بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷
در گفتگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

جهش رشد شاخص با کاهش فاصله نرخ دلار آزاد و نیمایی

جهش رشد شاخص با کاهش فاصله نرخ دلار آزاد و نیمایی
در صورتی که نرخ ارز به کمتر از ۳۲ هزار تومان کاهش پیدا کند، موقعیت خوبی برای بانک مرکزی ایجاد شده تا نرخ نیمایی به ۲۹ تومان نزدیک و تفاوت ۳۰ درصدی نرخ دلار نیمایی و آزاد از بین برود.
کد خبر : ۲۵۹۳۱۲

جهش رشد شاخص با کاهش فاصله نرخ دلار آزاد و نیمایی

امیرعباس کریم زاده کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص روند فعلی بازار سهام بیان کرد: با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی که در چند روز اخیر افزایش نرخ ارز را به همراه داشته و همچنین بحث آزاد شدن معاملات صرافی‌ها برای خرید ارز از شرکت‌های پتروشیمی، می‌توان دریافت قیمت ارز در روند کاهشی قرار می‌گیرد که این امر در بازار تأثیر منفی گذاشته و منجر به افزایش عرضه‌ها خواهد شد. از طرفی شاخص در روز سه شنبه به محدوده یک میلیون و ۵۷۰ واحدی نزدیک شده و در واقع مقاومت سنگینی را به همراه دارد که باید از آن عبور کند.

وی در ادامه اضافه کرد: از سوی دیگر، در چند روز اخیر برخی شرکت‌ها مانند پالایشی‌ها به سقف معاملات نزدیک شده و باید از آن عبور کنند که در این صورت شاخص نیز می‌تواند با یک جهش در روند صعودی قرار بگیرد. در این راستا به نظر می‌رسد حتی در صورتی که نرخ ارز به کمتر از ۳۲ هزار تومان کاهش پیدا کند، موقعیت خوبی برای بانک مرکزی ایجاد شده تا نرخ نیمایی به ۲۹ تومان نزدیک و تفاوت ۳۰ درصدی نرخ دلار نیمایی و آزاد از بین برود. این خبر می‌تواند نکته مثبتی برای شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی را به همراه داشته باشد که از این منظر می‌توان جهش رشد شاخص را پیش بینی کرد.


بیشتر بخوانید: اصرار سیاست گذاران به تکرار یک اشتباه بزرگ


کریم زاده در اشاره به قطعی برق فولادی‌ها اذعان کرد: قطعی برق که در شرکت‌های فولادسازی اتفاق افتاده، قرار بر این شد که این شرکت‌ها در شب به تولید محصولات بپردازند؛ بنابراین می‌توان گفت این عملکرد به افزایش جو مثبت فولادی‌ها و جلب توجه بازار کمک شایانی خواهد کرد. لازم به ذکر بوده این نگرانی در بورس وجود دارد که در صورت عملی شدن افزایش نیم درصدی نرخ بهره در اقتصاد آمریکا فشار مضاعفی بر کامودیتی‌ها وارد می‌شود.

این کارشناس بازار اضافه کرد: البته به دلیل سیاست‌های اخیر کشور روسیه در جهت کاهش قیمت فلزات، می‌توان دریافت علاوه بر کامودیتی ها، فلزات نیز تحت تأثیر روند کاهشی قرار می‌گیرند. در این راستا به نظر می‌رسد شرکت‌های فولادسازی در روند نزولی قرار گرفته و نرخ دلار در صورت افزایش فرصت مناسبی برای بازار سرمایه ایجاد می‌کند که به احتمال زیاد این اتفاق خواهد افتاد.

جهش رشد شاخص با کاهش فاصله نرخ دلار آزاد و نیمایی

وی در خصوص نوسانات اخیر بازار سرمایه اظهار کرد: یکی از دلایل مثبت شدن بازار در اوایل هفته، به واسطه رشد قیمت سیمانی‌ها در بورس کالا بوده که در نهایت از میزان عرضه کاسته شد. در این راستا متقاضیان برای تهیه سیمان ناچار بوده به بورس کالا مراجعه کنند که این عملکرد رشد قیمتی خوبی را برای سیمانی‌ها رقم زد، به گونه‌ای که این صنعت در یک روز حدود ۱۶ درصد افزایش قیمت را تجربه کردد.

کریم زاده در پایان خاطرنشان کرد: در خصوص منفی شدن بازار نیز می‌توان گفت توقف نرخ ارز، کاهش قیمت اخیر کامودیتی‌ها و افزایش نرخ بهره برای کنترل نرخ تورم ۸ درصدی در آمریکا می‌تواند در بخش عرضه‌های بازار سرمایه فشار وارد کرده و همچنین بر قیمت کامودیتی‌ها به خصوص در محصولات فولادی تأثیر داشته باشد. با توجه به این شرایط به نظر می‌رسد گروه‌های پتروپالایشی و سیمانی‌ها رشد کرده، شاخص مرز یک میلیون و ۶۰۰ واحدی را رد کرده و حداقل تا یک میلیون و ۸۰۰ واحد افزایش یابد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
عرضه اولیه تپسی امروز به روش گشایش نماد انجام می شود
احسان مرادی ، ارزش گذار "تپسی" در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

عرضه اولیه تپسی امروز به روش گشایش نماد انجام می شود

اصرار سیاست گذاران به تکرار یک اشتباه بزرگ
رئیس سابق کانون صرافان در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

اصرار سیاست گذاران به تکرار یک اشتباه بزرگ

افزایش ۲۵ درصدی نرخ شوینده ها جوابگو نیست
گزارش بورس نیوز از برگزاری میز صنعت :

افزایش ۲۵ درصدی نرخ شوینده ها جوابگو نیست

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
کاش سهام هم جوری بود که میشد به کشورهای همسایه قاچاقش کرد انوقت دولت بجای اتش زدن اموال ملت قیمتشونو یکشبه مثل روغن 400درصد اضافه میکرد که جلوی مثلا قاچاقشو بگیره.