدینگی به بازار سرمایه خبری نیست، پس بازار یکی از محرک‌های اصلی خود را از دست داده است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص عامل دوم که باید در تحلیل وضعیت کنونی بورس به آن توجه کرد، اظهار داشت: رشد قابل توجه سال ۹۹ تا ۱۴۰۰ را نباید دست کم گرفت و بازگشت بازار به شرایط قبلی نیازمند منطقی بودن قیمت نماد‌ها در بازار سرمایه است. پس از رشد بازار سهام سایر بازار‌ها مانند: مسکن، طلا و دلار با نسبت‌های متفاوتی خود را با وضعیت جدید منطبق کردند و رشد‌های متفاوتی را تجربه کردند.

دو سویه رشد بورس

پیمان مولوی در مورد دو مسیری که می توان به رشد بورس امیدوار بود ، به بورس نیوز گفت: رشد اقتصادی مناسب یا شرایط تورمی وخیم دو وضعیتی هستند که منجر به صعود قیمت‌ها در بورس می‌شوند. متاسفانه در شرایط کنونی تورم افسار گسیخته را در قیمت‌ها شاهد هستیم. اما آیا این تورم افسار گسیخته حتما به رشد قیمت‌ها در بورس منجر می‌شود؟ به نظر می‌رسد بدون در نظر گرفتن ریسک‌های سیاسی جواب این سوال چندان درست نباشد. ریسک سیاسی می‌تواند ورود نقدینگی به بازار سرمایه را از جانب دانه درشت‌های اقتصاد ضعیف کند.

استراتژی مناسب برای سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱

مولوی در خصوص استراتژی مناسب برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ به بورس نیوز گفت: استراتژی سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱ بایستی متفاوت با سال‌های قبل باشد، به نظر می‌رسد که سال ۱۴۰۱ سال سرمایه گذاری فقط مبتنی بر سود تقسیمی است. در این سال باید سرمایه گذاری روی شرکت‌هایی انجام شود که سود خوبی داشته باشند و درصد بالایی از این سود را تقسیم کنند.

وی ادامه داد: به دلیل رشد نقدینگی، تورم داخلی و تورم جهانی، همچنین رشد قیمت‌ها در بازار‌های کالایی عواملی که بتواند شاخص کل را تقویت کند وجود دارد، ولی این رشد به وسیله ریسک‌های سیاسی تهدید می‌شود.

سناریو‌های پیش رو برای پیش بینی نرخ تورم

این خبره بازار سرمایه در خصوص عوامل تقویت کننده رشد بورس مطرح کرد: در اسفند سال ۱۴۰۰ رکورد خلق نقدینگی با افزایش ۴.۵ درصدی زده شده است. این مقدار رشد معادل ۲۰۸ هزار میلیارد تومان است و همانطور که می‌دانیم رشد نقدینگی یکی از عوامل اصلی رشد نقدینگی در بازار سرمایه است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم شرایط موجود را سناریو بندی کنیم، باید به سه شرایط آتی به ۳ دسته تقسیم شود. شرایط بدبینانه همچون اسفند سال ۱۴۰۱ که رشد نقدینگی ۴.۵ درصدی را تجربه کردیم. در این شرایط نقدینگی ۲۵۰۰ همت رشد خواهد کرد. (در حدود ۳۰ درصد کل ارزش بازار سرمایه)
در سناریو متعادل در نظر می‌گیریم که نقدینگی تقریبا به اندازه متوسط سال ۱۴۰۰ رشد می‌کند، یعنی ۳۹ درصد، معادل ۳.۲۵ درصد ماهانه، که برابر است با ۱۸۰۰ همت ورود نقدینگی جدید. اما برای سناریو خوش بینانه‌ای نرخ رشد نقدینگی ۲.۵ درصدی را لحاظ می‌کنیم که معادل افزایش ۱۴۰۰ همت نقدینگی است.

عوامل تقویت کننده و بهترین گزینه های سرمایه گذاری بازار سرمایه در سال 1401

عوامل تقویت کننده بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱

مولوی با مطرح کردن اهمیت رشد اقتصادی در کنار رشد نقدینگی به بورس نیوز گفت: در کنار لحاظ رشد نقدینگی باید به رشد اقتصادی هم توجه کرد، در سناریو متعادل رشد اقتصادی ۵ درصدی مانند سال قبل، رشد اقتصادی بدبینانه کمتر از ۵ درصد و در سناریو خوش بینانه رشد اقتصادی بیش از ۵ درصد متصور هستم. هر کدام از این سناریو‌ها می‌تواند دید سرمایه گذاری به شکل کلی تغییر دهد.

این کارشناس ارشد بازار‌های مالی ادامه داد: بعد از انتشار گزارش‌های رشد اقتصادی و رشد نقدینگی در ماه‌های گذشته منتشر شود تا بتوان نظر دقیقی در خصوص سناریو‌های پیش رو داشت. اگر رشد اقتصادی بیش از ۵ درصدی داشته باشیم و نقدینگی بیش از ۴ درصدی را تجربه کنیم در حقیقت باید به انتظار تورم بیش از ۶۰ درصد باشیم.

