بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۷
مدیرعامل شرکت پتروشیمی زاگرس در گفتگو با بورس نیوز:

"زاگرس" یک واحد MTO احداث می کند

مدیرعامل شرکت پتروشیمی زاگرس گفت: پتروشیمی زاگرس با ظرفیت ۳.۳ میلیون تن در سال بررسی‌های لازم را در این خصوص انجام داده و در آینده‌ای نزدیک موافقت اصولی در منطقه صنایع انرژی بر پارسیان جهت احداث یک واحد MTO صورت می‌گیرد تا بتوانیم به سمت تبدیل متانول به محصولات پلیمری برویم.
کد خبر : ۲۵۹۱۸۱

متین دیداری، مدیرعامل شرکت پتروشیمی زاگرس در گفتگو با بورس نیوز، درخصوص تولید و فروش متانول در بازار ایران اظهار کرد: وضعیت میزان تولید در بازار ایران با ظرفیت اسمی ۱۳.۶ میلیون تن تولید متانول کشور است و این میزان باتوجه به مسائل قطعی گاز که وجود دازد و ظرفیت واقعی تولید نسبت به ظرفیت اسمی کمی پایین‌تر است.



وی افزود: در حال حاضر پتروشیمی زاگرس پس از تعمیرات اساسی که در زمستان ۱۴۰۰ انجام شد با ظرفیت صد در صد در حال تولید است و امیدواریم در روند تولید شرایط ثابت و پایداری داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی زاگرس درباره وضعیت توسعه زنجیره ارزش متانول بیان کرد: باتوجه به اینکه طرح‌های متانولی که در سال‌های آینده به مدار تولید می‌رسند میزان ظرفیت اسمی و واقعی تولید متانول درسال‌های آینده حدود ۲۴ میلیون تن در سال خواهد بود و چاره‌ای به جز رفتن به سمت صنایع پایین دستی نداریم.

دیداری توضیح داد: پتروشیمی زاگرس با ظرفیت ۳.۳ میلیون تن در سال بررسی‌های لازم را در این خصوص انجام داده و در آینده‌ای نزدیک موافقت اصولی در منطقه صنایع انرژی بر پارسیان جهت احداث یک واحد MTO صورت می‌گیرد تا بتوانیم به سمت تبدیل متانول به محصولات پلیمری برویم.

وی در خصوص چالش‌های تولید متانول خاطرنشان کرد: چالش‌هایی که سد راه متانولی‌ها قرار گرفته افزایش بی سابقه نرخ گاز بوده که باتوجه به تدبیر دولت این نرخ تا حدودی متعادل شد. اما در سه ماهه زمستان سال ۱۴۰۰ ما افزایش قیمت‌ها را شاهد بودیم که متاسفانه برای شرکت‌های تولیدکننده متانول افزایش زیان را در پی داشته است.

مدیرعامل پتروشیمی زاگرس ادامه داد: موضوع دیگر که در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم افزایش ناعادلانه و بی سابقه قیمت سرویس‌های جانبی که از سوی شورای رقابت انجام شد. است. این موضوع با افزایش ۲۵۳ درصدی صورت گرفته که در تاریخ صنعت پتروشیمی بی سابقه بود و این مساله باتوجه به ماهیت فرایند تولید پتروشیمی زاگرس که به صورت اتوترمال است و مصرف اکسیژن در پتروشیمی زاگرس به عنوان یک سرویس نبوده بلکه به عنوان خوراک استفاده می‌شود در حال پیگیری هستیم و موضوع را به سامانه کدال و بورس هم اعلام کردیم که این افزایش نرخ را پتروشیمی زاگرس نپذیرفته است.

وی توضیح داد: با همکاری چند پتروشیمی قصد بر این است که از طریق مراجع ذیربط این موضوع را پیگیری کنیم تا به نقطه‌ای برسیم که قیمت‌ها متعادل شوند و سهامداران نیز منتفع شوند.

دیداری درباره بازار هدف ایران برای فروش متانول گفت: در حال حاضر بیشترین بازار هدف ما چین و بخش کوچکی در کشور هند است. باتوجه به مسائل تحریم و ... فروش به سایر کشور تقریبا غیرممکن است، اما در حال انجام تدابیری هستیم که به بازار‌های جدیدی حتی کمی از نظر قیمت تمام شده بالاتر از چین است ورود کنیم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سهام ریزشی ، تورم صعودی ، منطقی در کار است؟
مدیرعامل شرکت سبدگردان هیوا در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد:

سهام ریزشی ، تورم صعودی ، منطقی در کار است؟

با اعلام شرکت پتروشیمی زاگرس؛

"زاگرس" تعمیرات اضطراری را تمام کرد

ارسال نظر