بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷
گزارش بورس نیوز از برگزاری میز صنعت :

افزایش ۲۵ درصدی نرخ شوینده ها جوابگو نیست

افزایش ۲۵ درصدی نرخ شوینده ها جوابگو نیست
در حال حاضر حتی کارشناسان بازار از این صنعت ناامید شده و در این راستا از نظر برخی اشخاص یا کارگزاری‌ها حتی با افزایش ۴۰ درصدی نمی‌توان سود مناسبی برای این حوزه در سال جاری پیش بینی کرد.
کد خبر : ۲۵۹۲۳۴

افزایش ۲۵ درصدی نرخ شوینده ها، جوابگو نیست

در ادامه میز صنعت امروز به گزارش بورس نیوز، و با میزبانی سازمان بورس و اوراق بهادار، محمد عالمی مدیرعامل گروه صنعتی پاکشو اظهار کرد: در سال ۱۳۹۵ حدود ۷ درصد از هزینه‌ها را هزینه پرسنل دربرگرفته بود که در سال گذشته این مقدار به ۲ درصد کاهش پیدا کرد. از سوی دیگر، در سایر صنایع به طور مداوم و به راحتی افزایش و کاهش قیمت صورت می‌گیرد در حالی که در صنعت شوینده چنین خبری نیست.

عالمی اضافه کرد: در حال حاضر تنها چیزی که می‌تواند این صنعت را نجات دهد، افزایش قیمت منطقی به دست سازمان حمایت است. این سازمان می‌تواند با بررسی‌های مورد نیاز، بر اساس الگو سود و افزایش قیمت مربوطه را انجام دهد. البته در این راستا صحبت‌های زیادی در خصوص درج نشدن قیمت روی محصول شده که باید گفت این کار شدنی نیست.

وی افزود: همچنین روال سود سال گذشته در این حوزه مشخص بوده و با توجه به آن می‌توان دریافت شوینده‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان سال، روند نزولی را طی کرده است. در این راستا می‌توان گفت انتظار داریم افزایش قیمت در ۲ نوبت صورت گیرد تا این صنعت بتواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد. از طرفی در حال حاضر به دلیل وجود نگرانی از افزایش نرخ دلار، روند تورم در کشور وخیم‌تر پیش بینی شده است.

همچنین مهدی صولی مدیر عامل شرکت پاکسان با بیان سوالی در خصوص اینکه آیا در بازار سرمایه شرکتی وجود دارد که از قیمت گذاری دستوری پیروی کرده و در کار خود موفق باشد، حمایت سازمان بورس از این صنعت را در پشت سر گذاشتن بحران فعلی خواستار شد.

افزایش ۲۵ درصدی نرخ شوینده ها، جوابگو نیست

سیدمحمدباقر فاضلیان مدیرعامل مدیریت سرمایه گروه صنعتی گلرنگ نیز با بیان لزوم حمایت سازمان از سهامدار گفت: این صنعت انتظار دارد سازمان بورس و اوراق بهادار در پشتیبانی از حقوق سهامداران پا پیش گذاشته و به نوعی پیشاهنگ شود، همانطور که سازمان حمایت درست یا غلط به بهانه حقوق مصرف کننده روش خود را به صورت دستوری جلو می‌برد. شرکت‌های شوینده فقط تا زمان مشخصی می‌توانند حمایت خود را نشان دهند و مابقی آن به سازمان بستگی دارد.

وی اضافه کرد: می‌توان گفت در حال حاضر حتی کارشناسان بازار از این صنعت ناامید شده و در این راستا از نظر برخی اشخاص یا کارگزاری‌ها حتی با افزایش ۴۰ درصدی نمی‌توان سود مناسبی برای این حوزه در سال جاری پیش بینی کرد، در حالی که مقدار این افزایش قیمت به ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است. در نهایت انتظار داریم حداقل ۲ نوبت افزایش نرخ ۲۵ درصدی را صرفا برای سرپا نگه داشتن صنعت داشته باشیم. در این راستا پیش بینی شده درآینده‌ای نه چندان دور حتی تعداد نیروی انسانی در این بخش کاهش یافته و شرکت‌ها به تدریج به سمت تعلیق خواهند رفت. همچنین اگر تا پایان مردادماه افزایش نرخی در صنایع شوینده صورت نگیرد، مجامع به خوبی برگزار نشده و شرایط برای این صنعت سخت‌تر خواهد شد.

امیرعلی نعمت اللهی مدیرعامل شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر نیز با اشاره به صحبت‌های دیگر مسئولان، تنها راه حل خروج از این بحران را منطقی کردن قیمت‌ها در حوزه شوینده بیان کرد.

افزایش ۲۵ درصدی نرخ شوینده ها، جوابگو نیست

محسن خدابخش سرپرست معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس در جمع بندی جلسه اظهار کرد: در اکثر صنایع مانند نیروگاهی، خودرو و... ایجاد شرایطی برای منفعت کوتاه مدت باعث شده منافع بلندمدت در آن حوزه از دست برود. در این راستا می‌توان به کاهش کیفیت، از بین رفتن تعادل عرضه و تقاضا و تعدیل نیرو اشاره کرد که البته در برخی اوقات به جایی می‌رسد که اقدام عاجل و زودرس هم جوابگوی مشکلات نخواهد بود.

خدابخش در پایان تصریح کرد: از طرفی جلوگیری از صادرات پتروشیمی‌ها برای ارزان‌تر شدن مواد اولیه صنعت شوینده اقدام منطقی نبوده و هر شرکتی باید سود مختص خود را داشته باشد. زمانی که حاشیه سود در صنعتی کاهش می‌یابد، به نوعی یک هشدار بوده که در آینده‌ای نزدیک در این حوزه سرمایه گذاری نخواهد شد. قاعدتا موارد مطرح شده در این جلسه در تصمیم گیری‌ها لحاظ خواهد شد تا منافع سهامداران و سرمایه گذاران در این صنعت ایمن بماند.

 

پایان مظلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
آیا سودآوری غذایی‌ها و شوینده‌ها پایدار است
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری اهتمام ایرانیان در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

آیا سودآوری غذایی‌ها و شوینده‌ها پایدار است

گرانی، عامل رشد شوینده‌ها
در پیش بینی امروز بازار سرمایه مطرح شد:

گرانی، عامل رشد شوینده‌ها

ارسال نظر