بهترین گزینه‌های سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱

پیمان مولوی در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی در صورت اینکه فردی حدود یک میلیارد تومان نقدینگی داشته باشد و قصد حفظ قدرت خرید خود را داشته باشد در کدام بازار باید سرمایه گذاری کند، به بورس نیوز گفت: اگر فرد محافظه کاری باشد و مسکن داشته باشد، بهتر است در حوزه مسکن سرمایه گذاری کند و اجاره مسکن دریافت کند. اما اگر فرد محافظه کاری است و مسکن ندارد بهتر است که در حوزه مسکن سرمایه گذاری کند.

وی ادامه داد: در غیر این صورت بهتر است یک سبد چیده شود که شامل: ۶۰ درصد در بازار سهام، ۳۰ درصد در بازار‌های طلا یا مسکن و ۱۰ درصد بازار‌های آتی.

 

 

پایان خبر

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
پیش بینی معاملات بازار سرمایه در روز چهارشنبه
در تحلیل امروز بازار سرمایه مطرح شد:

پیش بینی معاملات بازار سرمایه در روز چهارشنبه

فرش قرمزی برای فیل ها
ساعت پنج و نیم عصر؛

فرش قرمزی برای فیل ها

شفافیت در بازار سرمایه با نظارت مردمی
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

شفافیت در بازار سرمایه با نظارت مردمی

سهام ریزشی ، تورم صعودی ، منطقی در کار است؟
مدیرعامل شرکت سبدگردان هیوا در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد:

سهام ریزشی ، تورم صعودی ، منطقی در کار است؟

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
متاسفانه بورس ایران به نوعی دستوری یا تصنعی تغییرات قیمتی دارد ، همه سهام در سود دهی ده تا پانزده درصدی هستند مانند سپرده های بانکی ، اعمال نرخ های دستوری در نهایت و بیشتر مواقع موجب زیان شدید اغلب سهامداران می شود ، و در این میان اقلیتی نهان که در ارتباطات نزدیک دولتی و سیاسی هستند ، سودهای کلان میبرند ، علم اقتصاد در این بورس ناکارآمد است اما علم رانت و ارتباطات رفاقتی بسیار کارآمد. مقایسه بورس ما با سایر کشورها و ضرر و زیان گروه کثیری از سهامداران ، نشان دهنده این وضع است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
متاسفانه بورس ایران به نوعی دستوری یا تصنعی تغییرات قیمتی دارد ، همه سهام در سود دهی ده تا پانزده درصدی هستند مانند سپرده های بانکی ، اعمال نرخ های دستوری در نهایت و بیشتر مواقع موجب زیان شدید اغلب سهامداران می شود ، و در این میان اقلیتی نهان که در ارتباطات نزدیک دولتی و سیاسی هستند ، سودهای کلان میبرند ، علم اقتصاد در این بورس ناکارآمد است اما علم رانت و ارتباطات رفاقتی بسیار کارآمد. مقایسه بورس ما با سایر کشورها و ضرر و زیان گروه کثیری از سهامداران ، نشان دهنده این وضع است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۳
تمام قیمتها در سال ۹۹ جقیقی بود خیلی هم کم بوده کافیست به عقب بر گردیم و در سال ۷۲ تا تا۷۹ قیمت سهام هر کدام بالای ۵۰۰۰ هزار تومان بوده و دلار ۱۰۰ ت بود ه بستگی داره شما از کجای فیلم در بورس و از چه سالهای شروع می کنید حق بورس و قیمتها از سال ۸۰ خورده شد و تورم و دلار به ۳۰۰۰ هزار رسیده ولی بورس های ۵۰۰۰ تومانی به زیر ۱۰۰۰ت مان رسید البته با افزایش سرمایه ها هم بسیاریار بسیار عقب هستن نسبت به ده های قبل
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۱
بورس دزدخانه دولتی است که پول سهامداران خرد را باتبلیغ الکی رئیس جمهور هم مردم بدبخت به‌ بورس دعوت می کرد
بیات
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۶
هیچ فکری بحال سرمایه بی ارزش شده سهامداران نکرده اند بشدت سهامداران سرمایه شان در بورس کشور بی ارزش گردیده است در طی ۳ سال اخیر و قیمت کالاها و خودرو بیش از ۸ برابر رشد کرده است
بیات
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۶
هیچ فکری بحال سرمایه بی ارزش شده سهامداران نکرده اند بشدت سهامداران سرمایه شان در بورس کشور بی ارزش گردیده است در طی ۳ سال اخیر و قیمت کالاها و خودرو بیش از ۸ برابر رشد کرده است
عباس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۳
کسب که چیزی نمی‌فهمه رو چرا باهاش مصاحبه میکنید؟
چطور با یک میلیارد 30 درصدش رو خونه بخریم اجاره بدیم؟


توی فضا زندگی میکنه